Professor

Bodil Elise Ravneberg

Field of work

Research groups

 

1) Power, inequality and community

2) Profession, organisation and politics

Courses taught
  • FHA1012, Public health in an organizational and societal perspective, 24/25, subject responsible
  • FHA412, Social planning and social sciences methodology, 24/25
  • MGUSA550, Social studies 3, module 4 - Master's thesis, 24/25
  • PHD902, Theory of science, ethics and academic text, 24/25
  • PHD950, Doctoral thesis, 24/25

Publications

  • Making vulnerable groups able to connect socially and digitally— opportunities and pitfalls

    Reidun Faye, Bodil Elise Ravneberg (2024)
  • Co-creating and co-producing learning environments in adult education through the World Café method

    Bodil Elise Ravneberg (2024)
  • Innovating Social and Digital Inclusion – Networking Across Institutions. Connect://able: Final Report

    Reidun Faye, Bodil Elise Ravneberg (2023)
  • Inkludering, integrering, tilhørighet og utenforskap - en begrepsdiskusjon.

    Bodil Elise Ravneberg (2023)
  • Connectable - social capital in theory and practice

    Reidun Faye, Bodil Elise Ravneberg (2022)
  • "Varme","kalde", eller "klamme" hender. Robotikk i helsetjenesten.

    Bodil Elise Ravneberg (2022)
  • Preservice teacher perspectives on teaching controversial political issues in multicultural classrooms in Norway and South Africa

    Bodil Elise Ravneberg, Toril Eskeland Rangnes (2022)
  • Profesjonsforskning og profesjonsbegrepet

    Bodil Elise Ravneberg (2021)
  • Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn.

    Bodil Elise Ravneberg (2021)
  • Bokbad på Litteraturhuset i Bergen: Kristoffer Vogt i samtale med redaktørene Marie von der Lippe og Bodil Ravneberg Fordommer i skolen: gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering (2021). von der Lippe, M. (red.). Oslo: Universitetsforlaget. Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (2021). Bodil Ravneberg et.al. (red.). Oslo: Universitetsforlaget.

    Marie Lippe, von der, Kristoffer Chelsom Vogt, Bodil Elise Ravneberg (2021)
  • Funkisbevegelsens identitetspolitikk

    Bodil Elise Ravneberg (2021)
  • Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.

    Reidun Faye, Eva Mila Lindhardt, Bodil Elise Ravneberg (2021)
  • Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn

    Reidun Faye, Eva Mila Lindhardt, Bodil Elise Ravneberg, Vibeke Solbue (2021)
  • Integration work in local communities - project description

    Bodil Elise Ravneberg, Reidun Helen Faye (2021)
  • Kafedialog i voksenopplæring

    Bodil Elise Ravneberg, Mette Bøe Lyngstad, Vibeke Solbue (2020)
  • Utfordringer i profesjonskvalifisering. Generalist eller spesialist?

    Bodil Elise Ravneberg (2019)
  • Lærerstudenters refleksjoner om risikofylte temaer

    Toril Eskeland Rangnes, Bodil Ravneberg (2019)
  • Sluttrapport: Robotdusj som et løft i offentlig sektor

    Wolfgang Leister, Peder Aursand, Thor O. Kristoffersen, Bodil Ravneberg, Knut Øvsthus (2018)
  • The case of the "dull" pupil in the Norwegian Folk School 1892-1930

    Bodil Ravneberg (2018)
  • Skolens potensiale som demokratisk verdiformidler og integrerende kraft

    Bodil Ravneberg (2017)
  • Asset based community development for health promotion. What can we learn from community councils in Bømlo?

    Inger Helen Midtgård, Rita Agdal, Ingunn Barmen Tysnes, Vigdis Meidell, Maren Storetvedt, Carolyn Ahmer (2017)
  • Integration and Network Building in Multicultural Local Communities

    Bodil Ravneberg (2017)
  • The participation of adolescents and children in Asset Based Community Development (ABCD). A critical systematic review of the literature

    Rita Agdal, Inger Helen Midtgård, Vigdis Meidell, Torunn Herfindal, Bodil Ravneberg, Ingunn Barmen Tysnes (2017)
  • Enabling Technologies for Independent Living - an Ethical Discussion on the Introduction of Robotics into Public Service Provision for Vulnerable People

    Bodil Ravneberg (2017)
  • Lærerstudenters praksisrefleksjoner knyttet til demokratiundervisning i flerkulturelle klasserom i Norge og Sør-Afrika

    Bodil Ravneberg, Toril Eskeland Rangnes (2017)
  • The Affect on Professionalism by the Introduction of Robotics into Home Nursing Care

    Bodil Ravneberg, Knut Øvsthus (2017)
  • Humanitære organisasjoner - døråpnere eller brobyggere i lokalsamfunnet?

    Bodil Ravneberg (2017)
  • Disability, Society and Assistive Technology

    Bodil Ravneberg, Sylvia Søderstrøm (2017)
  • The impact on practice, outcomes and costs of new roles for health professionals: a study protocol for MUNROS

    Christine Bond, Hanne Bruhn, Antoinette de Bont, Job van Exel, Reinhard Busse, Matthew Sutton (2016)
  • Personsentrert velferdsteknologi - design, brukerstyring og etiske dilemma

    Bodil Ravneberg (2016)
  • NYE MULIGHETER FOR INTERAKSJON MELLOM MENNESKE OG ROBOTIKK

    Bodil Ravneberg (2016)
  • Integrering i lokalsamfunnet. Barrierer og mulighetsrom.

    Bodil Ravneberg (2016)
  • Frivillighet og forskjellighet

    Bodil Ravneberg (2016)
  • Implications of Introducing Robotics into Home Nursing Care

    Bodil Ravneberg, Knut Øvsthus (2016)
  • Kommunal tilrettelegging for installering og bruk av smartdusj i hjemmet – muligheter og betingelser

    Bodil Ravneberg, Knut Øvsthus (2016)
  • Student Teacher´s Practice Reflections on Teaching Democracy in Multi-ethnic Classrooms in Norway and South Africa

    Toril Eskeland Rangnes, Bodil Ravneberg (2015)
  • Frivillige organisasjoner - arena for brobyggende aktiviteter og integrering i lokalsamfunnet

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Frivillighetens betydning for nettverksbygging og integreringsarbeid i lokalsamfunnet. Ulike roller og forutsetninger.

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Integrering av barn og unge med minoritetsetnisk bakgrunn med fokus på deltakelse i idrettslivet i lokalsamfunnet

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn i lokalsamfunnet - frivillige organisasjoner, skolen og lokale myndigheter sin rolle

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Lokale myndigheter og frivillige. Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til lokalsamfunnet.

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til lokalsamfunnet - frivillige organisasjoner og skolens/SFO sin rolle

    Bodil Ravneberg (2015)
  • Boklansering: Fellesskap og forskjellighet.

    Jill Loga, Bodil Ravneberg (2014)
  • Fellesskap og forskjellighet. Integrasjon og nettverksbygging i flerkulturelle lokalsamfunn.

    Bodil Ravneberg (2014)
  • Både myndigheter og frivillige må ta ansvar for integrasjon

    Guro Ødegård, Kari Steen-Johnsen, Jill Loga, Bodil Ravneberg (2014)
  • Hvordan integrerer vi oss?

    Guro Ødegård, Kari Steen-Johnsen, Jill Loga, Bodil Ravneberg (2014)
  • Fellesskap og forskjellighet : integrasjon og nettverksbygging i flerkulturelle lokalsamfunn

    Guro Ødegård, Jill Loga, Kari Steen-Johnsen, Bodil Ravneberg (2014)
  • Lik tilgang til utdanning? Evaluering av Studier med Støtte

    Bodil Ravneberg (2013)
  • Rekruttering av barn og unge med minoritetsbakgrunn til frivillige organisasjoner

    Bodil Ravneberg (2013)
  • Equal access to education? The organization of supported education in Norway

    Bodil Ravneberg (2013)
  • Deltakelse i frivillige organisasjoner -forutsetninger og effekter

    Bodil Ravneberg (2012)
  • Assistive technology and disabling barriers revisited

    Bodil Ravneberg (2012)
  • Forskning om velferdspolitikk og omsorgsordninger i et likestillingsperspektiv

    Nina Berven, Bodil Ravneberg (2012)
  • Rekruttering av barn og unge til frivillige organisasjoner - Barrierer, tiltak og institusjonelt samarbeid

    Guro Ødegård, Kari Steen-Johnsen, Bodil Ravneberg (2012)
  • Evaluering av Studier med støtte. En rapport på oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet

    Siren Haugland, Bodil Ravneberg, Kari Ludvigsen, Stein Atle Lie (2012)
  • Usability and abandonment of assistive technology

    Bodil Ravneberg (2012)
  • Utredning om kompetansebehovet i helse- og sosialtjenestene samt kompetanseutfordringer i helse- og sosialfagene

    Kari Ludvigsen, Bodil Ravneberg (2012)
  • Alexander Kwesi Kassah og Bente Lilljan Lind Kassah: Funksjonshemning. Sentrale ideer, modeller og debatter

    Bodil Ravneberg (2011)
  • Hvilke erfaringer har vi? Hva virker og hva virker ikke?

    Bodil Ravneberg (2011)
  • Assistive technology under the magnifying glass - what does the technology tell about disability, gender and identity?

    Bodil Ravneberg (2011)
  • Mellom penger og pedagogikk. Om lærernes opplevelse av sykefravær i den videregående skolen

    Bodil Ravneberg (2011)
  • Sykefravær i den videregående skolen. Hvordan oppleves det av lærerne?

    Bodil Ravneberg, Benedicte Carlsen (2010)
  • Tvang overfor rusmiddelavhengige. Evaluering av lov om sosiale tjenester § 6-2, 6-2a og 6-3

    Bodil Ravneberg (2010)
  • Tekniske hjelpemidler under lupen. Hva forteller de om funksjonshemming,kjønn og identitet?

    Bodil Ravneberg (2010)
  • Sivilt rusarbeid - mellom statlig styring og økende mangfold

    Nils Asle Bergsgard, Svanaug Fjær, Svein Ingve Nødland, Bodil Ravneberg (2010)
  • Tvang overfor rusmiddelavhengige. Evaluering av Lov om sosiale tjenester §§ 6-2, 6-2a og 6-3

    Ingrid Rindal Lundeberg, Kristian Mjåland, Karl Harald Søvig, Even Nilssen, Bodil Ravneberg (2010)
  • De rette tekniske hjelpemidlene

    Bodil Ravneberg (2009)
  • Identity politics by design: users, markets and the public service provision for assistive technology in Norway

    Bodil Ravneberg (2009)
  • Kartlegging av mottakerne av den statlige ordningen til frivillige rustiltak - delrapport

    Nils Atle Bergsgard, Svanaug Fjær, Svein ingve Nodland, Bodil Ravneberg, Janne Thygesen (2009)
  • En analyse av hjelpemiddelformidlingssystemet

    Bodil Ravneberg (2009)
  • Kunnskapsbasert hjelpemiddelformidling

    Bodil Ravneberg (2009)
  • Modeller endres - målsetninger består Rus-somatikk satsinger i Helse Vest

    Nils Asle Bergsgard, Svanaug Fjær, Terje Lie, Bodil Ravneberg (2009)
  • Kartlegging av mottakerne av den statlige tilskuddsordningen til frivillige rustiltak. Delrapport.

    Nils Asle Bergsgard, Svanaug Fjær, Svein Ingve Nødland, Bodil Ravneberg, Janne Thygesen (2009)
  • Variasjoner i forebyggingspolitikk

    Kari Ludvigsen, Dag Stenvoll, Kari Tove Elvbakken, Svanaug Fjær, Bodil Ravneberg (2008)
  • Julia Kristeva: Brev til presidenten. Om mennesker med funksjonshemning

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Respektabel hjemløshet? Kjønnede erfaringer fra samfunnets randsone

    Jan-Kåre Breivik, Bodil Ravneberg, Kari Ludvigsen, Arnhild Taksdal (2008)
  • The outside and inside in Norwegian and English prisons

    Leonard D. Baer, Bodil Ravneberg (2008)
  • Rom for Refleksjon. Kirkens Bymisjons oppfølging av bostedsløse

    Jan-Kåre Breivik, Bodil Ravneberg (2008)
  • Funksjonshemmede ønsker bedre design på hjelpemidler

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Rom for refleksjon. Kirkens Bymisjon og oppfølging av bostedsløse

    Jan-Kåre Breivik, Bodil Ravneberg (2008)
  • Den sosiale konstruksjonen av et tjenestefelt i velferdsstaten - teknisk hjelpemiddelformidling

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Public Provision of Assistive Technology – Aesthetics, Design and Identity

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Public Provision of Assistive Technology in a New Landscape

    Bodil Ravneberg (2008)
  • THE CONSTRUCTION OF THE "DULL" AND THE "BACKWARD" PUPIL WITHIN THE NORWEGIAN SCHOOL SYSTEM

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Funktionshemmedes identitetspolitikk og offentlig tjenesteytelse

    Bodil Ravneberg (2008)
  • Rom for refleksjon. Kirkens Bymisjon og oppfølging av bostedsløse

    Bodil Ravneberg, Jan Kåre Breivik (2008)
  • "En rullestol trenger ikke se ut som en traktor"

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Institusjonelle og organisasjonsmessige betingelser for helsefremmende arbeid

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Funksjonshemming som sosial konstruksjon

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Møtet mellom personer med funksjonsnedsettelse og hjelpeapparatet

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Rom for refleksjon

    Bodil Ravneberg, Jan-Kåre Breivik (2007)
  • Identity Politics by Design

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Aesthetics and Design in Assistive Technology - a Neglected Issue

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Styles, fashion and taste in assistive technology, does it matter? Services for wheelchair users and hard of hearing-people in the UK and Norway compared

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Nyfilantropi - et korrektiv til offentlige prioriteringer?

    Bodil Ravneberg (2007)
  • Education policy, the Norwegian unitary school and the social construction of disability

    Jan Froestad, Bodil Ravneberg (2006)
  • På randen av å bo. Erfart kunnskap om livet og flyttingene mellom psykiatri, rusomsorg, gater, hospitser og egne boliger

    Arnhild Taksdal, Jan-Kåre Breivik, Bodil Ravneberg, Kari Ludvigsen (2006)
  • Identitet og funksjonshemming - om design og estetikk i teknisk hjelpemiddelformidling

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Funksjonshemmedes identitetspolitikk og offentlig tjenesteyting i et nytt landskap

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Utdanningspolitikk, enhetsskolen og den sosiale konstruksjonen av funksjonshemming

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Hearwear and Rollwear. Om design og estetikk i teknisk hjelpemiddelformidling

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Velferdsstatens historiske og ideologiske grunnlag

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Offentlig helsepolitikk, om samordning og samarbeid mellom etater og sektorer i kommune og stat

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Assistive Technology in Norway and England: Functionality, Aesthetics, Design and Identification

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Det selvforvaltende individet og ny-filantropiske strømninger i sosialt arbeid

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Omsorgens skiftende ideologier og sosialpolitisk fundering

    Bodil Ravneberg (2006)
  • Dannelse eller disiplinering.Selvforvaltningsstrategier hos elever i fengsel

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Prevention Policy and propaganda in Norway - The promotion of Physical Activity from the 1930s to the 1960s and Anti-Smoking Campaignes in the 1970s

    Kari Tove Elvbakken, Bodil Ravneberg, Dag Stenvoll (2005)
  • Hva er funksjonshemming

    Bodil Ravneberg, Per Solvang (2005)
  • Hemming som haldning

    Bodil Ravneberg, Jan-Kåre Breivik (2005)
  • Transporttjenesten for funksjonshemmede

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Universitetsfengsel - er det en god idé?

    Bodil Ravneberg (2005)
  • De som er annerledes

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Fysisk aktivitet som forebyggingspolitikk

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Fra heldøgnsklient til bostedsløs?

    Jan-Kåre Breivik, Kari Ludvigsen, Bodil Ravneberg (2005)
  • Funksjonshemmede, identitet og tjenesteyting i et nytt landskap

    Bodil Ravneberg, Jan-Kåre Breivik (2005)
  • Tekniske hjelpemidler: funksjon, estetikk, design og identifikasjon

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Identity Politics among Disabled People and Public Services in a New Landscape

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Promotion of physical activity 1930-1960

    Bodil Ravneberg (2005)
  • The Rehabilitation Technology Market in Norway and England: Functionality, Aesthetics, Design and Identification

    Bodil Ravneberg (2005)
  • Alexander Kwesi Kassah og Bente Lilljan Lind Kassah: Funksjonshemning. Sentrale ideer, modeller og debatter

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Økonomiske insentiv i arbeidslinjen, virker det? Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie" i Åsane

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Universitetsfengsel kan gje betre fangeomsorg

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie"

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Økonomiske insentiv i arbeidslinjen, virker det? Evaluering av forsøksordning med kvalifiseringsstønad i "Prosjekt Amalie" i Åsane

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Forskning og prinsipper for forskning, fordeler og ulemper ved et universitetsfengsel

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Undervisning og opplæring i det moderne fengslet. Dannende eller disiplinerende?

    Bodil Ravneberg (2004)
  • How the profession in special education handled the introduction of integration policy reforms in the 1970s

    Bodil Ravneberg (2004)
  • Spesisalpedagogene og velferdsstaten

    Bodil Ravneberg (2003)
  • Service Provision for an Independent Life

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg, Per Solvang (2003)
  • Byråkrat, sosialarbeider eller innovatør? Organiseringens betydning for utvikling av yrkesroller i sosialtjenesten

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg (2003)
  • Undervisning og opplæring i det moderne fengsel. Dannende eller disiplinerende? En undersøkelse av fengselsundervisningen i Bergen og Oslo fengsel

    Bodil Ravneberg (2003)
  • Undervisning og opplæring i det moderne fengslet. Dannelse eller disiplinering?

    Bodil Ravneberg (2003)
  • Organisering i spenningsfeltet mellom forvaltning og tiltak på sosialkontoret

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg (2003)
  • Selvbestemt dagligliv for bevegelseshemmede?

    Per Solvang, Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg (2002)
  • Hensiktsmessige og brukerfokuserte arbeidsprosesser på sosialkontor

    Bodil Ravneberg, Ingrid Helgøy (2002)
  • The Modern Prison, from Rehabilitation to Control and Therapy

    Bodil Ravneberg (2002)
  • Organiseringens betydning for tiltaksarbeidet i sosialtjenesten

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg (2002)
  • Hensiktsmesige og brukerfokuserte arbeidsprosesser på sosialkontor

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg (2002)
  • Undervisning og opplæring i det moderne fengsel: danning eller disiplinering?

    Bodil Ravneberg (2002)
  • Normalskolen for normaleleven

    Bodil Ravneberg (2001)
  • Skolens funksjon i fengslet, disiplinering eller dannelse?

    Bodil Ravneberg (2001)
  • Spesialpedagogisk yrkesutvikling og løsningen av enhetsskolespørsmålet

    Bodil Ravneberg (2001)
  • Funksjonshemmede, deres hjelpere og byråkratiets ubehageligheter

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg, Per Solvang (2000)
  • Grensebarna i skolen

    Bodil Ravneberg (2000)
  • Nødsarbeid, hjelp til selvhjelp, forkynnelse eller sosialpolitisk likestilling?

    Bodil Ravneberg (2000)
  • Tjenesteyting for et selvbestemt dagligliv? Funksjonshemmede mellom individuell frihet, faglig vurdering og byråkratisk regulering

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg, Per Solvang, Ingrid Rindal Lundeberg (2000)
  • Skolens funksjon i fengslet - dannelse eller disiplinering?

    Bodil Ravneberg (2000)
  • Sosial kapital - bridging og bonding

    Bodil Elise Ravneberg (2000)
  • The construction of independence in service relations

    Ingrid Helgøy, Bodil Ravneberg, Per Solvang (2000)
  • Profesjonalisering og grensedragningsprosesser

    Bodil Ravneberg (1999)
  • Normalitetsdiskurser og profesjonaliseringsprosesser. En studie av den spesialpedagogiske yrkesutvikling 1880-1990

    Bodil Ravneberg (1999)
  • Normalitetsdiskurser og profesjonaliseringsprosesser

    Bodil Ravneberg (1999)
  • Fra utbygging av tiltak til oppbygging av kompetanse. Etablering av Statens Spesiallærerskole i et komparativt perspektiv

    Bodil Ravneberg (1998)
  • Sosial konstruktivisme og definisjoner av handikap

    Bodil Ravneberg (1997)
  • Funksjonshemmedes organisasjoner og personlig assistanse: Skandinaviske utviklingstrekk

    Bodil Ravneberg, Per Solvang (1995)