LU1-MU2AP Musikk 2a 1-7 Fellesemne
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Fellesemnet utgjør 2a innen de praktisk-estetiske fagene kroppsøving, musikk eller kunst- og håndverk. Emnet vil veksle mellom enfaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiv i undervisningen.
Særpreg ved fellesemnet er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk-estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket. Praktisk-estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte læreprosesser som er knyttet til aktive, kroppslige, opplevelsesorienterte, relasjonelle, improvisatoriske, kreative og utforskende strategier for helhetlig læring. Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Didaktiske tema vil være knyttet til det som er felles for de ulike praktisk-estetiske fagene, samt til musikkfagets deldisipliner.
Faget musikk har disse hovedkomponentene: Videre opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, komponering og arrangering, musikkhistoriske emner, opplæring i musikalsk ledelse, fagdidaktikk og innføring i ulike sider ved musikk, kultur og samfunn. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk. I løpet av emnet vil det bli en ekskursjon til Ole Bull Akademiet på Voss. Undervisningen i emnet fokuserer på hvordan studentene kan bidra til læring, personlig vekst og danning i musikkfaget for elever på 1.-7. trinn.
Faglig innhold
Følgende tema vil bli vektlagt i musikk:
- Arrangering og komponering
- Musisering. lytting og skapende arbeid i tverrfaglige prosjekt 1.-7.trinn
- Norsk folkemusikk, sang og dans
- Utvalgte musikkhistoriske emner
- Didaktikk, lyttemetodikk og komponeringsmetodikk
- Notasjon, skriveprosesser, litteratur, og studieteknikk
- Refleksjon rundt problemstillinger knyttet til musikkundervisning i grunnskolens trinn 1-7
Praktisk informasjon om emnet:
Studentene må beregne utgifter knyttet til ekskursjon (Ole Bull Akademiet koster 3000 kr.).
Læringsutbytte
Læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
- Har kunnskap om praktisk-estetiske lærerposesser og egenarten til dei praktisk-estetiske fagene
- har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i praktisk-estetiske læreprosesser
- har kunnskap om norsk folkemusikk og -dansetradisjon
- har kunnskap om utvalgte områder i musikkhistorie
- kan reflektere rundt etiske, musikalske og didaktiske problemstillinger knyttet til undervisning på trinnene 1-7
- kan skrive og arrangere musikk for forskjellige formål i trinnene 1-7
- ha erfaringsbasert kunnskap om musikalske prosjekt/ musikalsk samhandling for trinnene 1-7
- har kunnskap om læreplaner i musikk
- har kunnskap om begynneropplæring og progresjon med vekt på hovedområdene komponering og lytting
- har erfaringsbasert kunnskap om ulike arbeidsmåter innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering rettet mot trinn 1-7
Ferdigheter:
Kandidaten skal:
- kunne planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsløp i musikk med vekt på komponering og lytting på trinnene 1-7
- kunne danse, spille og synge eksempler fra norsk folkemusikk
- kunne reflektere over og drøfte musikken sin rolle i et mangfoldig samfunn
- kunne skape egen musikk, notere egne arrangement og tilrettelegge musikk for bruk i trinnene 1-7
- Kunne bruke hovedinstrumentet sitt i forbindelse med musikkaktiviteter
- kunne lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser for medstudenter og i trinnene 1-7
- kunne legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for trinnene 1-7 med ulik forutsetning og bakgrunn
Generell kompetanse:
Kandidaten skal:
- vurdere analytisk og kritisk hvilken rolle musikk har som samfunnsfenomen
- kommunisere om og reflektere rundt problemstillinger knyttet til musikk og musikalsk læring i trinnene 1-7
- initiere, motivere og organisere musikkaktiviteter i trinnene 1-7
- ha kunnskap om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære og kunne vise at han/hun kan anvende musikkteori i forbindelse med oppgaver av denne typen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesinger, praktiske prosjekt- og gruppearbeid, litteratur- og diskusjonsseminar, bruk av nettbaserte ressurser, veiledning, musisering og selvstendig litteraturstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- obligatorisk oppmøte (80%),
- aktiv deltagelse og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver, spesifisert i semesterplan.
- aktiv deltagelse på ekskursjon til Ole Bull Akademiet.
Vurderingsform
Praktisk eksamen (30/100)
Mappeeksamen (70/100)
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skrevne og trykte hjelpemidler
Mer om hjelpemidler