Field of work

I teach Norwegian at the teacher education at Stord, both GLU 1-7 and GLU 5-10, both on cycle 1 and cycle 2, and have done so since 2004. I teach linguistics, writing and oral didactics, and have earlier taught grammar courses. I supervise several at both masters and phd levels.

In 2018, I defended my dissertation "Traces of the others - addressivity in argumentative student texts", and in the period 2021-2023 I had a postdoc fellowship focusing on learning conversations between students in the kindergarten teacher and teacher education programmes and the children they work with during their practice periods.

Current projects that I am and have been participating in are SciTalk, ReTPro, and GeoSite, where I am also a project manager.

I have been a member of the research group Orite since the start in 2017, and am currently a functioning leader for the group.



Teaches

  • Norwegian in teacher education


Researching

  • Learning conversations
  • Writing didactics
  • Writing development
  • Nynorsk


Research groups

Courses taught
  • GLSM803, Specialization in Norwegian, 24/25
  • MGBNO502, Norwegian 3, module 2 - Language and language didactics, 24/25, subject responsible
  • MGBNO550, Norwegian 3, module 4 - Master's thesis, 24/25
  • MGUNOR302, Norwegian 2, module 1, 24/25
  • PHD902, Theory of science, ethics and academic text, 24/25
  • PHD950, Doctoral thesis, 24/25

Publications

  • Digital learning resources outdoors – what do teachers and students want? Report 2 from the GeoSite project

    Hege Myklebust, Razvan-Gabriel Popa, Fabrizio Santini, Brynjar Stautland, Benjamin Thébaudeau (2024)
  • Developing analytic talk through video-based reflection conversations in teacher education

    Gry Anette Tuset, Hege Myklebust, Sissel Margrethe Høisæter (2024)
  • Taking a dialogic stance in interaction with the youngest children – Supporting concept learning and child agency

    Hege Myklebust, Inga Margrethe Fagerbakke (2024)
  • Developing teacher noticing

    Hege Myklebust, Gry Anette Tuset (2024)
  • Dialogisk undervisning for demokratisk medverknad.

    Hege Myklebust (2024)
  • Dialogisk undervisning i lærarutdanningane

    Hege Myklebust, Sissel Margrethe Høisæter (2024)
  • Argumenterande sakprega skriving

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust (2024)
  • Uønska åtferd - bokkveld med Olaug Nilssen i Stord mållag

    Hege Myklebust (2024)
  • Uønska åtferd - bokbad med Olaug Nilssen

    Hege Myklebust (2024)
  • Following up: Questions and Talk Moves in Preservice Teachers’ Mathematics Classroom Conversations

    Hege Myklebust, Maru Alamirew Guadie (2024)
  • Munnleg dialog i møte med kunstig intelligens

    Hege Myklebust, Sissel Margrethe Høisæter, Aslaug Grov Almås, Michel Alexandre Cabot, Inga Margrethe Fagerbakke, Brita Høyland (2024)
  • Pronomenet "hen" praktisk og politisk

    Edit Bugge, Trude Bukve, Hege Myklebust (2023)
  • Innføring i profesjonsretta og praksisrelevant FoU-arbeid gjennom Lesson Study

    Marit Kulild, Tone Osestad Baugstø, Hege Myklebust (2023)
  • Å ta grep om samtalen: Korleis utviklar lærarstudentar evna til å leia læringssamtalar i norskfaget?

    Hege Myklebust (2023)
  • Aktiv og utforskande læring. Kva seier læreplanane?

    Hege Myklebust (2023)
  • Dialogisk undervisning for demokrati og medverknad – med utgangspunkt i læreplanen for norskfaget

    Hege Myklebust (2023)
  • SciTalk workshop

    Inga Margrethe Fagerbakke, Hege Myklebust, Yuko Kamisaka (2023)
  • Kva skjer med norsk språk?

    Eli Bjørhusdal, Hege Myklebust (2022)
  • Forfattaren Stein Torleif Bjella

    Hege Myklebust (2022)
  • Einars bok – kva vil det seie å elske og miste, å leve og dø

    Hege Myklebust (2022)
  • Kompetanse i nynorsk hos nyutdanna lærarar i Noreg

    Hege Myklebust, Eli Bjørhusdal (2022)
  • Vidunderlege Vera - bokbad med Siri M. Kvamme

    Hege Myklebust (2022)
  • SciTalk - Natural Science Talk in Teacher Education

    Hege Myklebust, Inga Margrethe Fagerbakke, Yuko Kamisaka, Sissel Margrethe Høisæter (2022)
  • Bokmål og nynorsk (2) - kontrastivt perspektiv

    Hege Myklebust (2021)
  • Komma(2): Lag oppgåver, finn regelen

    Hege Myklebust (2021)
  • Korleis utviklar lærarstudentar evna til å leia læringssamtalar i norskfaget?

    Hege Myklebust (2021)
  • Korleis utvikla evna til kritisk tenking? Dialog, autentisitet og engasjement

    Hege Myklebust (2021)
  • Concepts and words in spontaneous everyday conversations about natural science topics in kindergarten

    Hege Myklebust, Cato Tandberg (2021)
  • Å lære eit mindretalsspråk som andrespråk – erfaringar frå fleirspråklege ungdomsskuleelevar i to nynorskkommunar

    Hege Myklebust, Hilde Randi Osdal (2020)
  • Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust (2020)
  • Å lære eit mindretalsspråk som andrespråk. Ein studie av språkvilkår for ungdomsskuleelevar med annan morsmålsbakgrunn i to nynorskkommunar

    Hege Myklebust, Hilde Randi Osdal (2019)
  • Reflekterande skriving i KRLE-faget

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust (2019)
  • Språkopplæring og språkforvaltning i norsk lærarutdanning

    Ingvil Brugger Budal, Eli Bjørhusdal, Hege Myklebust (2019)
  • Refleksjon i elevars loggskriving i KRLE-faget

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust (2019)
  • Loggskriving som læringsressurs i KRLE-faget

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust, Jorunn Aske (2019)
  • Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar.

    Hildegunn Otnes, Hege Myklebust (2018)
  • Klasserommet som undersøkingsrom: Tenkja, resonnera og undersøkja ved hjelp av dialog

    Hege Myklebust (2018)
  • Language policy and teacher education in Norway

    Hege Myklebust (2018)
  • Written argumentation - online and off : a study of addressivity in argumentative students texts

    Hege Myklebust, Sissel M. Høisæter (2018)
  • Argumenterande sakprega skriving

    Kjersti Maria Rongen Breivega, Hege Myklebust (2018)
  • Leikar inn nynorsk for dei minste

    Hege Myklebust (2017)
  • Tekstskaping i barnehagen

    Hege Myklebust (2017)
  • "Nynorsk med dei minste" er ei storhending

    Hege Myklebust (2017)
  • Posisjonering og evaluering i argumenterande elevtekstar

    Hege Myklebust (2017)
  • Written argumentation - online and off

    Hege Myklebust, Sissel M. Høisæter (2016)
  • Positioning in written argumentation online

    Hege Myklebust (2016)
  • Språket – er det så nøye då? (kronikk)

    Øygunn Skodvin Prestegård, Eli Bjørhusdal, Ingvil Brugger Budal, Hege Myklebust (2016)
  • Written argumentation - online and off

    Hege Myklebust (2015)
  • «Nynorsk er jo heilt konge då, men […]» Identitetshandlingar i argumenterande tekstar på vidaregåande skule

    Hege Myklebust (2015)
  • Syrlig og sarkastisk riksmålsmann

    Hege Myklebust (2007)
  • Å kunna uttrykkja seg skriftleg

    Hege Myklebust (2006)
  • Å kunna uttrykkja seg skriftleg på nynorsk. Om kva (fag)lærarane kan gjera for at elevane skal skriva betre fagtekstar

    Hege Myklebust (2006)
  • Røyndomen på Bristol [samtale med Trond Berg Eriksen]

    Eli Bjørhusdal, Hege Myklebust (1998)