Associate Professor

Sigrid Bøyum

Courses taught
  • MDIP550C, Master's thesis, 24/25
  • MGBSA101, Social studies 1, module 1 - Introduction to social studies 1, 24/25, subject responsible
  • MGUPE101, Pedagogy and pupil-related skills, module 1 - The role of the teacher and pupils’ learning and development, 24/25
  • MGUSA101, Social studies 1, module 1 - Introduction to social studies 1, 24/25, subject responsible
  • MGUSA301, Social studies 2, module 1 - Specialization in social science 1, 24/25, subject responsible
  • MGUSP550, Special pedagogy 2, module 2 - Master's thesis, 24/25
  • SRLE202, Society, Religion, Ideology and Ethics, 24/25
  • SRLED201, Society, Religion, Ideology and Ethics, 24/25

Publications

  • Teachers’ interactions with children in micro-level transitions in Norwegian preschools

    Lillian Pedersen, Astrid Reidun Berglid Bakken, Kjersti Johannessen, Sigrid Bøyum (2023)
  • Faglunsj på biblioteket- Barnehagerollen - bokpresentasjon

    Lena Skjerdal, Sigrid Bøyum (2022)
  • Expanding or limiting the space of opportunity - Preschool teachers´ interactions with children in transition situations.

    Lillian Pedersen, Sigrid Bøyum (2022)
  • Kjære barnehagelærere - stå opp for den kunnskapen dere har

    Hilde Christine Hofslundsengen, Lillian Pedersen, Sigrid Bøyum, Hilde Alme, Hege Fimreite, Astrid Reidun Berglid Bakken (2022)
  • International Conference on Research in Education

    Eivind Rogne, Hilde Christine Hofslundsengen, Sigrid Bøyum, Kirsten Helen Flaten (2022)
  • Interkulturell kompetanseutvikling - ein studie om leiing av barnehagepersonalet som lærer å lære om foreldresamarbeid

    Anne Grethe Sønsthagen, Sigrid Bøyum (2021)
  • Barnehagelæreres erfaringer med samarbeid med foreldre med polsk bakgrunn

    Sigrid Bøyum, Kristin Rostad Gangstad (2021)
  • Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd

    Sigrid Bøyum, Hilde Christine Hofslundsengen (2021)
  • Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring

    Hilde Christine Hofslundsengen, Sigrid Bøyum, Kjersti Sandnes Haukedal (2020)
  • Norwegian kindergarten teachers` cooperation with Polish parents. Equal cooperation or expectations to adaptation?

    Sigrid Bøyum (2019)
  • Kindergarten collaborating with local communities and enterprises

    Sigrid Bøyum (2019)
  • Norwegian kindergarten teachers` cooperation and trust building with Polish parents.

    Kristin Rostad Gangstad, Sigrid Bøyum (2017)
  • Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket

    Hilde Hofslundsengen, Sigrid Bøyum, Kjersti Sandnes Haukedal (2017)
  • Språkmiljø i den flerkulturelle barnehagen

    Hilde Hofslundsengen, Sigrid Bøyum (2017)
  • The effect of dialogic reading and numeracy learning in preschool on the vocabulary of bilingual children's second language learning

    Sigrid Bøyum, Hilde Hofslundsengen, Kjersti Sandnes Haukedal (2016)
  • Språkmiljø i barnehagen - reproduksjon av ulikhet?

    Sigrid Bøyum, Hilde Hofslundsengen, Lillian Pedersen, Kjersti Sandnes Haukedal (2016)
  • Presentasjon av paper «Barnehagen som tillitsarena – foreldresamarbeid i barnehager med polske foreldre»

    Kristin Rostad Gangstad, Sigrid Bøyum (2016)
  • Språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen

    Hilde Hofslundsengen, Sigrid Bøyum, Mari Engesæter, Anne Grethe Sønsthagen (2016)
  • Utviklingsarbeid og faglighet i barnehagen

    Lillian Pedersen, Sigrid Bøyum, Kjersti Sandnes Haukedal (2015)
  • Literacy Activities in Preschool

    Sigrid Bøyum, Lillian Pedersen (2014)
  • Mannlige førskolelærerstudenter

    Sigrid Bøyum (2013)
  • Menn i førskulelærarutdanninga

    Sigrid Bøyum (2013)
  • Barnehagens språkmiljø som kvalitetsindikator

    Sigrid Bøyum, Lillian Pedersen, Kjersti Sandnes Haukedal (2013)
  • Language Environment as a Quality Indicator in Norwegian Preschools

    Sigrid Bøyum, Lillian Pedersen, Kjersti Sandnes Haukedal (2013)
  • Emergent Literacy Environment as a Quality Indicator in Norwegian Preschools

    Sigrid Bøyum, Lillian Pedersen, Kjersti Sandnes Haukedal (2013)
  • Men in preschool education

    Sigrid Bøyum (2013)
  • Menn i førskulelærarutdanninga

    Sigrid Bøyum (2012)
  • Sosial ulikhet i barnehagen

    Sigrid Bøyum (2010)
  • Mjuke gutar og tøffe jenter

    Sigrid Bøyum (2010)
  • Hvordan arbeide forebyggende med tema mobbing?

    Sigrid Bøyum (2010)
  • Sosial ulikhet i barnehagen

    Sigrid Bøyum (2010)
  • Mjuke gutar og tøffe jenter

    Sigrid Bøyum (2010)
  • Forebyggende arbeid i barnehagen - med vekt på mobbing

    Sigrid Bøyum (2009)
  • Reproduksjon av ulikhet i barnehagen

    Sigrid Bøyum (2009)
  • Forebyggende arbeid med vekt på mobbing i barnehagen

    Sigrid Bøyum (2009)
  • Holdninger til mangfold

    Sigrid Bøyum (2008)
  • Holdninger og fordommer

    Sigrid Bøyum (2008)
  • Holdninger og kunnskap om innvandrere, knytta til barnehagen

    Sigrid Bøyum (2008)
  • Jenter, gutter og mobbing

    Sigrid Bøyum (2006)
  • Gutter og arbeidsuke i barnehage

    Sigrid Bøyum (2006)
  • Hvordan arbeide med tema mobbing i barnehagen?

    Sigrid Bøyum (2006)
  • Problemretta veiledning i grupper

    Sigrid Bøyum (2006)
  • Er det mobbing i barnehagen?

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Barn og medier

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Kompetansebygging og personalutvikling i barnehagen

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Forebyggende arbeid i bhg - tema mobbing

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Sosial kompetanse

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Praksisfortellinger i personalutvikling

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Mobbing - hvor går grensen?

    Sigrid Bøyum (2005)
  • Likestilling i barnehagen - jenter og kvinner

    Sigrid Bøyum (2004)
  • Evaluering av DILL@ En kartlegging av spredning og bruk av en opplærings-cd i data

    Sigrid Bøyum, Astrid Øydvin (2003)
  • Undervegsevaluering av ny arbeidstidsordning i grunnskulen i Sogn og Fjordane

    Sigrid Bøyum (2002)
  • Lokal evaluering av arbiedstidsforsøk i grunnskulen i Sogn og Fjordane. Undervegsevaluering frå tidsrommet 2001-2002

    Sigrid Bøyum (2002)
  • Lokal evaluering av arbeidstidsforsøk i grunnskulen i Sogn og Fjordane

    Sigrid Bøyum (2002)