FSP-202 Familieterapeutiske retninger, del 2
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Dette emnet bygger på kunnskap fra emnet Familieterapeutiske retninger 1, og fokuserer på hvordan familie-terapeutisk praksis har utviklet seg med tiden. Sentrale og mest anvendte fami-lieterapeutiske tilnærminger vil være i fokus. Dette gjelder språksystemisk tilnærming (samarbeidende, dialogisk tilnærming), narrativ tilnærming, diskursiv tilnærming, reflekterende prosesser og løsningsorientert tilnærming.
Ulike familieterapeutiske tilnærminger er hovedtema i dette emnet. Videre legges det vekt på at studenten arbeider med hvilken tenkning og hvilke arbeidsformer som kan passe i vedkommendes aktuelle praksis. Undervisningen knyttes til arbeid med barn, ungdom, voksne og familier i ulike kontekster. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal tilegne seg forståelse for og få inngående kunnskap i de ulike tilnærminger som gjennomgås i emnet
- Språksystemisk tilnærming
- Narrativ tilnærming
- Reflekterende prosesser
- Løsningsorientert tilnærming
- Diskursiv tilnærming
Emnet fokuserer også på studenten som person i relasjon; i forhold til seg selv, sine erfaringer og opplevelser til andre mennesker, til ideer og diskurser. Studentene får innføring i hvordan skape og delta i ulike dialogiske og reflekterende prosesser. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike systemiske familieterapeutiske ideer og metoder
- kan gjenkjenne, navnsette og vise metodene i egen praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske fagområdets uttrykksformer og anvende metodene i praksis på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan analysere relevante faglige etiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Krav til forkunnskaper
Studierett ved Familieterapi og nettverksarbeid - HVL - Bergen
Undervisnings- og læringsformer
Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Godkjent tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.
- Refleksjon over filmet samtale, transkribering og refleksjonsnotat
Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet. Det kreves 80% tilstedeværelse.
Vurderingsform
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Studenten legger fram video fra eget klinisk arbeid. Omfang 60 min.
Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått kan studenten gå opp til ny eksamen ved angitt tidspunkt
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler