EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Intergenerasjonalitet
- Barnefellesskap
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:
- barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
- kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
- barnehagens fysiske rom og materialitet
- teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse
Etter fullført emne skal studenten ha ferdighet til å kunne:
- beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
- være kritisk reflekterende
- reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
- kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
- kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltakelse i undervisning og på nettmøter
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan, men mellom samlingene skal studentene gjøre et utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass som kan inneholde digitale arbeidskrav, presentasjoner, foto og/eller skriftlige oppgaver.
Vurderingsform
Muntlig eksamen 100/100
Karakterskala A - F, det F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler