Associate Professor

Anja Johnsen

Field of work

Educated a clinical child welfare pedagogue and a clinical specialist in substance abuse issues, holding a master`s degree in social work and a doctorate (Ph.D) in resilience.

Areas of expertise: school performance in children and young people at risk/in vulnerable life situastions, academic resilience, child poverty, ethnic minorities, child welfare, child welfare institutions/environmental therapy and substance abuse.

Courses taught

Master of Applied Social Science

Research areas

School performance among children and young people at risk/in vulnerable life situations.

 

Research groups

1. Law, Democracy and Welfare (HVL)

2. Child Welfare, equality and social inclusion (UiB)

3. Equity in Social Welfare and Global Development Research Group (UiB)

Publications

  • Jan Storø og Einar Aadland. Profesjonsetikk for barnevernspedagogar.

    Johnsen, Anja (2024)
  • Institusjonsbarnevernet og miljøterapi. Miljøterapeuten som redskap og etiske utfordringer og dilemmaer.

    Johnsen, Anja (2023)
  • Fra marginalisering til akademisk suksess.

    Johnsen, Anja (2023)
  • Hva fremmer skoleprestasjon?

    Johnsen, Anja (2023)
  • The Norwegian welfare state and the meeting with immigrant (refugee) families University of Bergen

    Johnsen, Anja (2021)
  • Barn og unge i fattige familier: Selvoppfattet skolekompetanse, etnisitet og akademisk resiliens. Hvilke faktorer kan fremme skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko?

    Johnsen, Anja (2021)
  • Et kritisk blikk på barnevernets rolle; makt og avmakt [A critical look at the role of child welfare; power and powerlessness]

    Johnsen, Anja (2020)
  • Dilemmaer i beslutningsprosessen [Dilemmas in the decision-making process]

    Johnsen, Anja (2019)
  • Decision Making in Child Welfare

    Johnsen, Anja (2018)
  • School competence among adolescents in low-income families: does parenting style matter?

    Johnsen, Anja, Bjørknes, Ragnhild, Iversen, Anette Christine, Sandbæk, Mona (2018)
  • Resiliens. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling? [Resilience. How do personal and social difficulties affect school children's learning and development?]

    Johnsen, Anja (2017)
  • Minority children and academic resilience in the Nordic welfare states

    Johnsen, Anja, Ortiz-Barreda, Gaby M., Årdal, Guro, Iversen, Anette Christine (2017)
  • SOMMERFUGGEL I VINTERLAND. Barnefattigdom, resiliens og skolekompetanse. Hva sier forskningen?

    Johnsen, Anja (2015)
  • Does Poverty in a Scandinavian Welfare State Influence School Competence in Adolescents?

    Johnsen, Anja, Iversen, Anette Christine, Lie, Stein Atle, Sandbæk, Mona (2015)
  • RESILIENS. Et ressursorientert fokus på barn og unge i risiko

    Johnsen, Anja (2014)
  • RESILIENS. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling?

    Johnsen, Anja (2014)
  • Resiliensperspektiv med fokus på skolekompetanse

    Johnsen, Anja (2013)
  • Children in Low-income families and Resilience: How do Poverty and Socio-economic status influence Children’s School Competence?

    Johnsen, Anja, Iversen, Anette Christine (2012)
  • Resiliensperspektiv fra arbeid i barnevernet

    Johnsen, Anja (2012)