Hopp til innhald

LU1-MU2AP Musikk 2a 1-7 Fellesemne

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Fellesemnet utgjør 2a innen de praktisk-estetiske fagene kroppsøving, musikk eller kunst- og håndverk. Emnet vil veksle mellom enfaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiv i undervisningen.

Særpreg ved fellesemnet er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk-estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket. Praktisk-estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte læreprosesser som er knyttet til aktive, kroppslige, opplevelsesorienterte, relasjonelle, improvisatoriske, kreative og utforskende strategier for helhetlig læring. Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Didaktiske tema vil være knyttet til det som er felles for de ulike praktisk-estetiske fagene, samt til musikkfagets deldisipliner.

Faget musikk har disse hovedkomponentene: Videre opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, komponering og arrangering, musikkhistoriske emner, opplæring i musikalsk ledelse, fagdidaktikk og innføring i ulike sider ved musikk, kultur og samfunn. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk. I løpet av emnet vil det bli en ekskursjon til Ole Bull Akademiet på Voss. Undervisningen i emnet fokuserer på hvordan studentene kan bidra til læring, personlig vekst og danning i musikkfaget for elever på 1.-7. trinn.

Faglig innhold

Følgende tema vil bli vektlagt i musikk:

 

  • Arrangering og komponering
  • Musisering. lytting og skapende arbeid i tverrfaglige prosjekt 1.-7.trinn
  • Norsk folkemusikk, sang og dans
  • Utvalgte musikkhistoriske emner
  • Didaktikk, lyttemetodikk og komponeringsmetodikk
  • Notasjon, skriveprosesser, litteratur,  og studieteknikk
  • Refleksjon rundt problemstillinger knyttet til musikkundervisning i grunnskolens trinn 1-7

Praktisk informasjon om emnet:

Studentene må beregne utgifter knyttet til ekskursjon (Ole Bull Akademiet koster 3000 kr.).

Læringsutbytte

Læringsutbytte:

KUNNSKAP

Kandidaten

 

  • Har kunnskap om praktisk-estetiske lærerposesser og egenarten til dei praktisk-estetiske fagene
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i praktisk-estetiske læreprosesser
  • har kunnskap om norsk folkemusikk og -dansetradisjon
  • har kunnskap om utvalgte områder i musikkhistorie
  • kan reflektere rundt etiske, musikalske og didaktiske problemstillinger knyttet til undervisning på trinnene 1-7
  • kan skrive og arrangere musikk for forskjellige formål i trinnene 1-7
  • ha erfaringsbasert kunnskap om musikalske prosjekt/  musikalsk samhandling for trinnene 1-7
  • har kunnskap om læreplaner i musikk
  • har kunnskap om begynneropplæring og progresjon med vekt på hovedområdene komponering og lytting
  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike arbeidsmåter innenfor områdene improvisasjon, komposisjon  og arrangering rettet mot trinn 1-7

 

Ferdigheter:

 

Kandidaten skal:

 

  • kunne planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsløp i musikk med vekt på komponering og lytting på trinnene 1-7
  • kunne danse, spille og synge eksempler fra norsk folkemusikk
  • kunne reflektere over og drøfte musikken sin rolle i et mangfoldig samfunn
  • kunne skape egen musikk, notere egne arrangement og tilrettelegge musikk for bruk i trinnene 1-7
  • Kunne bruke hovedinstrumentet sitt i forbindelse med musikkaktiviteter
  • kunne lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser for medstudenter og i trinnene 1-7
  • kunne legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for trinnene 1-7 med ulik forutsetning og bakgrunn

Generell kompetanse:

Kandidaten skal:

  • vurdere analytisk og kritisk hvilken rolle musikk har som samfunnsfenomen
  • kommunisere om og reflektere rundt problemstillinger knyttet til musikk og musikalsk læring i trinnene 1-7
  • initiere, motivere og organisere musikkaktiviteter i trinnene 1-7
  • ha kunnskap om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære og kunne vise at han/hun kan anvende musikkteori i forbindelse med oppgaver av denne typen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesinger, praktiske prosjekt- og gruppearbeid, litteratur- og diskusjonsseminar, bruk av nettbaserte ressurser, veiledning, musisering og selvstendig litteraturstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • obligatorisk oppmøte (80%),
  • aktiv deltagelse og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver, spesifisert i semesterplan.
  • aktiv deltagelse på ekskursjon til Ole Bull Akademiet.

Vurderingsform

Praktisk eksamen  (30/100)

Mappeeksamen (70/100)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skrevne og trykte  hjelpemidler

Mer om hjelpemidler