Populær internasjonal digital helsemaster

Mandag åpnet Høgskulen på Vestlandet sitt første nærmest heldigitale masterstudium. Responsen har vært enorm, og studenter fra hele verden deltar.

Det var høytidelig stemning i den virtuelle forelesningssalen da rektor, dekan og fagpersonell ønsket velkommen til MARE, Master in Healthy Ageing and Rehabilitation, på mandag.

I alt er 29 studenter fordelt på 15 land og tre kontinenter påmeldt, og undervisningen vil foregå på engelsk.

Hanne Tuntland_2560x1440.jpg

Første e-læringsbaserte master

Fagseksjonsleder for tverrfaglig master og EVU, Hanne Tuntland, er pådriver for studieprogrammet, og glad for at det endelig er realisert

– Så vidt vi vet er dette den første e-læringsbaserte mastergraden ved HVL, og den er et resultat av et stort utviklingsprosjekt som har pågått i tre år. Opprinnelig planla vi å starte med 14 dagers on-campus-treff i Bergen, men på grunn av covid-19 måtte vi tenke annerledes og var godt rustet til å gjøre starten digital, sier Tuntland, og understreker at studiet er viktig på flere måter.

– Høgskolen har et mål om økt internasjonalisering, og vi er med å bane vei for det arbeidet. I tillegg møter vi nasjonale og internasjonale utfordringer, blant annet fra WHO, om å prioritere eldres helse i årene som kommer.

Unik tverrfaglig læring

Opptakskravet er relevant helse- eller sosialfaglig bachelorgrad. Målet var å rekruttere minst 20 studenter, men interessen viste seg å være større enn ventet. Av de 29 deltakerne som stilte til studiestart kommer cirka en tredjedel fra Norge, men her vil de også være pålogget fra Zimbabwe, India, Tyskland, Bangladesh, Uganda, Hellas, Filippinene, Nigeria, Finland, Pakistan, Nepal, Nord-Irland, Ghana og Malaysia.

– I utlysningen søkte vi etter kandidater innen de disiplinene vi tilbyr på HVL, men det var mange flere som meldte seg, deriblant noen med lengre utdannelser. I alt er det tolv ulike profesjoner som er tatt opp; fysioterapeut, sykepleier, lege, farmasøyt, tannlege, sosionom, vernepleier, ergoterapeut og ernæringsfysiolog, samt kandidater med bachelor i folkehelse, «community based rehabilitation» og «science in exercise and health and human biology», forteller Tuntland.

Hun mener det er en stor fordel med spredning i erfaring og bakgrunn.

Erfaringsutveksling på tvers av landegrenser

– Vi er veldig fornøyde med bredden i studentmassen. Studentene skal jobbe i grupper og sammenligne hvordan dette fungerer i ulike land og institusjoner. Det blir spennende å lære om disse forskjellene. Lærerne kommer også til å lære mye, og studentene får en læring de ikke kan få andre steder.

Vi må anerkjenne mangfoldet

Førsteamanuensis Djenana Jalovcic er enig. Hun er studieprogramansvarlig for MARE, er stasjonert i Canada og har lang erfaring med internasjonale prosjekter. Tirsdag hadde hun sine første timer med studentene.

– Første dag er alltid uforutsigbar. Nå handler det mest om å skape en god atmosfære, vise omsorg og legge til rette for samarbeid. Tilbakemeldingene så langt er veldig gode, sier Jalovcic.

Rehabilitering for eldre - globalt behov

Hun er takknemlig for å jobbe med så dedikerte studenter. Målet er å kunne gi dem nyttige verktøy til å utvikle gode programmer for rehabilitering og aktiv aldring i sine egne samfunn, med de ressursene de har til rådighet.

– Det er et veldig spesifikt emne. Det finnes ikke så mange muligheter for å studere dette, og dette er personer som virkelig er interessert. Vi håper å tilby et bredt spekter av perspektiver på hvordan man best kan hjelpe eldre, fra ulike ståsted og kontekster. Vi har en tendens til å kategorisere eldre i én monolittisk gruppe, men vi må anerkjenne mangfoldet og det unike ved hvert individ, samtidig som vi tar hensyn til samfunnsmessige, sosiopolitiske og økonomiske forutsetninger, forklarer Jalovcic.