Mat og måltid i barnehagen

BARNkunne forskningsområde 5 ser på helsefremmende og bærekraftige aspekter av mat og måltider i barnehagen.

Måltidene i barnehagen utgjør en betydelig del av barns daglige matinntak, og barna spiser vanligvis tre måltider i barnehagen, fem dager i uken. Barnehagen er derfor en viktig setting for barns mat- og måltidspraksiser. Ifølge økologiske modeller vil barns mat- og måltidspraksiser påvirkes av ulike aspekter fra de enkelte barna, til barnehagen som institusjon og til større samfunnsmessige aspekter. Forskningsområdet tar utgangspunkt i økologiske modeller, og utforsker ernæringsmessige, sosiale og samfunnsmessige forståelser for, og påvirkning av, mat og måltider i barnehagen fra barns og ansattes perspektiv. Fokusområder er barns matinntak og matvalg, barns oppfatninger av mat og måltider i barnehagen, påvirkningsfaktorer for barns matvalg, personalets oppfatninger og påvirkninger på mattilbudet i barnehagen, personalet som rollemodeller under måltidene, og barnehagens arbeid med prosjekter med temaet «fra jord til bord» (samarbeid med arbeidspakke 2). Bærekrafts-perspektiver ligger til grunn for forskningsprosjektet.

Forskerområdet sorterer under forskergruppen Mat og måltid i skole og barnehage.

bilde av Hege Wergedahl

Hege Wergedahl

Medlemmer

Publikasjoner og konferanseinnlegg

Wergedahl, H., Fossgard, E., Aadland, E. K. & Holthe, A. (2020). Children’s Food Choices during Kindergarten Meals. I: Childhood Cultures in Transformation 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability (p.138-161). Brill/Sense ISBN 978-90-04-44566-6.

Kamisaka, Y. & Wergedahl, H. (2020). Variasjon i mattilbud og håndvaskrutiner i praksisbarnehager. Norsk Barnehageforskningskonferanse 2020; 28-30.09.20

Wergedahl, H. (2019). Forskning på mat og måltider i barnehagen. Barnehagekonferansen 2019 - Mat og måltid i barnehagen, Helsedirektoratet og Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet; 30.10.20

Wergedahl, H., Aadland, E. K. & Bjørkkjær, T. (2018). Mat og måltider i barnehagen. Åpningskonferanse for BARNkunne - senter for barnehageforsking; 29.08.18

Wergedahl, H., Bjørkkjær, T. & Aadland, E. K. (2018). Hvorfor spiser vi ikke mere grønnsaker? Bærekraftige og helsefremmende måltider i barnehagen. Åpningskonferanse for BARNkunne - senter for barnehageforsking; 29.08.18