Field of work
I teach Norwegian at the teacher education at Stord, both GLU 1-7 and GLU 5-10, both on cycle 1 and cycle 2, and have done so since 2004. I teach linguistics, writing and oral didactics, and have earlier taught grammar courses. I supervise several at both masters and phd levels.
In 2018, I defended my dissertation "Traces of the others - addressivity in argumentative student texts", and in the period 2021-2023 I had a postdoc fellowship focusing on learning conversations between students in the kindergarten teacher and teacher education programmes and the children they work with during their practice periods.
Current projects that I am and have been participating in are SciTalk, ReTPro, and GeoSite, where I am also a project manager.
I have been a member of the research group Orite since the start in 2017, and am currently a functioning leader for the group.
Teaches
- Norwegian in teacher education
Researching
- Learning conversations
- Writing didactics
- Writing development
- Nynorsk
Research groups
- GLSM803, Specialization in Norwegian, 24/25
- MGBNO502, Norwegian 3, module 2 - Language and language didactics, 24/25, subject responsible
- MGBNO550, Norwegian 3, module 4 - Master's thesis, 24/25
- MGUNOR302, Norwegian 2, module 1, 24/25
- PHD902, Theory of science, ethics and academic text, 24/25
- PHD950, Doctoral thesis, 24/25
Publications
-
Digital learning resources outdoors – what do teachers and students want? Report 2 from the GeoSite project
-
Developing analytic talk through video-based reflection conversations in teacher education
-
Taking a dialogic stance in interaction with the youngest children – Supporting concept learning and child agency
-
Developing teacher noticing
-
Dialogisk undervisning for demokratisk medverknad.
-
Dialogisk undervisning i lærarutdanningane
-
Argumenterande sakprega skriving
-
Uønska åtferd - bokkveld med Olaug Nilssen i Stord mållag
-
Uønska åtferd - bokbad med Olaug Nilssen
-
Following up: Questions and Talk Moves in Preservice Teachers’ Mathematics Classroom Conversations
-
Munnleg dialog i møte med kunstig intelligens
-
Pronomenet "hen" praktisk og politisk
-
Innføring i profesjonsretta og praksisrelevant FoU-arbeid gjennom Lesson Study
-
Å ta grep om samtalen: Korleis utviklar lærarstudentar evna til å leia læringssamtalar i norskfaget?
-
Aktiv og utforskande læring. Kva seier læreplanane?
-
Dialogisk undervisning for demokrati og medverknad – med utgangspunkt i læreplanen for norskfaget
-
SciTalk workshop
-
Kva skjer med norsk språk?
-
Forfattaren Stein Torleif Bjella
-
Einars bok – kva vil det seie å elske og miste, å leve og dø
-
Kompetanse i nynorsk hos nyutdanna lærarar i Noreg
-
Vidunderlege Vera - bokbad med Siri M. Kvamme
-
SciTalk - Natural Science Talk in Teacher Education
-
Bokmål og nynorsk (2) - kontrastivt perspektiv
-
Komma(2): Lag oppgåver, finn regelen
-
Korleis utviklar lærarstudentar evna til å leia læringssamtalar i norskfaget?
-
Korleis utvikla evna til kritisk tenking? Dialog, autentisitet og engasjement
-
Concepts and words in spontaneous everyday conversations about natural science topics in kindergarten
-
Å lære eit mindretalsspråk som andrespråk – erfaringar frå fleirspråklege ungdomsskuleelevar i to nynorskkommunar
-
Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget
-
Å lære eit mindretalsspråk som andrespråk. Ein studie av språkvilkår for ungdomsskuleelevar med annan morsmålsbakgrunn i to nynorskkommunar
-
Reflekterande skriving i KRLE-faget
-
Språkopplæring og språkforvaltning i norsk lærarutdanning
-
Refleksjon i elevars loggskriving i KRLE-faget
-
Loggskriving som læringsressurs i KRLE-faget
-
Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar.
-
Klasserommet som undersøkingsrom: Tenkja, resonnera og undersøkja ved hjelp av dialog
-
Language policy and teacher education in Norway
-
Written argumentation - online and off : a study of addressivity in argumentative students texts
-
Argumenterande sakprega skriving
-
Leikar inn nynorsk for dei minste
-
Tekstskaping i barnehagen
-
"Nynorsk med dei minste" er ei storhending
-
Posisjonering og evaluering i argumenterande elevtekstar
-
Written argumentation - online and off
-
Positioning in written argumentation online
-
Språket – er det så nøye då? (kronikk)
-
Written argumentation - online and off
-
«Nynorsk er jo heilt konge då, men […]» Identitetshandlingar i argumenterande tekstar på vidaregåande skule
-
Syrlig og sarkastisk riksmålsmann
-
Å kunna uttrykkja seg skriftleg
-
Å kunna uttrykkja seg skriftleg på nynorsk. Om kva (fag)lærarane kan gjera for at elevane skal skriva betre fagtekstar
-
Røyndomen på Bristol [samtale med Trond Berg Eriksen]