Hopp til innhald

ASP802 Andrespråkspedagogikk 2

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Andrespråkspedagogikk 2 er et videregående kurs som retter seg mot lærere i grunnskolen. Fokuset i studiet er på lærerarbeid med elever som ikke har norsk som førstespråk og som har hatt relativ kort skolegang til nå i Norge. Studiet gir teoretisk og praktisk veiledning i variert og systematisk arbeid i norsk som andrespråk. Studiet gir også generell bakgrunn for å arbeide med to- og flerspråklige elever i grunnskolen. Studiet bygger på Andrespråkspedagogikk 1 og viderefører og utdyper flere av emnene derfra.

Studiet er et ledd i regjeringens satsing på varig videreutdanning (Kompetanse for kvalitet). Det er et uttrykt mål å bedre skoleprestasjonene til elever med minoritetsbakgrunn i norsk skole, og det er ønskelig at lærere øker kompetansen sin i å tilrettelegge for god undervisning i kulturelt og språklig sammensatte klasser. Særlig er det viktig å dyktiggjøre lærere i å gi god undervisning i de grunnleggende ferdighetene når norsk er andrespråket. Faget Andrespråkspedagogikk 2 setter studentene i stand til å møte disse kravene. Sentrale temaer er:

  • Ulike perspektiver på to- og flerspråklighet
  • Teorier om og forskning på andrespråkslæring og utvikling
  • Teorier om og forksning på andrespråksundervisning
  • Norsk fonologi, morfologi og syntaks i komparativt perspektiv
  • Lesestrategier og arbeid med faglitteratur/læreboktekster/sammensatte tekster
  • Videreutvikling av skrive- og tekstkompetanse
  • Analytiske og didaktiske perspektiver på elevtekster
  • Videreutvikling av de muntlige ferdighetene
  • Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
  • Arbeid med litteratur som språkstimulering og tilgangskompetanse
  • Migrasjonslitteratur og kulturmøter

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • skal ha kunnskaper om Norge som flerkulturelt, flerreligiøst og flerspråklig samfunn
  • skal ha kunnskaper om viktige områder i andrespråkslæringsforskningen
  • skal være orientert om forskning på flerspråklighet og bruk av flere språk på individ- og gruppenivå
  • skal kunne se norsk språk i et komparativt perspektiv
  • skal ha kunnskaper om ulike sider ved språklæringen: tilegnelse av muntlige ferdigheter, ordforråd, språksystem og tekstkompetanse på norsk
  • skal ha kunnskaper om leseforståelse og leseutfordinger når norsk er andrespråket
  • skal ha kunnskaper om fagtekster og forutsetninger for å tilegne seg fagstoff når norsk er andrespråket
  • skal ha kunnskaper om migrasjonslitteratur og litteraturens plass i klasser som er språklig og kulturelt sammensatte

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert norskundervisning i heterogene klasser
  • skal kunne finne fram til egnede tekster og kunne legge til rette lærestoff i ulike fag slik at to- og flerspråklige elever får god faglig progresjon
  • skal kunne innføre og modellere gode lesestrategier for elevene og støtte elevenes arbeid med læreboktekster/multimodale tekster
  • skal kunne legge til rette for utvikling av mer krevende skriftlige og muntlige sjangrer for elevene
  • skal kunne formulere læringsmål for elevene i muntlige og skriftlige ferdigheter på en slik måte at elevene blir delaktige i egen læring
  • skal kunne reflektere over elevforutsetningers betydning for andrespråkslæringen
  • skal kunne bruke litteratur og litteratursamtaler som språkstimulering og styrking av elevenes tilgangskompetanse
  • skal kunne reflektere kritisk omkring kulturmøter, migrasjonslitteratur og litteraturdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • Gjennom studiet skal studenten styrke sin kompetanse som lærer i en flerkulturell skole og som norsklærer for minoritetsspråklige elever.

Krav til forkunnskaper

ASP801

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er et nettstøttet samlingsbasert deltidsstudium. Andrespråkspedagogikk 2 går over vårsemesteret, med tre samlinger på campus i løpet av semesteret. Læringsarbeidet søker å knytte sammen studentenes egen undervisningserfaring og -praksis med relevant teori. Studiet legger vekt på at studenten både er mottaker, aktiv deltaker, veileder for medstudenter og observatør. Samlingene vil inneholde forelesninger, men også studentframlegg, samtaler og erfaringsutveksling.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene skal levere følgende i løpet av studiet:

1. Fagtekst på bokmål

2. Fagtekst på nynorsk

Retningslinjer for læringsaktivitetene blir gjort kjent ved studiestart.

Studiet har ikke egen praksisdel, men én av innleveringene skal være knyttet til erfaringer fra og observasjon i egen klasse. Studenter uten tilgang til en klasse vil få tilrettelagt løsning.

En av læringsaktivitetene kan ha et særskilt fokus på digitale læringsverktøy og pedagogisk bruk av IKT.

Det stilles krav om at studentens eget kollegium får del i erfaringene og resultatene fra arbeidet med minst én av læringsaktivitetene.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjente til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 10 dager. Målformen er valgfri.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler