Skal forske på urfolksmusikk i Singing maps
Forskningsprosjektet Singing maps skal bygge kunnskap om nordiske sangtradisjoner og hjelpe samiske ungdommer til å delta i musikalsk kulturarv. Målet er å utvikle nettbaserte musikkfellesskap som blir brukt i musikkutdanningen.
Forskning er nødvendig for å sikre at læringsressurser for urfolksmusikk er effektive, bærekraftige og etisk forsvarlige. Forskningsprosjektet Singing Maps: developing online music communities to support Sámi adolescent cultural resilience tar for seg alle disse tre dimensjonene, og får 11,5 millioner kroner fra forskningsrådet. Prosjektperioden er 2025 - 2029.
Verdens mest betydningsfulle kulturarv
Samisk sang- og joiketradisjoner er blant de eldste vokalpraksisene i Europa og en betydningsfull del av verdens kulturarv. Disse tradisjonene er truet på grunn av undertrykkelse og forbud fra majoritetskulturer, og tilgangen til tradisjonell samisk musikk er fortsatt begrenset i Norden.
— Samisk musikk er nesten fraværende i musikkundervisningen og det kreves ny kunnskap og ressurser for å integrere samisk musikk i nordisk utdanning, sier førsteamanuensis David Thorarinn Johnson.
Prosjektet blir ledet av førsteamanuensis David Thorarinn Johnson og professor David Gabriel Hebert. Filmskaper Ferrucio Goia fra Medielab skal utvikle videoer om læringsprofiler. Målet er å utvikle nettbaserte musikkfellesskap som blir brukt i lærerutdanningen og i klasserommet.
GPS for sangtradisjoner
Singing maps skal kartlegge sangen og ivareta nordiske sangtradisjoner. Bakgrunnen for prosjektnavnet er å koble musikken til utøvere, folk og plass, som et kart. Resultatet skal være et digitalt arkiv for deling av samisk musikkultur der vi kan søke opp musikk- og musikkhistorie i en slags GPS for sangtradisjoner.
På denne måten skal vi fremme samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Norden og internasjonalt gjennom nettverkene Singing maps og DIME, sier Johnson.
Prosjektet har fire kjerneformål:
- Bygge kunnskap om tradisjonelle læringspraksiser i samisk kultur i Norge, Sverige og Finland.
- Etablere etiske standarder for deling av tradisjonell musikk i en internasjonal sammenheng for urfolk.
- Utvikle nettbaserte musikkopplæringsressurser i samarbeid med kulturarvsbærere.
- Evaluere effektiviteten av en nettbasert plattform for å støtte samiske ungdommers kulturelle motstandskraft gjennom musikkundervisning.
Optimaliseringsmidler for humaniora
Singing maps får 11,4 millioner kroner av forskningsrådet gjennom såkalte optimaliseringsmidler for humaniora. Dette er særskilte midler som skal fremme humanistiske perspektiver i tematisk og utfordringsdrevet forskning. Gode og relevante søknader med vesentlige humaniorainnslag konkurrerer om midlene og i 2024 var det fem prosjekter som fikk tilslag.
Stort kunnskapsbehov
Forskning er nødvendig for å sikre gode læringsressurser for urfolksmusikk. Det mangler forskning på moderne samiske læringspraksiser, spesielt for joik, og hvordan disse har utviklet seg fra tidligere generasjoner til nå.
For å bevare tradisjonell musikk må vi anerkjenne tradisjonelle læringspraksiser, som er avgjørende for levende musikalsk kultur.
Forskningen vil gi innsikt i spenninger mellom tradisjon og fornyelse, kulturell identitet og eierskap og vil dele viktig kulturarv med ungdom på en respektfull måte.
Bredt internasjonalt samarbeid
Resultatene fra Singing maps vil være av stor interesse for globale forskere innen urfolkspedagogikk. Prosjektet har en stor internasjonal bredde med et globalt perspektiv på urbefolkningens musikk. Det fins liknende initiativ i flere land som Canada, USA og Australia, og Singing maps ønsker å overføre denne kunnskapen til nordisk kulturarv.
Prosjektdeltakerne er:
- Førsteamanuensis David Johnson (HVL)
- Professor David Hebert (HVL)
- Filmskaper Ferrucio Goia (HVL).
- Universitetslektor Annukka Hirvasvuopio (Sámi allaskuvla)
- Universitetslektor Sondre Petterson (UiB)
- Johan Sara, Jr., (samisk musiker)
- Professor Ylva Hofvander Trulsson (Stockholms Konstnärliga Högskola),
- Universitetslektor Anna-Kaisa Liedes (Sibelius-akademiet, Finland)
- Associate professor Te Oti Rakena (University of Auckland, New Zealand)
- Associate Professor Clare Hall (Monash University, Australia)
- Associate Professor Anita Prest (University of Victoria, Canada)
- Sofia Shiervani (Amöba Digital Design, Sverige)
- Associate professor Koji Matsunobu (Education University of Hong Kong, Kina)
- Professor Stefan Östersjö (Luleå Tekniska Universitet, Sverige)
- Associate professor Krister Stoor (Umeå Universitet, Sverige)