Åpningsfest med sinusbølger

– Hadde det ikke vært for Trond Mohn, hadde dette bare vært et digert badekar. Det slo Nils-Ottar Antonsen fast under den offisielle åpningen av MarinLab onsdag.

I kjelleren på Kronstad ligger det et 50 meter langt basseng utstyrt med kameraer, en fullautomatisert bølgemaskin og en slepevogn med makshastighet på 5 meter i sekundet.

Onsdag ettermiddag var rommet fylt opp med pent kledde gjester, en snor var trukket over bassenget og bobler var fylt i glassene. Anledningen var den offisielle åpningen av MarinLab – et topp moderne laboratorium gjort mulig av nettopp Trond Mohn og Framostiftelsen.

Viktige midler

– Framostiftelsen har spilt en avgjørende rolle i å kunne tilby studentene, underviserne og forskerne våre disse fasilitetene, fotalte instituttleder ved maskin- og marinfag, Nils-Ottar Antonsen.

Marinlaben blir hovedsakelig brukt til å teste ut stabilitet på fartøy, men man har også gjort tilpassinger som gjør det mulig å teste ut lukkede oppdrettsanlegg.

Framostiftelsen har bidratt med ikke mindre enn 9 millioner til Institutt for marin- og maskinfag siden 2006, og hele 31 millioner til ingeniørutdanningen som helhet.

– Kystnæringene har alltid vært viktig for landet vårt, og vårt viktigste bidrag til disse næringene er studentene. Gode laber er sentralt for å kunne gi dem den kompetansen de trenger, sa Antonsen.

Ballongslipp med slepevogn

Karl Olav Nummedal, tidligere rektor ved HiB, har vært leder for Framostiftelsen siden oppstarten i 2005. Han overlater nå rollen til Ole-Gunnar Søgnen, som også er tidligere rektor ved HiB. I forbindelse med en markeringen av overgangen, oppdaget man at det aldri egentlig hadde vært foretatt en offisiell åpning av marinlaben.

– Da slo vi sammen disse begivenhetene, og sørget også for at Trond Mohn selv for første gang fikk se hva midlene har blitt brukt til, forteller Gloria Steinfeld, som er studiekoordinator ved marinteknikk og har hovedansvar for laben.

Hun hadde laget klar et opplegg for den offisielle avdukingen, som Trond Mohn fikk æren av å igangsette. Et par tastetrykk på pc-en og slepevognen suste gjennom snoren og sprakk ballongene som var hengt opp.

Til applaus fra gjestene fikk MarinLab en fullverdig åpning, gode to år etter den ble opprustet med det første utstyret fra Framostiftelsen.

– Det er alltid spennende å få e-poster når man ser at det er Framostiftelsen som er avsenderen. Alle instituttene har nytt godt av disse midlene, og det er mange som misunner oss dette andre steder i landet, understreket Antonsen.