Field of work
Social education (vernepleie), social education theory, disability and equality (CRPD)
Participation and accommodating participation (building down environmental disabling barriers)
Including persons with intellectual disability as employees in ordinary businesses
Students teaching students (collective peer teaching) in higher education
Professional supervision, as well as creating interprofessional rooms for reflection and reflexivity
Research areas
- Informal coercion in public services to persons with intellectual disability
- Workplace disability inclusion
- Collective peer teaching
- PHA508, Master's thesis, Fall 2024
- PHA508, Master's thesis, Spring 2025
- VPD130, Milieu therapeutic work , Spring 2025
- VPD220, The social educator’s social responsibility to work for inclusion and participation , Fall 2024
- VPD300, Social educator as a profession worker – focus on the individual service user and the walfare system , Fall 2024, subject responsible
- VPD300, Social educator as a profession worker – focus on the individual service user and the walfare system , Spring 2025, subject responsible
- VPL130, Normative and Deive Goal-directed therapy, Spring 2025
- VPL210, Healthcare and health promotion, Fall 2024
- VPL220, The social educator’s social responsibility to work for inclusion and participation , Spring 2025
- VPL300, Social educator as a profession worker – focus on the individual service user and the walfare system , Fall 2024, subject responsible
- VPL310, Welfare, interaction and project work, Spring 2025
- VPL390, Bachelor's thesis , Spring 2025, subject responsible
Publications
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Terapeutisk lyging i demensomsorg
-
Fire utfordringer i arbeidsinkludering av personer med utviklingshemming der vernepleiere kan bidra
-
Kollegaers læringsprosesser overfor ansatte med utviklingshemming
-
How may healthcare and social workers contribute to dismantling disabling barriers?
-
Vernepleiere er også sosialarbeidere II
-
Hvordan tilrettelegge for personer med utviklingshemming på ordinære arbeidsplasser?
-
Utviklingshemmede ansatte i ordinære bedrifter - en studie av sju bedrifters inkluderingsarbeid
-
Gapet mellom ideologi og praksis
-
Arbeidsinkludering: En single-tasking jobb i et multi-tasking miljø
-
Innledning
-
Å tilrettelegge for opplevelse av sammenheng
-
Faglig skjønn i tjenesteyting. Tre struktureringsnivåer
-
Inviterende og insisterende praksiser
-
Lokal kunnskapsutvikling
-
Oppmerksom tilstedeværelse
-
Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver, 2.utgave
-
Nevrodiversitet: å akseptere autistisk annerledeshet
-
Uformell tvang i tjenester til personer med utviklingshemming
-
Hvordan kan tjenesteytere bidra til å bygge ned funksjonshemmende barrierer?
-
Nine Rules of Engagement: Reflections on Reflexivity
-
Utviklingshemmede inn i arbeidslivet: Forskningsprosjektet InnArbeid
-
Coping With Work: Redefining relations between work life and society
-
Mellom vilje og valg – en drøfting av tjenesteyternes handlinger og begrunnelser i fire eksempler på insisterende praksis
-
Steiner for brød – igjen?
-
Dørmatten og ryddetrangen - tanker om det sedvanliges makt i omsorg på tvers av funksjonsmessige forskjeller
-
Et perspektiv på autisme, tilgjengelighet og universell utforming
-
«Vi som har intellektuell funksjonsnedsettelse må kjempe hele tiden, bevise at vi klarer saker og ting». Intervju med Ola Larsson og Annika Ronneland i Riksföreningen Grunden
-
Når ordinære omgivelser hindrer og hemmer: sensoriske vansker hos personer med autismespekterdiagnoser.
-
Rupert og brannstiftingen – glimt fra en risikovurdering
-
Neurodiversity: accepting autistic difference
-
Om personalkompetens
-
Mangfold og grenser
-
Myndiggjøring og kritisk refleksjon
-
Spørsmålet om makt
-
Lokal kunnskapsutvikling
-
Inviterende og insisterende praksis
-
Sosial helse og funksjon
-
Et blikk tilbake
-
Vernepleierens arbeidsmodell
-
En faglig handling
-
Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
-
Innledning
-
Vernepleiefaglig teori og praksis - sosialfaglige perspektiver
-
Else skal på NAV - om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming
-
«Else skal på NAV» : om psykisk lidelse og begrepet funksjonshemming «Else Goes to NAV» : on Mental Illness and the Term Disability
-
Studio III : Håndtering av utfordrende atferd gjennom lavaktiveringstilnærminger
-
«Get in Touch!» : en introduksjon til Phoebe Caldwell og metoden Intensive Interaction
-
Noen betraktninger om brukerråd, empowerment og samfunnsarbeid : et faglig essay
-
Ut over det vanliges tyranni : tre vernepleiefaglige essays
-
To år med ART i Arendal
-
En autistisk mann, to sjøstøvler, og tre konstruksjoner av risiko : et faglig essay
-
Ut over det vanliges tyranni : et faglig essay
-
Psykiske lidelser hos mennesker med psykisk utviklingshemning : et atferdsanalytisk skråblikk
-
Om grensene mellom håndledelse og dytting
-
Struktur og selvbestemmelse : Tilrettelegging av tjenestetilbud til mennesker med utviklingshemming eller autisme