- Vil utforme stedene rundt meg

Mari Hognestad (22) ønsker å jobbe med å forme omgivelsene på en mer klima- og naturvennlig måte. Derfor valgte hun å studere landskapsplanlegging med landskapsarkitektur i Sogndal.

– Jeg har alltid hatt lyst til å være med å påvirke og utforme landskapet og stedene rundt meg, men visste ikke helt hva jeg ville bli eller hvilke muligheter som fantes. Utdanningen gir en introduksjon til mange ulike temaer som er viktig i planlegging, alt fra botanikk og geologi til design, kartlære og miljø- og forvaltningsrett.

Godt studentmiljø i Sogndal

Mari kommer fra Asker, og valgte campus Sogndal mest på grunn av studiet. Men hun hadde også hørt at studentmiljøet var veldig godt, og at det var lett å bli kjent med andre.

– I Sogndal er det gåavstand til det aller meste, noe som gjør det veldig enkelt å være en sosial og aktiv student. Studiebygda er også relativt liten, med kjente fjes overalt. Det er lav terskel for å engasjere seg i studentorganisasjoner og studentpolitikk. Dette har gjort studietiden min variert og spennende. Gode turmuligheter er også et stort pluss!

Undervisningen er lagt opp i blokker. Det betyr at studentene tar ett emne om gangen og avslutter med eksamen, før de begynner på neste emne.

Studiet startet med flere introduksjonsemner til ulike fagområder som er nyttige for landskapsplanleggere. De fleste emnene har ulike former for ekskursjoner eller feltarbeid, noe som er veldig kjekt. Etter hvert har vi fått mulighet til å bruke alt vi har lært i de forskjellige emnene i store og sammensatte prosjektoppgaver.

Blir positivt overasket over nye fagområder

– Vi lærer mye forskjellig, så de aller fleste finner noe de synes er morsomt og som de ønsker å fordype seg i. Jeg har flere ganger opplevd at jeg har blitt veldig interessert og engasjert i temaer og fagområder som ikke virket så spennende i utgangspunktet, og det er alltid en positiv overraskelse.

– Små klasser, ekskursjoner og gruppearbeid gjør det også enkelt å bli kjent med de andre i klassen.

Hva er det mest krevende?

– Store prosjektoppgave-eksamener er krevende og intensive. Vi starter ofte på oppgavene før jeg har rukket å forstå emnet skikkelig, så jeg lærer ofte minst like mye etter at eksamen har begynt som jeg gjorde på forelesningene og ved å lese pensum.

Anbefaler studiet til andre

Når Mari er ferdig med studiene vil hun gjerne jobbe med hvordan omgivelsene kan formes på en mer klima- og naturvennlig måte.

– Dette er utfordringer det er viktig å ta tak i på et overordnet nivå, og se større regioner og strukturer i sammenheng. Det virker også spennende å jobbe med problemstillingene som arealplanlegger i en kommune. 

Til hvem vil du anbefale studiet?

– Er du interessert i landskapsarkitektur, planlegging, økologi og naturforvaltning, men ikke helt klarer å bestemme deg for hva du vil bli, er landskapsplanlegging i Sogndal et godt utgangspunkt!

Mari har også et godt råd til nye studenter.  

– Mitt aller beste studenttips er å engasjere seg. Bli klassetillitsvalgt, meld deg til referansegruppe for et emne, finn et kult verv i studentdemokratiet eller bli frivillig i en studentorganisasjon eller linjeforening. Mange av de beste og mest lærerike øyeblikkene fra min studietid er fra styrearbeid i studentorganisasjoner i Sogndal og verv i Studenttinget. Disse erfaringene har jeg også fått glede av i ulike emner på studiet, og jeg har blitt kjent med mange spennende, dyktige og ikke minst hyggelige folk fra andre studier og campuser. 

Høres bachelor i landskapsplanlegging med landskapsarkitektur ut som noe for deg? Les mer på studiesiden!