Hopp til innhald

VVPB802 Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Dette studiet tilbys praksislærere i barnehager og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse.

Emnet skal bidra til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller i spenningsfeltet mellom styringsdokumenter og praktisk virkelighet. Emnet ligger i studieprogrammets 2. semester.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha inngående kunnskap om 

  • pedagogisk veiledning og vurdering som begreper i teori og praksis
  • utfordringer og etiske dilemmaer når studentene både skal veiledes og vurderes
  • barnehagen som læringsmiljø for studentenes profesjonsutdanning, i spenningsfeltet mellom teoretisk læring og praktisk utprøving
  • begrunnelser for kollektiv profesjonstilhørighet og etisk profesjonsutøvelse i samsvar med nasjonale føringer for barnehagelærerutdanning, barnehagelov og rammeplan for barnehagen

Ferdigheter

Studenten skal 

  • kritisk analysere ulike teorier om veiledning og vurdering
  • vurdere egen og andres bruk av ulike veiledningsmetoder og tilnærminger til vurdering i et profesjonsetisk perspektiv
  • utforske og tenke nytt om pedagogiske, didaktiske og digitale tilnærminger til praksisopplæring, veiledning og vurdering
  • kritisk reflektere og begrunne veiledning og vurdering som støtte i studenters og ansattes lærings- og danningsprosesser med fokus på pedagogisk lederrolle, barnehagefaglig kompetanse, samarbeidsevne og evne til egenvurdering

Generell kompetanse

Studenten skal ha generell kompetanse 

  • til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller og ansvarsområder i spenningsfeltet mellom ulike styringsdokument og praktisk virkelighet.
  • til å anvende og kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy knyttet til veiledning og vurdering og øvrig bruk av kommunikasjons- og læringsplattformer i praksisopplæringen
  • i å bruke og begrunne faglig skjønn i møte med utfordringer og dilemmaer når studenter og ansatte skal innføres i barnehageprofesjonens egenart og samtidig utfordres til å være nytenkende i utøvelse av pedagogisk ledelse og utvikling av praksisbarnehagen som lærende organisasjon

Krav til forkunnskaper

VVPB801

Anbefalte forkunnskaper

Fortrolig med bruk av digitale verktøy.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, kreves personlig og faglig dialog og evne til refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet.

Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, individuelt arbeid og i grupper. Innlevering av skriftlige refleksjonsnotat som det skal arbeides videre med i samlingene på studiestedet. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i studiet
  • Studenten skal på egen arbeidsplass gjennomføre en digitalt basert presentasjon og sammen med ansatte drøfte hva det innebærer å være praksislærer og utdanningsbarnehage. Arbeidskravet skal danne grunnlag for et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. 

Nærmere retningslinjer for arbeidskravene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering.

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen. 

Vurderingsform

  • Del 1: Skriftlig rapport om gjennomført utviklingsarbeid i egen barnehage, 3000 ord, 60 % av endelig karakter.
  • Del 2: Muntlig eksamen, inntil 30 minutter, 40 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Det vil foreligge retningslinjer for eksamen i tillegg til vurderingskriteriene. Det vil bli gitt veiledning i tilknytning til utviklingsarbeidet. 

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1, skriftlig rapport: Alle

Del 2, muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler