Associate Professor

Camilla Bjelland

Field of work

Teaching and learning in higher education

The development program for basic competence in university pedagogy

Courses taught
  • University pedagogy 
  • SoTL

Publications

  • Hvordan skrive en førstelektorsøknad? - En erfaringsbasert veileder til opprykksprosessen, HVL-Notat; 2024/8

    Bjelland, Camilla, Halland, Sissel Aastvedt, Winje, Annette Kristoffersen (2024)
  • Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students

    Bjelland, Camilla, Ludvigsen, Kristine, Møgelvang, Anja (2024)
  • Paperframlegg: Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students, INTED2024, 18th International Technology, Education and Development Conference

    Bjelland, Camilla, Ludvigsen, Kristine (2024)
  • Hva skjer når studenter bruker kunstig intelligens som sparringpartner? Studenter bruker kunstig intelligens til å forstå vanskelig pensum. Det kan gå på bekostning av ekte samtaler med undervisere og medstudenter, mener forskere. Forskning.no

    Stephan, Mari-Louise Uldbæk, Møgelvang, Anja , Bjelland, Camilla (2024)
  • Case based teaching: A multicultural approach in teacher education: EAPRIL 2023, The European Association for Practitioner Research on Improving Learning

    Bjelland, Camilla, Kulild, Marit (2023)
  • HVL-studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter i utdanning: https://hdl.handle.net/11250/3100624

    Møgelvang, Anja, Ludvigsen, Kristine, Bjelland, Camilla, Schei, Odin Monrad (2023)
  • What happens when a mandatory oral assignment in teacher education must change its shape? –An example of practical oriented research in Teacher Education, EAPRIL, The European Association for Practitioner Research on Improving Learning, 2021, Nijmegen, Nederland

    Bjelland, Camilla, Iversen, Gunn Tone, Kulild, Marit (2021)
  • Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår

    Kulild, Marit, Bjelland, Camilla (2021)
  • Lærerstudenters arbeid med planlegging av utforskende undervisning i skolen. Erfaringer med bruk av 5E modellen i alle fag.

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette Johannessen (2021)
  • Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) på tvers av utdanninger i HVL. Filmer av en tverrprofesjonell case med eksampler på tverrprofesjonelt samarbeid mellom helse-, sosial- og pedagogiske profesjoner.

    Kvilhaugsvik, Bente, Bjelland, Camilla, Frimannslund, Marit, Kulild, Marit (2020)
  • Strategy observation as core practice in Teacher Education, paperpresentation, NERA, Nordic Educational Research Association, 2020, Turku, Åbo Universitet, Finland

    Bjelland, Camilla, Kulild, Marit (2020)
  • Vårt doble dilemma – luper og speil i arbeid med refleksjon i lærerutdanningen

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette Johannessen (2019)
  • Reflective Educators in Teacher Education, posterpresentation -International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), UiS.

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette J. (2019)
  • Kompetanse for mangfold: Haugesund kommune 2017-2018

    Bjelland, Camilla (2018)
  • Kompetanse for mangfold og arbeid med ny læreplan, 2018, workshop med Hauge skole, Haugesund

    Bjelland, Camilla, Rønnes, Kari Olene Oma (2018)
  • Eigne tankar og slikt- Et eksempel på arbeid med refleksjon og phronesis i lærerutdanningen, Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Nordisk kompetens för en inkluderande värld, 2018, Åbo Akademiet, fakultet for pedagogik og velferdsstudier, Vasa, Finland

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette J. (2018)
  • 5E modellen i lærerstudenters praksisrefleksjon, seminar med praksislærere og faglærere ved HVL, 2017

    Bjelland, Camilla (2017)
  • 5E modellen i lærerstudenters praksisrefleksjon, 2017, fagdag om praksisopplæringen ved HVL.

    Bjelland, Camilla (2017)
  • Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom – monokulturelle eller interkulturelle?

    Bjelland, Camilla (2016)
  • Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom - monokulturelle eller interkulturelle, UDIR konferansen 2016, Er lærerutdanningen forberedt på å møte mangfoldet i det norske samfunnet? Høgskolen i Bergen, Gardemoen Hotell.

    Bjelland, Camilla (2016)
  • Teachers narratives about assessment practices for minority pupils - diversity based or monocultural, The Nordic Educational Research Association, NERA 2013, Reykjarvik University, Island

    Bjelland, Camilla (2013)
  • Skoleledelse i den flerkulturelle grunnskolen, konferansepaper, Nasjonale PhD dager, UiT Norges Arktiske Universitet, 2009

    Bjelland, Camilla (2009)
  • Minoritetselevers holdninger til tospråklighet, identitet og faglig mestring: en feltstudie av språklige minoriteter i tiende klasse ved en østkantskole i Oslo, publisert i serien, HiO-masteroppgave; 2006 nr 11, Høgskolen i Oslo. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018011008044

    Bjelland, Camilla (2006)
  • Tospråklig opplæring inkludering eller ekskludering, 2005, Norsk pedagogisk tidsskrift

    Bjelland, Camilla (2005)