Hopp til innhald

EVL-SPES315 Spesialpedagogikk C: Generelle og sanserelaterte lærevansker og nedsatt funksjonsevne

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Generelle og sanserelaterte lærevansker og nedsatt funksjonsevne

I dette emnet vil studenten få innsikt i generelle lærevansker og nedsatt funksjonsevne, og hvordan barnehagen og skolen kan arbeide for å forebygge og avhjelpe vansker i et livslangt perspektiv. Emnet tar for seg følgende perspektiver: inkludering, mangfold og læring i et mestringsperspektiv, forebygging, symptomer og årsaker, kartlegging og spesialpedagogiske tiltak. Emnet vil peke på verdien av å fremme et godt psykososialt læringsmiljø, der det enkelte barn kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.          

Samlingsbasert

Læringsutbytte

Kunnskaper            

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om årsaker og symptomer knyttet til generelle lærevansker og nedsatt funksjonsevne, mestring og læring
  • Har avansert kunnskap om synsvansker, hørselsvansker, bevegelsesvansker, nevrologi og kognitive vansker
  • Har inngående kunnskap om tilpasning, metodiske/didaktiske tilnærminger innenfor disse områdene
  • Har kunnskap om pedagogiske/organisatoriske tiltak
  • Har inngående kunnskap om sentrale begreper: normalitet og avvik, mestring og læring 

 

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Kan analysere en situasjon og gi råd og veiledning om plan og tiltak
  • Kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og forslag til løsninger både skriftlig og muntlig
  • Kan kommunisere og samarbeide med ulike samarbeidspartnere
  • Kan ta ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg og gi råd og veiledning til kollegaer og foreldre

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i sentrale begreper, forståelsesformer og dilemmaer i et samfunnsmessig, historisk og kritisk perspektiv
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse/praksis og justere denne i lys av ny forskning om generelle lærevansker og nedsatt funksjonsevne
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn fra og kunnskap om tema og gjennom dette bidra til nytenkning og utvikling av god praksis
  • Forstår sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
  • Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med generelle lærevansker og nedsatt funksjonsevne, mestring og læring
  • Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre begrunnede valg

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Spesialpedagogikk A og spesialpedagogikk B

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger

Obligatorisk læringsaktivitet

*80 % obligatorisk frammøte 

*Obligatoriske arbeidskrav som blir presentert i semesterplanen

Vurderingsform

Hjemmeeksamen med gradert karakter A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler