Sentralbanksjefen møtte økonomistudenter i Haugesund

Økonomistudentene i Haugesund fikk en annerledes forelesning i forrige uke da sentralbanksjef Øystein Olsen holdt foredrag om norsk pengepolitikk.

Sentralbanksjefen innledet gjesteforelesningen i Haugesund med å si at norsk økonomi er på vei ut av en vanskelig tid, men vektla at vi fortsatt har en krevende periode foran oss både nasjonalt og internasjonalt. Olsen la også vekt på at regioner rammes forskjellig og at arbeidsledigheten, særlig blant unge mennesker, har økt gjennom hele pandemien.

Inspirasjon i innspurten

Tone Brekke, assisterende instituttleder ved Institutt for økonomi og administrasjon på HVL, var fornøyd med besøket.

- Det er ikke hver dag vi har en sentralbanksjef på campus Haugesund. At han tar seg tid til å møte våre studenter og ansatte gir inspirasjon i innspurten av semesteret. Ekstra kjekt var det å høre at Haugesund er en av få steder han har besøkt inneværende år, forteller Brekke.

Sentralbanksjef2-2560x1440.jpgProfessor Inge Thorsen og førsteamanuensis Dag Audun Lønning modererte samtalen etter innlegget til sentralbanksjefen. Foto: Nils S. Asheim / Norges Bank.

Samarbeid med Haugesund Sparebank

Gjesteforelesningen ble til gjennom et samarbeid med Haugesund Sparebank, og er et godt eksempel på campus Haugesund sine tette bånd til regionalt næringsliv. Etter forelesningen ble det samtale med noen av de fagansatte, og studentene fikk anledning til å stille spørsmål.

Brekke beklager at de ikke kunne ha flere i salen, men håper de kan gjenta suksessen allerede neste år.

- Professor i regionaløkonomi Inge Thorsen og førsteamanuensis Dag Audun Lønning, begge fra Institutt for økonomi og administrasjon, modererte en fin samtale med Olsen etter forelesningen og både studentene og fagansatte som var til stede har gitt oss fine tilbakemeldinger. Dessverre hadde vi begrenset med åpne plasser i auditoriet, men vi benyttet anledningen til å invitere Olsen tilbake til høgskolen neste vår, da er vi forhåpentligvis ferdig med covid-19, sier hun.

Sentralbanksjef3-2560x1440.jpgRektor Gunnar Yttri (t.h.) og prorektor for samhandling Liv Reidun Grimstvedt (t.v.) ønsket sentralbanksjefen velkommen til Haugesund. Foto: Nils S. Asheim / Norges Bank.