Kristin Lawther i ekspertutvalg

Leder ved EVO-kontoret ved HVL Bergen, Kristin Lawther, er utnevnt til å være med i et ekspertutvalg som skal jobbe for et kunnskapsløft innen livslang læring.

«Ekspertutvalget skal undersøke hvilke udekkede behov som finnes for etter- og videreutdanning i dag og i hvilken grad utdanningssystemet er i stand til å møte arbeidslivets behov for fleksible kompetansetilbud», står det i Kunnskapsdepartementets oppdragsbeskrivelse.

Endringer krever kompetanseløft

I mandatet legges det særlig vekt på hvordan endringene i arbeidslivet, spesielt det som er knyttet til digitalisering, vil påvirke behovet for etter- og videreutdanning, og hvilke begrensninger som ligger i systemet i dag.

– Digitalisering og livslang læring er «på kartet» her på HVL, og vi ser i tillegg den internasjonale trenden i forhold til digitalisering, sier Kristin Lawther.

Prorektor for samhandling, Liv Reidun Grimstvedt, er enig i at det er nødvendig å satse på læring hele livet med et samfunn i så rask utvikling som vi ser nå.

– For vår del er dette også knyttet til å utvikle rette utdanninger på rett sted med de rette samarbeidspartnerne. At vi nå har et medlem i ekspertutvalget for livslang læring, viser at vi har relevant erfaring å bidra med. Jeg håper at utvalget finner en god retning for å systematisk jobbe mot et kompetanseløft for alle fagfelt der vi kan tilby etter- og videreutdanning, sier Grimstvedt.

Felles system

Lawther legger vekt på at det er viktig å bygge et bygges et felles system for å få til kunnskapsløftet rundt livslang læring.

- Vi trenger noen rammer som alle kan forholde seg til, og som kan bidra til et godt samarbeid innen UH-sektoren, sier hun.

En av utfordringene hun ser med å lage et felles system, er at dette skal passe for folk på de mange svært ulike stedene og med de ulike forutsetningene som finnes rundt i vårt langstrakte land.

Hun mener også det er viktig å løfte frem flere spesialtilpassede etter- og videreutdanninger for å hindre utenforskap, både for enkeltpersoner og for bedrifter.

Lawther, som blant annet har ledet arbeidet med å bygge opp etter- og videreutdanningstilbudet ved høgskolen de siste atten årene er glad for å kunne bidra inn i dette utvalget.

– Det er fint å kunne løfte blikket og å kunne bidra med de erfaringer jeg har, sier hun.

Variert sammensetning

Bare to av de tretten medlemmene i utvalget jobber i UH-sektoren
– Det er en spennende sammensetning av medlemmene i utvalget med kompetanse på veldig ulike felt, sier Lawther.

Hun har fått tilbakemeldinger fra andre ansatte i UH-sektoren om at de ser positivt på oppdraget til dette utvalget.
– Jeg har sett mange ulike måter å organisere kompetanseutvikling på, med ulik vektlegging og satsing på forskjellige fagområder. Jeg er glad for at livslang læring nå får en større plass i regjeringens satsing, og syns helt klart det er på sin plass, sier hun.

Utvalget skal ha sitt første møte den 23.mars i år, og skal levere en utredning med vurderinger og forslag til KD innen juni 2019.

Les mer om utvalget og sammensetningen av medlemmer på nettsidene til regjeringen.no