Field of work
Research groups
1) Power, inequality and community
2) Profession, organisation and politics
- FHA1012, Public health in an organizational and societal perspective, 24/25, subject responsible
- FHA412, Social planning and social sciences methodology, 24/25
- MGUSA550, Social studies 3, module 4 - Master's thesis, 24/25
- PHD902, Theory of science, ethics and academic text, 24/25
- PHD950, Doctoral thesis, 24/25
Publications
-
Making vulnerable groups able to connect socially and digitally— opportunities and pitfalls
-
Co-creating and co-producing learning environments in adult education through the World Café method
-
Innovating Social and Digital Inclusion – Networking Across Institutions. Connect://able: Final Report
-
Inkludering, integrering, tilhørighet og utenforskap - en begrepsdiskusjon.
-
Connectable - social capital in theory and practice
-
"Varme","kalde", eller "klamme" hender. Robotikk i helsetjenesten.
-
Preservice teacher perspectives on teaching controversial political issues in multicultural classrooms in Norway and South Africa
-
Profesjonsforskning og profesjonsbegrepet
-
Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn.
-
Bokbad på Litteraturhuset i Bergen: Kristoffer Vogt i samtale med redaktørene Marie von der Lippe og Bodil Ravneberg Fordommer i skolen: gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering (2021). von der Lippe, M. (red.). Oslo: Universitetsforlaget. Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (2021). Bodil Ravneberg et.al. (red.). Oslo: Universitetsforlaget.
-
Funkisbevegelsens identitetspolitikk
-
Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
-
Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
-
Integration work in local communities - project description
-
Kafedialog i voksenopplæring
-
Utfordringer i profesjonskvalifisering. Generalist eller spesialist?
-
Lærerstudenters refleksjoner om risikofylte temaer
-
Sluttrapport: Robotdusj som et løft i offentlig sektor
-
The case of the "dull" pupil in the Norwegian Folk School 1892-1930
-
Skolens potensiale som demokratisk verdiformidler og integrerende kraft
-
Asset based community development for health promotion. What can we learn from community councils in Bømlo?
-
Integration and Network Building in Multicultural Local Communities
-
The participation of adolescents and children in Asset Based Community Development (ABCD). A critical systematic review of the literature
-
Enabling Technologies for Independent Living - an Ethical Discussion on the Introduction of Robotics into Public Service Provision for Vulnerable People
-
Lærerstudenters praksisrefleksjoner knyttet til demokratiundervisning i flerkulturelle klasserom i Norge og Sør-Afrika
-
The Affect on Professionalism by the Introduction of Robotics into Home Nursing Care
-
Humanitære organisasjoner - døråpnere eller brobyggere i lokalsamfunnet?
-
Disability, Society and Assistive Technology
-
The impact on practice, outcomes and costs of new roles for health professionals: a study protocol for MUNROS
-
Personsentrert velferdsteknologi - design, brukerstyring og etiske dilemma
-
NYE MULIGHETER FOR INTERAKSJON MELLOM MENNESKE OG ROBOTIKK
-
Integrering i lokalsamfunnet. Barrierer og mulighetsrom.
-
Frivillighet og forskjellighet
-
Implications of Introducing Robotics into Home Nursing Care
-
Kommunal tilrettelegging for installering og bruk av smartdusj i hjemmet – muligheter og betingelser
-
Student Teacher´s Practice Reflections on Teaching Democracy in Multi-ethnic Classrooms in Norway and South Africa
-
Frivillige organisasjoner - arena for brobyggende aktiviteter og integrering i lokalsamfunnet
-
Frivillighetens betydning for nettverksbygging og integreringsarbeid i lokalsamfunnet. Ulike roller og forutsetninger.
-
Integrering av barn og unge med minoritetsetnisk bakgrunn med fokus på deltakelse i idrettslivet i lokalsamfunnet
-
Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn i lokalsamfunnet - frivillige organisasjoner, skolen og lokale myndigheter sin rolle
-
Lokale myndigheter og frivillige. Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til lokalsamfunnet.
-
Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til lokalsamfunnet - frivillige organisasjoner og skolens/SFO sin rolle
-
Boklansering: Fellesskap og forskjellighet.
-
Fellesskap og forskjellighet. Integrasjon og nettverksbygging i flerkulturelle lokalsamfunn.
-
Både myndigheter og frivillige må ta ansvar for integrasjon
-
Hvordan integrerer vi oss?
-
Fellesskap og forskjellighet : integrasjon og nettverksbygging i flerkulturelle lokalsamfunn
-
Lik tilgang til utdanning? Evaluering av Studier med Støtte
-
Rekruttering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til frivillige organisasjoner
-
Equal access to education? The organization of supported education in Norway
-
Deltakelse i frivillige organisasjoner -forutsetninger og effekter
-
Assistive technology and disabling barriers revisited
-
Forskning om velferdspolitikk og omsorgsordninger i et likestillingsperspektiv
-
Rekruttering av barn og unge til frivillige organisasjoner - Barrierer, tiltak og institusjonelt samarbeid
-
Evaluering av Studier med støtte. En rapport på oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet
-
Usability and abandonment of assistive technology
-
Utredning om kompetansebehovet i helse- og sosialtjenestene samt kompetanseutfordringer i helse- og sosialfagene
-
Alexander Kwesi Kassah og Bente Lilljan Lind Kassah: Funksjonshemning. Sentrale ideer, modeller og debatter
-
Hvilke erfaringer har vi? Hva virker og hva virker ikke?
-
Assistive technology under the magnifying glass - what does the technology tell about disability, gender and identity?
-
Mellom penger og pedagogikk. Om lærernes opplevelse av sykefravær i den videregående skolen
-
Sykefravær i den videregående skolen. Hvordan oppleves det av lærerne?
-
Tvang overfor rusmiddelavhengige. Evaluering av lov om sosiale tjenester § 6-2, 6-2a og 6-3
-
Tekniske hjelpemidler under lupen. Hva forteller de om funksjonshemming,kjønn og identitet?
-
Sivilt rusarbeid - mellom statlig styring og økende mangfold
-
Tvang overfor rusmiddelavhengige. Evaluering av Lov om sosiale tjenester §§ 6-2, 6-2a og 6-3
-
De rette tekniske hjelpemidlene
-
Identity politics by design: users, markets and the public service provision for assistive technology in Norway
-
Kartlegging av mottakerne av den statlige ordningen til frivillige rustiltak - delrapport
-
En analyse av hjelpemiddelformidlingssystemet
-
Kunnskapsbasert hjelpemiddelformidling
-
Modeller endres - målsetninger består Rus-somatikk satsinger i Helse Vest
-
Kartlegging av mottakerne av den statlige tilskuddsordningen til frivillige rustiltak. Delrapport.
-
Variasjoner i forebyggingspolitikk
-
Julia Kristeva: Brev til presidenten. Om mennesker med funksjonshemning
-
Respektabel hjemløshet? Kjønnede erfaringer fra samfunnets randsone
-
The outside and inside in Norwegian and English prisons
-
Rom for Refleksjon. Kirkens Bymisjons oppfølging av bostedsløse
-
Funksjonshemmede ønsker bedre design på hjelpemidler
-
Rom for refleksjon. Kirkens Bymisjon og oppfølging av bostedsløse
-
Den sosiale konstruksjonen av et tjenestefelt i velferdsstaten - teknisk hjelpemiddelformidling
-
Public Provision of Assistive Technology – Aesthetics, Design and Identity
-
Public Provision of Assistive Technology in a New Landscape
-
THE CONSTRUCTION OF THE "DULL" AND THE "BACKWARD" PUPIL WITHIN THE NORWEGIAN SCHOOL SYSTEM
-
Funktionshemmedes identitetspolitikk og offentlig tjenesteytelse
-
Rom for refleksjon. Kirkens Bymisjon og oppfølging av bostedsløse
-
"En rullestol trenger ikke se ut som en traktor"
-
Institusjonelle og organisasjonsmessige betingelser for helsefremmende arbeid
-
Funksjonshemming som sosial konstruksjon
-
Møtet mellom personer med funksjonsnedsettelse og hjelpeapparatet
-
Rom for refleksjon
-
Identity Politics by Design
-
Aesthetics and Design in Assistive Technology - a Neglected Issue
-
Styles, fashion and taste in assistive technology, does it matter? Services for wheelchair users and hard of hearing-people in the UK and Norway compared
-
Nyfilantropi - et korrektiv til offentlige prioriteringer?
-
Education policy, the Norwegian unitary school and the social construction of disability
-
På randen av å bo. Erfart kunnskap om livet og flyttingene mellom psykiatri, rusomsorg, gater, hospitser og egne boliger
-
Identitet og funksjonshemming - om design og estetikk i teknisk hjelpemiddelformidling
-
Funksjonshemmedes identitetspolitikk og offentlig tjenesteyting i et nytt landskap
-
Utdanningspolitikk, enhetsskolen og den sosiale konstruksjonen av funksjonshemming
-
Hearwear and Rollwear. Om design og estetikk i teknisk hjelpemiddelformidling
-
Velferdsstatens historiske og ideologiske grunnlag
-
Offentlig helsepolitikk, om samordning og samarbeid mellom etater og sektorer i kommune og stat
-
Assistive Technology in Norway and England: Functionality, Aesthetics, Design and Identification
-
Det selvforvaltende individet og ny-filantropiske strømninger i sosialt arbeid
-
Omsorgens skiftende ideologier og sosialpolitisk fundering
-
Dannelse eller disiplinering.Selvforvaltningsstrategier hos elever i fengsel
-
Prevention Policy and propaganda in Norway - The promotion of Physical Activity from the 1930s to the 1960s and Anti-Smoking Campaignes in the 1970s
-
Hva er funksjonshemming
-
Hemming som haldning
-
Transporttjenesten for funksjonshemmede
-
Universitetsfengsel - er det en god idé?
-
De som er annerledes
-
Fysisk aktivitet som forebyggingspolitikk
-
Fra heldøgnsklient til bostedsløs?
-
Funksjonshemmede, identitet og tjenesteyting i et nytt landskap
-
Tekniske hjelpemidler: funksjon, estetikk, design og identifikasjon
-
Identity Politics among Disabled People and Public Services in a New Landscape
-
Promotion of physical activity 1930-1960
-
The Rehabilitation Technology Market in Norway and England: Functionality, Aesthetics, Design and Identification
-
Alexander Kwesi Kassah og Bente Lilljan Lind Kassah: Funksjonshemning. Sentrale ideer, modeller og debatter
-
Økonomiske insentiv i arbeidslinjen, virker det? Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie" i Åsane
-
Universitetsfengsel kan gje betre fangeomsorg
-
Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie"
-
Økonomiske insentiv i arbeidslinjen, virker det? Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie" i Åsane
-
Forskning og prinsipper for forskning, fordeler og ulemper ved et universitetsfengsel
-
Undervisning og opplæring i det moderne fengslet. Dannende eller disiplinerende?
-
How the profession in special education handled the introduction of integration policy reforms in the 1970s
-
Spesisalpedagogene og velferdsstaten
-
Service Provision for an Independent Life
-
Byråkrat, sosialarbeider eller innovatør? Organiseringens betydning for utvikling av yrkesroller i sosialtjenesten
-
Undervisning og opplæring i det moderne fengsel. Dannende eller disiplinerende? En undersøkelse av fengselsundervisningen i Bergen og Oslo fengsel
-
Undervisning og opplæring i det moderne fengslet. Dannelse eller disiplinering?
-
Organisering i spenningsfeltet mellom forvaltning og tiltak på sosialkontoret
-
Selvbestemt dagligliv for bevegelseshemmede?
-
Hensiktsmessige og brukerfokuserte arbeidsprosesser på sosialkontor
-
The Modern Prison, from Rehabilitation to Control and Therapy
-
Organiseringens betydning for tiltaksarbeidet i sosialtjenesten
-
Hensiktsmesige og brukerfokuserte arbeidsprosesser på sosialkontor
-
Undervisning og opplæring i det moderne fengsel: danning eller disiplinering?
-
Normalskolen for normaleleven
-
Skolens funksjon i fengslet, disiplinering eller dannelse?
-
Spesialpedagogisk yrkesutvikling og løsningen av enhetsskolespørsmålet
-
Funksjonshemmede, deres hjelpere og byråkratiets ubehageligheter
-
Grensebarna i skolen
-
Nødsarbeid, hjelp til selvhjelp, forkynnelse eller sosialpolitisk likestilling?
-
Tjenesteyting for et selvbestemt dagligliv? Funksjonshemmede mellom individuell frihet, faglig vurdering og byråkratisk regulering
-
Skolens funksjon i fengslet - dannelse eller disiplinering?
-
Sosial kapital - bridging og bonding
-
The construction of independence in service relations
-
Profesjonalisering og grensedragningsprosesser
-
Normalitetsdiskurser og profesjonaliseringsprosesser. En studie av den spesialpedagogiske yrkesutvikling 1880-1990
-
Normalitetsdiskurser og profesjonaliseringsprosesser
-
Fra utbygging av tiltak til oppbygging av kompetanse. Etablering av Statens Spesiallærerskole i et komparativt perspektiv
-
Sosial konstruktivisme og definisjoner av handikap
-
Funksjonshemmedes organisasjoner og personlig assistanse: Skandinaviske utviklingstrekk