Sanker mange publikasjonspoeng

Professor Sylvia Encheva er høyt oppe på listen over de forskerne med flest publiseringspoeng i Norge gjennom de siste fem årene.

Det er nettavisen Khrono som skriver dette i saken: Her er de 100 forskerne som topper tellekantene. Listen er utarbeidet av Institutt for informasjonsteknologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Utgangspunktet er oppføringer i den norske forskningsdatabasen Cristin

På 18. plass finner vi første forsker fra HVL. Sylvia Encheva ved campus Haugesund.

Encheva jobber i grensefeltet mellom matematikk og informatikk, og er professor innen begge fagområdene.

Om forskningen sin sier hun:

- Jeg forsker mye rundt kodetoeri, e-læring med vekt på "inteligent tutoring systems" og beslutningstøtte-systemer med vekt på "multiple-criteria decision-making".

- Nasjonalt er det primært kollegaer på HVL jeg samarbeider med, mens det internasjonalt er forskere fra Frankrike, Spania, Portugal og USA

På HVL har hun undervist i matematikk for ingeniørstudenter.

- Nå jobber jeg mest med utvikling av fag på PhD nivå.