Maritimt fagmiljø får prestisjestatus

Høgskulen på Vestlandet sitt maritime fagmiljø får status som Senter for fremragende utdanning. Det er første gang et fagmiljø ved Høgskulen på Vestlandet får en slik utmerkelse.

– Fagmiljøene som får denne statusen er fremragende på et internasjonalt nivå. De har vist at de er nyskapende i sitt arbeid med utdanning og har store ambisjoner for videre utvikling, sier direktør i Diku, Harald Nybølet, i en pressemelding.

Det er konsortium COAST som har fått status som Senter for fremragende utdanning (SFU). COAST står for «Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment» og er et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Universitetet i Tromsø (UiT), med USN som vertsinstitusjon. Statusen ble tildelt i dag av statsråd Iselin Nybø på USN sin campus Vestfold.

– Det er både en anerkjennelse av dagens kvalitet og et ønske om at vi viderefører arbeidet med simulering i den maritime utdanningen – for å lære også på vegne av andre utdanninger, sier prorektor Liv Reidun Grimstvedt, som var til stede under tildelingen.

COAST er et resultat av samarbeidet i det nasjonale prosjektet MARKOM2020 og vil styrke koblingen mellom undervisning, forskning og simulering – tett på arbeidslivets behov.

– Vi har jobbet over lang tid med å utvikle kvaliteten på simulatoropplæringen vår og senterstatusen gir oss mulighet til å jobbe enda mer målrettet med simulering, sier Johanne Marie Trovåg, leder for Institutt for maritime studier i Haugesund.

Sentre for fremragende utdanning er en prestisjeordning som skal stimulere fremragende kvalitet i norsk høyere utdanning.

– Sentrene er viktige pådrivere for utvikling av kvalitet i høyere utdanning, både på egen institusjon og for hele sektoren, sier Nybølet.

Instituttleder for teknologi og sikkerhet fra UiT, Yngve Birkelund, professor Salman Nazir fra USN, statsråd Iselin Nybø, USN-rektor Petter Aasen, prorektor ved HVL Liv Reidun Grimstvedt, DIKU-direktør Harald Nybølet, instituttleder for maritime operasjoner ved USN, Anne Kari Botnmark gledet seg over tildelingen av det nye senteret. Her på simuleringssenteret ved USN sin campus Vestfold.