Field of work

  • Professor in climate change, sustainability and education
Courses taught
  • Mathematics education
  • Sustainable development
  • Democracy and citizenship
  • Research ethics
  • Theory of science
Research areas
  • Critical mathematics education
  • Critical citizenship
  • Uncertainty and the role of uncertainty in research
  • Sustainability and education
  • Disinformation and education
Research groups

Publications

  • Layers of Ethical Awareness: Mathematics Teachers’ Concerns on Including Socio-political Issues

    Hauge, Kjellrun Hiis, Kacerja, Suela, Lilland, Inger Elin, Steffensen, Lisa (2024)
  • Literacy in a world-centred education in science and mathematics -an explorative case study on a school project on textiles

    Hauge, Kjellrun Hiis, Hasselöw, Helen, Fosse, Trude, Lilland, Inger Elin (2024)
  • How ethical areas of post-normal science can invigorate mathematics education

    Hauge, Kjellrun Hiis (2024)
  • Ecosocial perspectives on (music) teacher education: Advancing interdisciplinary conversations in uncertain times

    Partti, Heidi, Christophersen, Catharina Renate, Hauge, Kjellrun Hiis (2024)
  • Med norsk, matematikk og engelsk mot konspirasjonsteoriar.

    Hauge, Kjellrun Hiis, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Rimmereide, Hege Emma, Lilland, Inger Elin, Berg-Brekkhus, Åshild (2024)
  • Bærekraftsutdannelse. Hva er det – og trenger vi det?

    Pilskog, Ingjald, Hauge, Kjellrun Hiis, Gregersen, Thea (2023)
  • Modellering av samfunnsaktuelle og kontroversielle tema

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin (2023)
  • The development of narratives related to a graph during a mathematics lesson

    Hauge, Kjellrun Hiis, Fosse, Trude, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Steffensen, Lisa (2023)
  • Utvikling av fortellinger knyttet til en graf om holdninger til demokrati

    Hauge, Kjellrun Hiis, Fosse, Trude, Breivega, Kjersti Maria Rongen (2023)
  • Matematikk og bærekraft i et tverrfaglig prosjekt på 9. trinn

    Fosse, Trude, Hauge, Kjellrun Hiis (2023)
  • Etisk tenkning og programmering

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune (2023)
  • Ethical awareness, critical thinking and empowerment in mathematics education for critical citizenship: How can mathematics education play a role in facilitating critical thinking, ethical awareness, and empowering students in projects about critical citizenship

    Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske samfunnsborgere

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)
  • Mathematics and Sustainability in an interdisciplinary project

    Fosse, Trude, Hauge, Kjellrun Hiis (2023)
  • LitEd: Fagspesifikk literacy i lærerutdannningen – et tverrfaglig intervensjonsstudium

    Breivega, Kjersti Maria Rongen, Fosse, Trude, Hauge, Kjellrun Hiis, Rimmereide, Hege Emma, Wang, Yvonne Margaretha (2022)
  • Idealer for et bærekraftig samfunn

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Bærekraft – Kompleksitet, usikkerhet og håp

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Questionable numbers in society - Educational approaches

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Diskusjon om oljeboring i Lofoten – elevers læring og danning

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Ethical and democratic dilemmas of education for sustainability

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Educating students to handle complexity and controversy Om Klimadanning og barnehagelærerutdanningen sin rolle.

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Danning og bærekraft – hvordan skal barn og unge møte fremtiden?

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Klimadanning og bærekraft – vyer for fremtidens skole

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Medborgerskap og kritisk blikk på tall i media

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Nakling, Jakob Graave (2022)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske medborgere.

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2022)
  • Levd demokrati i utdanning

    Herheim, Rune, Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Using inquiry-based dialogues to explore controversial climate change issues with secondary students: An example from Norway

    Steffensen, Lisa, Johnsen-Høines, Marit, Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Using inquiry-based dialogues on climate change issues to support students’ engagement

    Steffensen, Lisa, Johnsen-Høines, Marit, Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • A Tool for Reflecting on Questionable Numbers in Society

    Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Å telle de usynlige

    Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Nakling, Jakob (2022)
  • Education for post-normal times

    Hauge, Kjellrun Hiis, Barwell, Richard (2022)
  • An elaborated understanding of lived democracy in education: A synthesis

    Hauge, Kjellrun Hiis, Werler, Tobias Christoph, Herheim, Rune (2022)
  • Lived Democracy in the Classroom: Student views on risks and benefits related to oil exploitation in Lofoten

    Breivega, Kjersti Maria Rongen, Hauge, Kjellrun Hiis, Tjomsland, Marit (2022)
  • Potentials for critical reflections on climate change figures

    Hauge, Kjellrun Hiis, Gøtze, Peter, Hansen, Ragnhild, Steffensen, Lisa (2022)
  • Lived democracy in education. Young citizens' democratic lives in kindergarten, school and higher education

    Herheim, Rune, Werler, Tobias Christoph, Hauge, Kjellrun Hiis (2022)
  • Students’ discussions of cultural, social, economic, and political aspects of the COVID-19 pandemic - a work in progress

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Nakling, Jakob (2021)
  • Læreres uttalte utfordringer knyttet til oppgaver om desinformasjon og manipulerende tall

    Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin, Kacerja, Suela (2021)
  • De fleste av oss er ikke i stand til å komme med de gode ideene

    Hauge, Kjellrun Hiis (2021)
  • Wicked problems i lærerutdanningene

    Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus, Steffensen, Lisa (2021)
  • A Critical Mathematics Education for Climate Change

    Barwell, Richard, Hauge, Kjellrun Hiis (2021)
  • Ethical thinking and programming

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune (2021)
  • Ethical thinking and programming

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune (2021)
  • Kritisk blikk på tall i media – utvikling av medborgerskap og livsmestring i matematikkfaget og i tverrfaglig samarbeid.

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis (2021)
  • Book-launch: Outdoor learning and play. Pedagogical practices and children's cultural formation

    Grindheim, Liv Torunn, Sørensen, Hanne Værum, Rekers, Angela, Ridgway, Avis, Quinones, Gloria, Li, Liang (2021)
  • Children as playing agents of change in sustainable ECEC institutions

    Grindheim, Liv Torunn, Bakken, Yvonne, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2021)
  • Om modellering og om lærere som oppgavedesignere

    Lilland, Inger Elin, Kacerja, Suela, Hauge, Kjellrun Hiis (2021)
  • Hvordan kan matematikk- og norskfaget bidra til kritisk demokratisk danning?

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Breivega, Kjersti Maria Rongen (2021)
  • Sustainable development by involvement (SDI) Suggested education for sustainability in Norway’s work towards Agenda 2030.

    Heggen, Marianne Presthus, Bakken, Yvonne, Grindheim, Liv Torunn, Hauge, Kjellrun Hiis (2020)
  • Interessekonflikter i forskning - eksempler fra debattene om lakselus, iskanten og oljeboring.

    Hauge, Kjellrun Hiis (2020)
  • FNs bærekraftsmål i lærerutdanningene – erfarte muligheter og utfordringer ved HVL

    Hauge, Kjellrun Hiis, Goga, Nina, Vågenes, Vibeke, Bergersen, Ane, Eidsvik, Erlend, Heggen, Marianne Presthus (2020)
  • Teaching about issues of climate change in mathematics classrooms: Empowerment of critical citizenship.

    Abtahi, Yasmine, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Barwell, Richard (2019)
  • Føre var-prinsippet og naturkatastrofer

    Hauge, Kjellrun Hiis, Ingierd, Helene, Mikkelsen, Øyvind (2019)
  • Early Childhood Education for Sustainability Through Contradicting and Overlapping Dimensions

    Grindheim, Liv Torunn, Bakken, Yvonne, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2019)
  • Tverrfaglighet i norsk barnehagelærerutdanning - et forslag til begrepsavklaring

    Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2019)
  • Lekende endringsagenter i bærekraftige barnehager

    Grindheim, Liv Torunn, Bakken, Yvonne, Gislefoss, Tonje, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2019)
  • Xenophobia and numbers in the media – discussing mathematics education in the post-truth era

    Hauge, Kjellrun Hiis, Kacerja, Suela, Lilland, Inger Elin (2019)
  • Fake news og matematikkfaget.

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Kacerja, Suela (2019)
  • Early childhood education on sustainability through contradicting and overlapping dimensions

    Grindheim, Liv Torunn, Bakken, Yvonne, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2019)
  • Fra klasseromsdebatt til didaktisk verktøy

    Kolstø, Stein Dankert, Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • Matematikkfaget og konspirasjonsteorier

    Lilland, Inger Elin, Kacerja, Suela, Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner!

    Biseth, Heidi, Lenz, Claudia, Leming, Tove, Huang, Lihong, Anker, Trine, Erdal, Silje Førland (2019)
  • Kunnskapsbasert forvaltning og dilemmaer knyttet til usikkerhet

    Hauge, Kjellrun Hiis, Bjørkan, Maiken (2019)
  • Når særinteresser påvirker forskning

    Ingierd, Helene, Bay-Larsen, Ingrid Agathe, Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • Introduksjon

    Ingierd, Helene, Hauge, Kjellrun Hiis, Bay-Larsen, Ingrid Agathe (2019)
  • Approaching fake news in mathematics education

    Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • Kunnskapsbasert forvaltning og dilemmaer knyttet til usikkerhet

    Bjørkan, Maiken, Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • Fake news og kritisk danning

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Kacerja, Suela, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Brekkhus, Åshild Berg (2019)
  • Fake news

    Hauge, Kjellrun Hiis, Lilland, Inger Elin, Kacerja, Suela, Brekkhus, Åshild Berg, Breivega, Kjersti Maria Rongen (2019)
  • Interessekonflikter i forskning

    Ingierd, Helene C., Bay-Larsen, Ingrid Agathe, Hauge, Kjellrun Hiis (2019)
  • Med norsk og matematikk mot konspirasjonsteorier

    Hauge, Kjellrun Hiis, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Lilland, Inger Elin, Kacerja, Suela, Brekkhus, Åshild Berg, Werler, Tobias Christoph (2019)
  • My mathematical journey from right/wrong to non-controllable uncertainty

    Hauge, Kjellrun Hiis (2018)
  • Post-normal science and mathematics education in uncertain times: Educating future citizens for extended peer communities

    Hauge, Kjellrun Hiis, Barwell, Richard (2017)
  • Students’ informal knowledge on risk: A study on students discussing oil exploitation close to their hometown

    Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility

    Abtahi, Yasmine, Gøtze, Peter, Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Barwell, Richard (2017)
  • Transforming vaules, ideas and paradoxes to education for sustainability

    Heggen, Marianne Presthus, Bakken, Yvonne, Grindheim, Liv Torunn, Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Forskningens samfunnsansvar når kunnskap er usikkher

    Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Participatory approaches in mathematics education in teacher education

    Hauge, Kjellrun Hiis, Johnsen-Høines, Marit, Kacerja, Suela (2017)
  • Riper i Laksen

    Bjørkan, Maiken, Bay-Larsen, Ingrid Agathe, Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Conflict of interest as a research ethical challenge - Experiences from Norway

    Hauge, Kjellrun Hiis, Ingierd, Helene, Bay-Larsen, Ingrid Agathe (2017)
  • Formidling av usikkerhet og risiko som forskningsetisk utfordring

    Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Kritisk refleksjon om global temperaturutvikling

    Vethe, Tor Inge, Hagen, Andreas Austlid, Sørngård, Maria Astad, Bringeland, Terje André, Sumstad, Marius Sætren, Hauge, Kjellrun Hiis (2017)
  • Agents of change while playing with water?

    Grindheim, Liv Torunn, Bakken, Yvonne, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus, Gislefoss, Tonje (2017)
  • CATEGORIES OF CRITICAL MATHEMATICS BASED REFLECTIONS ON CLIMATE CHANGE

    Hauge, Kjellrun Hiis, Gøtze, Peter, Hansen, Ragnhild, Steffensen, Lisa (2017)
  • Er forskning på sjødeponier kjøpt og betalt?

    Hauge, Kjellrun Hiis (2016)
  • FORSKET BÅDE MED OG PÅ STUDENTENE

    Hauge, Kjellrun Hiis (2016)
  • Klasseromsdebatt som danningsarena

    Breivega, Kjersti Maria Rongen, Hauge, Kjellrun Hiis, Johnsen-Høines, Marit, Rangnes, Toril Eskeland (2016)
  • HOW TEACHERS IMPLEMENT AND IMAGINE WORK WITH CLIMATE CHANGE IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN NORWAY AND CANADA

    Steffensen, Lisa, Hauge, Kjellrun Hiis, Hansen, Ragnhild, Abtahi, Yasmine, Barwell, Richard (2016)
  • CLIMATE CHANGE IN MATHEMATICS CLASSROOMS

    Steffensen, Lisa, Hansen, Ragnhild, Hauge, Kjellrun Hiis (2016)
  • Matematikksamtaler om risiko

    Hauge, Kjellrun Hiis (2016)
  • Usikkerhet i temperaturprognoser

    Hauge, Kjellrun Hiis (2016)
  • Students’ critical reflections on a graph of temperature anomalies

    Hauge, Kjellrun Hiis (2015)
  • Utfordringer med risikovurderinger - eksempler knyttet til fiskekvoter og åpning av nye petroleumsområder

    Hauge, Kjellrun Hiis (2015)
  • Uncertainty in texts about climate change: A critical mathematics education perspective

    Hauge, Kjellrun Hiis, Barwell, Richard (2015)
  • Reflections on uncertainty aspects in a student project on traffic safety

    Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune (2015)
  • Students’ understanding of sustainable development - a classroom study

    Hauge, Kjellrun Hiis (2015)
  • Students’ capabilities on discussing risk – a classroom study

    Hauge, Kjellrun Hiis (2015)
  • BOOK REVIEW Governance of Marine Fisheries and Biodiversity Conservation

    Hauge, Kjellrun Hiis (2015)
  • An interdisciplinary narrative dialogue to enhance our understanding of education for sustainable development in early childhood education

    Bakken, Yvonne, Grindheim, Liv Torunn, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2015)
  • Forskjeller og motsetninger som vilkår for læring i et samarbeid om tverrfaglig undervisning

    Bakken, Yvonne, Grindheim, Liv Torunn, Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2015)
  • Elevers uttrykte kunnskap om bærekraftig utvikling i en diskusjon om oljeboring

    Hauge, Kjellrun Hiis, Heggen, Marianne Presthus (2015)
  • CRITICAL REFLECTIONS ON TEMPERATURE CHANGE

    Hauge, Kjellrun Hiis, Sørngård, Maria Astad, Vethe, Tor Inge, Bringeland, Terje André, Hagen, Andreas Austlid, Sumstad, Marius Sætren (2015)
  • Students’ expressed capabilities related to risk

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Mathematics education and post-normal science

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Co-learning in a lecturer - student project on critical reflection

    Hauge, Kjellrun Hiis, Bringeland, Terje André, Hagen, Andreas Austlid, Sumstad, Marius Sætren, Sørngård, Maria Astad, Vethe, Tor Inge (2014)
  • The weather: how it feels, expert knowledge and how we can work with it in math class

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Environmental risk and mathematics education

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Developing sustainability literacy through discussing petroleum exploitation

    Hauge, Kjellrun Hiis, Reis, Giuliano, Barwell, Richard (2014)
  • Students’ informal knowledge on risk - a study on students discussing oil exploitation close to their hometown

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Students’ expressed capabilities related to risk

    Hauge, Kjellrun Hiis (2014)
  • Reflections on uncertainty aspects in a student project on traffic safety

    Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune (2014)
  • Inadequate risk assessments – A study on worst-case scenarios related to petroleum exploitation in the Lofoten area

    Hauge, Kjellrun Hiis, Blanchard, Anne, Andersen, Gisle, Boland, Ragnhild, Grøsvik, Bjørn Einar, Howell, Daniel (2014)
  • Harmful routines? Uncertainty in science and conflicting views on routine petroleum operations in Norway

    Blanchard, Anne, Hauge, Kjellrun Hiis, Andersen, Gisle, Fosså, Jan Helge, Grøsvik, Bjørn Einar, Handegard, Nils Olav (2014)
  • Critical Democratic Competence and Classroom Discussion – a project at an initial stage

    Herheim, Rune, Høines, Marit Johnsen, Hauge, Kjellrun Hiis, Rangnes, Toril Eskeland (2013)
  • BRIDGING POLICY DEBATES ON RISK ASSESSMENTS AND MATHEMATICAL LITERACY

    Hauge, Kjellrun Hiis (2013)
  • Min matematiske reise

    Hauge, Kjellrun Hiis (2013)
  • Critical democratic competence and classroom discussion - A project at an intial stage

    Herheim, Rune, Hauge, Kjellrun Hiis, Johnsen-Høines, Marit, Rangnes, Toril Eskeland (2013)
  • Critical democratic competence and classroom discussion – a project at an initial stage

    Hauge, Kjellrun Hiis, Herheim, Rune, Rangnes, Toril Eskeland (2013)
  • The added value of participatoly modelling in fisheries management - what has been learnt?

    Röckmann, Christine, Ulrich, Clara, Dreyer, Marion, Bell, Ewan, Borodzicz, Edward, Haapasaari, Päivi (2012)
  • Uncertainty and hyper-precision in fisheries science and policy

    Hauge, Kjellrun Hiis (2011)
  • Joint PINRO/IMR report on the state of teh Barents Sea Ecosystem 2005-2006

    Stiansen, Jan Erik, Aglen, Asgeir, Bogstad, Bjarte, Budgell, William Paul, Dalpadado, Padmini, Dolgov, Andrei (2006)
  • Status report on the Barents Sea Ecosystem, 2004-2005

    Stiansen, Jan Erik, Bogstad, Bjarte, Budgell, William Paul, Dalpadado, Padmini, Gjøsæter, Harald, Hauge, Kjellrun Hiis (2005)