Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager
Dette er et forpliktende samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet og utvalgte skoler og barnehager i nærregionene til våre studiesteder i Sogndal, Bergen og Stord.
Å være en lærerutdanningsskole eller -barnehage innebærer en unik mulighet for skolene og barnehagene til å rekruttere gode lærere, få hjelp til forsknings- og utviklingsarbeid og til å arbeide langsiktig med de nye kravene som stilles til skolene som aktør i lærerutdanningen.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studentene vil være en stor ressurs for den enkelte skole eller barnehage i dette arbeidet. Utdanningene innen barnehage og skole sørger for å gi studentene god kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid, noe som vil komme både skoler og forskergrupper ved HVL til gode.
Nært forhold til praksisfeltet
For Høgskulen på Vestlandet vil et partnerskap innebære et nært forhold til praksisfeltet med oppdatert kunnskap til feltet og det som rører seg i skolen og barnehagen. På den måten vil Høgskulen på Vestlandet kunne legge til rette for praksisopplæring av høy kvalitet.
Relevans i lærerutdanningen
Høgskulen på Vestlandet vil knyttes sterkere til praksisfeltet og dermed styrkes relevansen når det gjelder forskningsbasert utdanning. Videre vil representanter fra skolene og barnehagene kunne bidra inn i undervisningen ved HVL og dermed sørge for aktualisering og relevans i utdanningen.
Følgeforskning
Følgeforskningsprosjektet går over tre år og har som oppgave å vurdere hva som fremmer og hemmer utviklingen og gjennomføringen av prosjektet, med tanke på at prosjektet skal oppgraderes på sikt. Følgeforskningen vil følge aktiviteten ved seks lærerutdanningsskoler og tre campus, og vil skaffe til veie og analysere informasjon fra flere sentrale aktører:
- Lærerutdanningsskoler: Skoleledere, lærere og elever
- Høgskolen på Vestlandet: Praksiskoordinatorer, profesjonsveiledere, forskergruppeledere
- Studenter
- Skoleeiere
Delrapport 1 - Forventninger (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 2 Praksis og profesjon 2021 (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 3 Studenter 2022 (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 4 Faglig samarbeid (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Delrapport 5 LU-skole (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Sluttrapport (Eirik S. Jenssen og Frode Olav Haara)
Kontakt:
Eirik S. Jenssen (eirik.jenssen@hvl.no)
Frode Olav Haara (frode.olav.haara@hvl.no)
Lærerutdanningsskoler ved Høgskulen på Vestlandet 2020-2024
Alle skolene har en underside om samarbeidet.
- Christi Krybbe skoler (Bergen kommune)
- Skranevatnet skole (Bergen kommune)
- Leikanger ungdomsskule (Sogndal kommune)
- Hafslo barne- og ungdomsskule (Luster kommune)
- Rubbestadneset skule (Bømlo kommune)
- Skåredalen skole (Haugesund kommune)
02.05.22 besøkte kunnskapsminister Tonje Brenna Skranevatnet skole for å få innblikk i erfaringer elever og lærere ved skolen har med fysisk aktiv læring. Les mer om kunnskapsministerens skolebesøk her.
Lærerutdaningsbarnehager 2021-2025
- Eventus Birk barnehage AS
- Gullstølsbotn barnehage
- Fosshagen utdanningsbarnehage
- Espira Salamonskogen
Prosjektperioden
Prosjektperioden for lærerutdanningsskoler og – barnehager varer i fire år (skoler 2020-2024 og barnehager 2021-2025) og skal danne grunnlaget for å samle erfaringer med, og utvikle gode modeller for samarbeid mellom skole, barnehage, eiere og HVL.
Prosjektplan for lærerutdanningsskoler og -barnehager
Oppskalering - ny periode 2024-2028
For å nå målsettingene i Lærerutdanning 2025 skal prosjektet etter endt pilotperiode skaleres opp til å gjelde samarbeid med flere grunnskoler og barnehager. Etablering og utvikling av lærerutdanningsskoler og -barnehager skal være en varig ordning og fremtidig satsing i alle nærregioner. Skoler og barnehager som i dag har status som lærerutdanningsskole eller- barnehage kan søke om å bli med videre.
Barnehager som har fått status som lærerutdanningsbarnehage fra høsten 2024
Invitasjon til å søke om å bli lærerutdanningsbarnehage ble sendt til 15 kommunale- og private barnehageeiere som per oktober 2023 hadde signert samarbeidsavtale med HVL/FLKI. HVL mottok 14 søknader fra kommunale- og private barnehager i 5 kommuner innen fristen 15 januar 2024.
- Espira Salamonskogen barnehage (Bømlo kommune)
- Sævarhagen FUS barnehage (Stord kommune)
- Fosshagen utdanningsbarnehage (Sogndal kommune)
- Stedje barnehage (Sogndal kommune)
- Gullstølsbotn barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Birk barnehage (Bergen kommune)
- Sollien barnehage (Bergen kommune)
- Bønestoppen Kanvasbarnehage (Bergen kommune)
- Eventus Tiriltoppen barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Kvernslåtten barnehage (Bergen kommune)
- Eventus Midttun barnehage (Bergen kommune)
Skoler som har fått status som lærerutdanningsskole fra høsten 2024
Invitasjon til å søke om å bli lærerutdanningsskole ble sendt til kommunalsjefer i 15 kommuner som per oktober 2023 hadde signert samarbeidsavtale med HVL/FLKI. HVL mottok 13 søknader fra kommunale grunnskoler i 9 kommuner.
- Rubbestadneset skule (Bømlo kommune)
- Tjødnalio skule (Stord kommune)
- Hafslo barne- og ungdomsskole (Luster kommune)
- Kvåle skule (Sogndal kommune)
- Skranevatnet skole (Bergen kommune)
- Fridalen skole (Bergen kommune)
Nyhetssak: Gratulasjon til Hafslo barne- og ungdomsskole som lærerutdanningsskole
Ny søknadsrunde
Pga. få søkere fra Bergen og omegn, har HVL åpnet opp for en ny søknadsrunde for grunnskoler i Bergen kommune, Alver kommune, Askøy kommune, Austevoll kommune, Bjørnafjorden kommune og Øygarden kommune. Frist 3 april
Har du spørsmål til søkerprosessen?
Velkommen til informasjonsmøter (velg det møtet som passer best)
På møtet orienterer vi om kriterier, søknadsprosess og utvelgelse.
Velkommen til søkerwebinar (velg det møtet som passer best):
På møtet går vi gjennom søknasskjemaet og informerer om hva som forventes i søknaden.
Kriterier og finansieringsordning for å bli lærerutdanningsskole og lærerutdanningsbarnehage
Vil du vite mer?
I «Lærerutdanning 2025, nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene» vil du finne mer om lærerutdanningsskoler og Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanningene.
Lærerutdanning 2025 Pressemelding fra kunnskapsdepartementetVil vidareutvikle ordninga med partnarskap mellom lærarutdanningar, barnehagar og skular
Ordninga med utdanningsbarnehagar og utdanningsskular fungerer godt. Men for å sikre at alle som deltek har like gode arbeidsvilkår og føresetnadar, trengs føreseieleg finansiering, meiner Fagleg Råd for Lærarutdanninga. Les meir på Kunnskapsdepartemenet sine sider.
MOSO - digitalt veiledningsverktøy
Høsten 2021 skal noen av våre lærerutdanningskoler- og barnehager ta i bruk MOSO i praksisoppfølgingen. Les mer om MOSO på denne siden.
Organisering
Styringgruppen
Jan Helge Kallestad - Instituttleder ved institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Bodil K. Risøy - Studieprogramleder GLU
Vegard Fusche Moe - Prodekan for forsking
Helene Lohne - Student
Medlem: Kristine Sætre, skolefaglig rådgiver Bømlo kommune, vara: Anne Gry Bråstein, barnehagesjef Haugesund kommune
Medlem: Kjell Ertresvåg, leder barnehage Sogndal kommune, vara: Edle Damm, områdeleder barnehage Bergen kommune
Medlem: Frode Nilsen, direktør Etat for skole Bergen kommune, vara: Kjetil T. Hopen, styreleder Eventus Barnehager
Kontaktgrupper
Prosjektgruppe skole
Prosjektgruppe skoler består av prosjektleder, rektorer (6), LU-kontakter (6), Fou-kontakter (6) og praksiskontakt.
Prosjektgruppe barnehage
Prosjektgruppe barnehager består av prosjektleder, styrere (4), LU-kontakter (4), Fou-kontakter (4) og praksiskontakt.
Partnerskapsskoleprosjektet
Partnerskapsskoleprosjektet var et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet og Bergen kommune. (2016-2020). Her kan du se en video om dette samarbeidet.