Tar nye steg med internasjonalisering i retning Europa

HVL har fått ny handlingsplan for internasjonalisering. Den går hånd i hanske med Regjeringens ferske stortingsmelding om internasjonal studentmobilitet. Nå stiger Europa frem for mye av internasjonaliseringsarbeidet både innen utdanning, forskning og samhandling.

Midt i en pandemi med mindre mobilitet både for studenter og ansatte jobber HVL for full maskin med å ta nye steg i det internasjonale arbeidet. I dag får styret i HVL presentert internasjonaliseringsmeldingen. Den er ett av flere utgangspunkt til HVL sin nye handlingsplan for internasjonalisering.

Gode signaler
Den ferske stortingsmeldingen kommer også på et godt tidspunkt.

- Meldingen og signalene passer veldig godt til oss som institusjon. Særlig er arbeidslivsrelevans blitt et viktig mål. Det treffer profilen og universitetsambisjonen vår midt i blinken, sier Elin Kvaale nestleder ved avdeling for forskning, internasjonalisering og innovasjon.

Konkret handler det om hvordan et utenlandsopphold påvirker studentenes jobbmuligheter.

- Stortingsmeldingen understreker at erfaring fra internasjonale internships eller praksisopphold gir større uttelling enn ordinære studieopphold for studenten, i tillegg til den læringen som ligger i det å bo og studere i et annet land.

- I et stadig mer internasjonalt nærings- og samfunnsliv der krav om interkulturell kompetanse og internasjonal erfaring øker, vil praksismobilitet kunne bidra med både internasjonal kunnskap og verdifulle nettverk. Det vil være nyttig for arbeid både i og utenfor Norge

Åpner rommet

Selv om hele universitets- og høgskolesektoren står midt i en pandemi, merker Kvaale en økt interesse for internasjonalisering i HVL.

- Mange av prosjektene ute på fakultetene våre går for fullt innen den digitale rammen, og vi har mange nye søknader om både forsknings- og utdanningsprosjekt inne til vurdering både nasjonalt og i EU-systemet nå.

- Det skal bli spennenende å se hvor mange nye prosjekt vi får innvilget. Jeg er imponert over arbeidet i fagmiljøene.

Kvaale sier at den nye handlingsplanen for internasjonalisering skal åpne det internasjonale rommet mer i HVL. Enkelt sagt; internasjonalisering er mer enn studentmobilitet.

- Studentutveksling er viktig, men det henger sammen med de andre kjerneaktivitetene våre.

- HVL-strategien peker som kjent på at vi skal styrke vår internasjonale posisjon gjennom å tilby utdanning og forskning av høy internasjonal kvalitet ved å være en attraktiv samarbeidspartner for andre universiteter og for samfunns- og næringsliv.

- Dette perspektivet ligger som en rød tråd i handlingsplanen vår.

Kvaale opplyser at arbeidet med handlingsplanen har pågått siden i vår.

- Det har vært en brei prosess og vi har fått mange gode innspill fra mange deler av organisasjonen vår, både i linjen og i råd- og utvalgsstrukturen. Det er viktig at vi alle kjenner på et eierskap til dette arbeidet som nå skal konkretiseres med egne tiltak i årsplanene i de ulike enhetene i de tre neste årene.

På vei til Europa
Kvaale sier at Europa blir satsingsområde nummer én de neste årene, både når det gjelder internasjonal studentmobilitet og i forsknings- og utdanningssamarbeidet.

- Europa trer veldig fram nå. Regjeringen er tydelige her, og har bebudet at de vil komme med en egen strategi for utdannings- og forskningssamarbeid med EU.

Kvaale sier at HVL allerede er godt i gang med flere ting rundt dette.

- Arbeidet med å revidere Erasmus+-avtalene våre er i gang, og miljøstipendet som vi på HVL var først i landet med å tilby skal satses videre på innen vår bærekraftige profil.