Kreative ingeniører på samme lag

I arbeidslivet jobber ingeniører ofte i små og store prosjekt gjennom tverrfaglige team. På campus Haugesund får studentene god læring i nettopp dette. Se video!

I faget "Prosjektarbeid i tverrfaglige team" får avgangsstudentene på ingeniørfag undervisning i, blir testet i og får prøvd seg i praktisk teamarbeid.

- Gruppene må sammen løse ulike praktiske oppgaver, og gjennomføre et større tverrfaglig prosjektarbeid, forteller førsteamanuensis Torodd Lokna ved ingeniørfag i Haugesund.

I går var det duket for en praktisk oppgave. Midt i lunsjpausen skulle studentene jobbe i lag med å sende egg med en ballong ned gjennom høgskolebygget, uten at egget knuste. Her var det kreativ problemløsning og samarbeid i høysetet.

Torodd Lokna forteller at en ønsker å gjøre studentene bevisste på det som skjer etter utdanningen – i arbeidslivet. Å jobbe tverrfaglig er en viktig ferdighet.

- Etter endt utdanning blir fokus ikke lenger egne karakterer, men heller hvor godt din prosjektgruppe eller din enhet lykkes med oppgavene sine.

Egg i ballong

Årets prosjektarbeid er å presentere et forslag til en interkommunal brannstasjon på Haugalandet, ut fra aktuelle samfunnsmessige krav og gitte økonomiske og tekniske rammer.

- De beste besvarelsene skal nå presenteres for brannvesenet i Haugesund. Dette blir viktige innspill til den pågående vurderingen av dette i regionen vår.

- Så dette er en veldig aktuell og relevant case for studentene.

Ballong i luften med eggekurv

Lokna sier at faget "Prosjektarbeid i tverrfaglige team" bygger på fagområdet "System engineering"

- Studentene får innføring i faget av vår professor Hans Jørgen Dahl som har bakgrunn fra NTNU. Det er selve metodikken herfra som benyttes i struktureringen av prosjektarbeidet og rapporten.

Egget er helt

Underveis blir gruppene testet i henhold til "Belbins gruppemodell».
- Hver enkelt student får en privat og konfidensiell tilbakemelding. Gruppen som helhet får tilbakemelding på teamets styrker og svakheter, og hva som eventuelt bør justeres for å fungere optimalt.

- Forhåpentlig er dette noe de drar nytte av i senere arbeidssituasjoner.

God stemning

Lokna håper å dra faget noen steg videre:

- Jeg tror at opplegget ville helt klart hatt enda større nytte hvis gruppene ble satt sammen på tvers av ulike studieretninger her i HVL, for eksempel ingeniør, helse, økonomi, nautikk, lærer osv.

- Slik sett ville studentene blitt ytterligere utfordret på reelle situasjoner hvor de må samarbeide med øvrige disipliner.

- Her igjen vil jeg si at "System engineering" som fagområde er interessant. Det er i prinsippet ikke et ingeniørfag basert på matematikk og fysikk, men en nyttig metodikk for å strukturere et bestemt stykke arbeid.