VVPB802 Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Dette studiet tilbys praksislærere i barnehager og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse.
Emnet skal bidra til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller i spenningsfeltet mellom styringsdokumenter og praktisk virkelighet. Emnet ligger i studieprogrammets 2. semester.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha inngående kunnskap om
- pedagogisk veiledning og vurdering som begreper i teori og praksis
- utfordringer og etiske dilemmaer når studentene både skal veiledes og vurderes
- barnehagen som læringsmiljø for studentenes profesjonsutdanning, i spenningsfeltet mellom teoretisk læring og praktisk utprøving
- begrunnelser for kollektiv profesjonstilhørighet og etisk profesjonsutøvelse i samsvar med nasjonale føringer for barnehagelærerutdanning, barnehagelov og rammeplan for barnehagen
Ferdigheter
Studenten skal
- kritisk analysere ulike teorier om veiledning og vurdering
- vurdere egen og andres bruk av ulike veiledningsmetoder og tilnærminger til vurdering i et profesjonsetisk perspektiv
- utforske og tenke nytt om pedagogiske, didaktiske og digitale tilnærminger til praksisopplæring, veiledning og vurdering
- kritisk reflektere og begrunne veiledning og vurdering som støtte i studenters og ansattes lærings- og danningsprosesser med fokus på pedagogisk lederrolle, barnehagefaglig kompetanse, samarbeidsevne og evne til egenvurdering
Generell kompetanse
Studenten skal ha generell kompetanse
- til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller og ansvarsområder i spenningsfeltet mellom ulike styringsdokument og praktisk virkelighet.
- til å anvende og kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy knyttet til veiledning og vurdering og øvrig bruk av kommunikasjons- og læringsplattformer i praksisopplæringen
- i å bruke og begrunne faglig skjønn i møte med utfordringer og dilemmaer når studenter og ansatte skal innføres i barnehageprofesjonens egenart og samtidig utfordres til å være nytenkende i utøvelse av pedagogisk ledelse og utvikling av praksisbarnehagen som lærende organisasjon
Krav til forkunnskaper
VVPB801
Anbefalte forkunnskaper
Fortrolig med bruk av digitale verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, kreves personlig og faglig dialog og evne til refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet.
Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, individuelt arbeid og i grupper. Innlevering av skriftlige refleksjonsnotat som det skal arbeides videre med i samlingene på studiestedet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i studiet
- Studenten skal på egen arbeidsplass gjennomføre en digitalt basert presentasjon og sammen med ansatte drøfte hva det innebærer å være praksislærer og utdanningsbarnehage. Arbeidskravet skal danne grunnlag for et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Nærmere retningslinjer for arbeidskravene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering.
Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
- Del 1: Skriftlig rapport om gjennomført utviklingsarbeid i egen barnehage, 3000 ord, 60 % av endelig karakter.
- Del 2: Muntlig eksamen, inntil 30 minutter, 40 % av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Det vil foreligge retningslinjer for eksamen i tillegg til vurderingskriteriene. Det vil bli gitt veiledning i tilknytning til utviklingsarbeidet.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1, skriftlig rapport: Alle
Del 2, muntlig eksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler