Hopp til innhald

OSPES8001 Spesialpedagogikk A: Problemadferd

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

I dette emnet vil studenten få innsikt i forhold som påvirker problematferd, sosiale - og emosjonelle vansker og hvordan barnehagen og skolen kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker. Det vil bli tatt utgangspunkt i en systemisk tilnærming til emneområdet som også inkluderer individperspektivet. Studenten får kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak. Emnet vil ta for seg det viktige ved å fremme et godt psykososialt læringsmiljø, der det enkelte barn kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Studenten får innsikt i  yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har kunnskap om ulike forskningsbaserte program for å møte problematferd og mobbing
  • Har forskningsbasert kunnskap om sosiale - og emosjonelle vansker
  • Har avansert kunnskap om barnehagen og skolen som system og støttesystemet rundt disse
  • Har inngående kunnskap om ledelse, relasjoner, kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike samarbeidsinstanser
  • Kan analysere faglige problemstillinger om omsorgssvikt og barn i sorg og krise

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og ta grunngitte valg
  • Kan selvstendig vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Kan identifisere og vurdere problemstillinger gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole på individ- og systemnivå
  • Kan utveksle synspunkt og erfaringer på bakgrunn av inngående kunnskap om problematferd og slik bidra til utvikling av god praksis
  • Kan kritisk reflektere og ta faglig ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Samlingsbasert. Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatoriske deltakelse på samlinger. 
  • Selvvalg tema innen Sosial kompetanse. Skriftlig gruppeoppgave, muntlig tilbakemelding.
  • Todelt gruppeoppgave. Skriftlig tekst med tildelt tema, med muntlig fremlegging av tema.
  • Seminar, vurdere relevante forsknings artikler

Vurderingsform

Semesteroppgave. Karakterer: A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler