Courses taught
  • MGBPP201, Profession oriented pedagogy 1, module 2 - Exploratory teaching , 24/25
  • MGUPE301, Pedagogy and pupil-related skills, module 3 – The professional teacher, 24/25
  • MGUSP501, Special pedagogy 2, module 1 - Designing the master project, 24/25
  • MGUSP550, Special pedagogy 2, module 2 - Master's thesis, 24/25
  • PHD901, Bildung and pedagogical practices, 24/25, subject responsible
  • PHD902, Theory of science, ethics and academic text, 24/25
  • PHD909, Rhetorics of education, 24/25, subject responsible
  • PHD916, Responsible management of knowledge development - establishing change agents, 24/25
  • PHD950, Doctoral thesis, 24/25
  • RUT801, National School Leadership Program, 24/25

Publications

  • Reforms in Teacher Education / ECNU HVL Coorporation.

    Tom Are Trippestad (2024)
  • Cultural Foundations of Education

    Tom Are Trippestad (2024)
  • Dangers of Utopian Engineering in Education

    Tom Are Trippestad (2024)
  • Kriser i utdanningssektoren

    Tom Are Trippestad (2024)
  • "Barnehagen for en ny tid» - muligheter og utfordringer for ideelle barnehager

    Tom Are Trippestad (2024)
  • Hvorfor studere problematiseringer? En problematisering av strategien Barnehagen for en ny tid

    Tom Are Trippestad (2024)
  • Politikerløftet - den nødvendige reformen

    Tom Are Trippestad (2023)
  • Mistillitsarkeologien i skolepolitikken

    Tonje Brenna, Tom Are Trippestad (2023)
  • We scare because we care! On the rhetoric of crisis in education.

    Tom Are Trippestad (2022)
  • Norwegian Education in a State of Exception

    Tom Are Trippestad (2022)
  • Den nødvendige reformen

    Tom Are Trippestad (2022)
  • Tester, tillit og tid i skolen

    Tom Are Trippestad (2022)
  • Policy, Teacher Education, and Covid-19: An International “Crisis” in Four Settings

    Tom Are Trippestad, Panagiota Gkofa, Sawako Yufu, Amanda Heffernan, Stephanie Wescott, Meg Maguire (2022)
  • Forsynet som nasjonal kunnskapsstrategi

    Tom Are Trippestad (2022)
  • Politikerløftet – den nødvendige reformen & Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    Tom Are Trippestad (2021)
  • Sosiologisalongen: Pisa-bløffen

    Kristoffer Chelsom Vogt, Tom Are Trippestad, Roar Ulvestad, Svein Sjøberg (2021)
  • Et skråblikk på utviklingstrekk i skolen - reformer eller deformer?

    Tom Are Trippestad (2020)
  • Policy rhetorics and responsibilization in the formation of early childhood Education Leaders in Australia

    Joce Nuttall, Linda Henderson, Elisabeth Wood, Tom Are Trippestad (2020)
  • Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    Tom Are Trippestad (2020)
  • Hvordan formes framtiden i krisetid? Utopier og kriseretorikk

    Tom Are Trippestad, Bård Nordheim, Joar Haga (2020)
  • Den ideologiske kampen i norsk skole

    Tom Are Trippestad, Christian Lomsdalen (2020)
  • Slik kan politikerne møte kravene fra nye KNOCKOUT

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Politikerløftet og det politiske problemet

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Kanskje det er på tide med et politikerløft?

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Reformiver og endringsvilje – reformers retorikk og praksis,

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Khrono - Politikerløftet - den nødvendige debatten

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Julekalender på en annen måte

    Tom Are Trippestad, Gro Espedal (2019)
  • Mot rikare delmål å trå

    Tom Are Trippestad, Njord V. Svendsen (2019)
  • I lang tid vil det være umulig å hente ut gevinster av reformene, fordi det reformeres for hurtig og fordi reformene er for store»

    Tom Are Trippestad, Amanda Schei (2019)
  • Etiske problemer knyttet til programmer som skal motvirke mobbing

    Tom Are Trippestad, Hilde Wågsås Afdal (2019)
  • Politikerløftet - den nødvendige debatten

    Tom Are Trippestad (2019)
  • Teacher education and the GERM: policy entrepreneurship, disruptive innovation and the rhetorics of reform

    Vivian Thomas Ellis, Sarah Steadman, Tom Are Trippestad (2019)
  • Reformer eller deformer. Kritiske faktorer ved lederskap i mål og resultatstyringsreformer

    Tom Are Trippestad (2018)
  • Kaja gjør nesten alle leksene på skolen

    Cathrine Krane Hansen, Tom Are Trippestad (2018)
  • Kritiske faktorer ved mål og resultatstyringsreformer i lærerutdanning

    Tom Are Trippestad (2018)
  • Visjoner for lærerutdanningene – reformers retorikk og praksis

    Tom Are Trippestad (2018)
  • The Use of Rhetoric as a Practical, Constructive and Analytical Tool in a Thesis

    Tom Are Trippestad (2018)
  • Drift and Mastery – and the Rhetoric of Reform in Teacher Education

    Tom Are Trippestad (2018)
  • The Struggle for Teacher Education. Intenational Perspectives on Governance and Reforms

    Tom Are Trippestad (2018)
  • TEACHER EDUCATORS AS ‘DISRUPTIVE INNOVATORS’ IN ENGLAND: THE RHETORICS OF REFORM IN TIMES OF EVIDENCE-FREE POLICY In session Teacher Educators as reform agents: Exploring new possibilities in four countries

    Tom Are Trippestad, Vivian Thomas Ellis, Sarah Steadman (2018)
  • The Rhetorical Constructions of `Public´ and `Management´ in Teacher Education Reforms in Norway 1990-2017 - In session: Historical Perspectives on Transformation in Teacher Education

    Tom Are Trippestad (2018)
  • The beautiful marganalization of pedagogy. A comment on Bergem forelesningen 2018 by Gert Biesta

    Tom Are Trippestad (2018)
  • Greit at overordnet del er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke

    Tore Brøyn, Tom Are Trippestad (2017)
  • Kvalitetsretorikk

    Tom Are Trippestad (2017)
  • The Struggle for Teacher Education - Historichal Perspectives on Governance and Reform

    Tom Are Trippestad (2017)
  • The Paradox of Teacher Agency in a Glocalised World

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold - • 2016: 900 svært alvorlige tilfeller

    Tom Are Trippestad, Karin Lillian Fladberg (2017)
  • Professor: - Testingen har ikke gjort elevene bedre, bare mer stresset

    Tom Are Trippestad, Cathrine Krane Hansen (2017)
  • - Greit at den er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke - Læreplanens overordnede del

    Tom Are Trippestad, Tore Brøyn (2017)
  • HER MEDIETRENES OSLO-REKTORENE - Konsulentselskapets pris: 30 000 kroner dagen

    Tom Are Trippestad, Frank Etresvåg (2017)
  • Visjonærstillingen - kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket.

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Målstyringsreformer eller deformer?

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Reformers retorikk og praksis

    Tom Are Trippestad (2017)
  • - Kritiske refleksjoner over målstyringens lederskap- og profesjonmodell. Gir målstyring egentlig ønskede resultater? En kritikk av målstyringens leder- og profesjonideologi med historiske og aktuelle eksempler.

    Tom Are Trippestad (2017)
  • The Historical Struggle Over Governance And Reform In Teacher Education

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Barnehagelærarutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar.

    Svein Ole Sataøen, Tom Are Trippestad, Magli Sofie Økland (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold

    Fladeberg Karen, Fladeberg Karen, Tom Are Trippestad (2017)
  • Fra verdi til virkelighet eller fra virkelighet til visjon?

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Høringskonferanse for ny generell del

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket

    Tom Are Trippestad (2017)
  • Reform as a State of Exception

    Tom Are Trippestad, Anja Swennen, Tobias Christoph Werler (2017)
  • The Struggle for Teacher Education

    Tom Are Trippestad, Anja Swennen, Tobias Christoph Werler (2017)
  • The Visionary Position: Critical Factors of Utopian Social Engineering in Education Reforms

    Tom Are Trippestad (2017)
  • The Struggle for Teacher Education. International Perspectives on Governance and Reforms

    Tom Are Trippestad, Anja Swennen, Tobias Christoph Werler (2017)
  • The glocal teacher between solidarity and difference: Challenges of education

    Solvejg Jobst, Tom Are Trippestad (2016)
  • Seminar om målstyring

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Fra virkelighet til verdi. Kommentarer til Kunnskapsministerens forslag til ny generell del av læreplanverket

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Kritiske faktorer ved målstyringsreformer i utdanning

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Struggle for teacher education

    Tom Are Trippestad (2016)
  • For stort trykk på unge

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Oslo-ungdommer på leksetoppen

    Tom Are Trippestad (2016)
  • Elevene vil merke dette

    Tom Are Trippestad (2016)
  • The Glocal Teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    Tom Are Trippestad (2016)
  • The Glocal Teacher: Multiple perspectives, national and international contexts

    Tom Are Trippestad, Zhongjing Huang (2016)
  • Teaching other people`s children, elsewhere, for a while: the rhetoric of a travelling educational reform

    Viv Ellis, Maguire Meg, Tom Are Trippestad, Liu Yunqiu, Yang Xiaowey, Kenneth Zeichner (2016)
  • The glocal teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Tom Are Trippestad, Solvejg Jobst (2015)
  • Critical Factors of management by objectives reform in education

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Forsker: - Kritisk og katastrofalt

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Heltene er rektorene som ikke skrev under til støtte for sjefen i Utdanningsetaten

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Den nye barnehagelærerutdanninga - bakgrunn, iverksetjing og reformutfordringar

    Svein Ole Sataøen, Tom Are Trippestad (2015)
  • Reformer eller deformer?

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Solvejg Jobst, Tom Are Trippestad (2015)
  • We scare because we care - om etiske trusselbilder i skole

    Tom Are Trippestad (2015)
  • Fra PISA til PALS - Om rommet for profesjonelt skjønn i barnehage og skole

    Tom Are Trippestad, Helge Holgersen (2015)
  • Har Norge verdens beste skolepolitikk?

    Tom Are Trippestad, Merethe Roos (2015)
  • Iverksetjing av barnehagelærarutdanninga

    Svein Ole Sataøen, Tom Are Trippestad (2014)
  • Akademia eller praksis – må vi velge? En debatt om kunnskapsgrunnlaget i profesjonsutdanningene

    Tom Are Trippestad, Lars Inge Terum, Eline Thornquist, Per Eilif Thorvaldsen, Kari Mjaaland Heggstad, Hans Lund (2014)
  • Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?

    Tom Are Trippestad, Ruth Ingrid Skoglund, Jan Ubøe (2014)
  • Et kritisk perspektiv på utdanningsreformer

    Tom Are Trippestad (2014)
  • Perspektiv på utdanningsreformer

    Tom Are Trippestad (2014)
  • Critical Factors in Management by Objectives Reforms in Education"

    Tom Are Trippestad (2014)
  • Critical Factors of Reforms in Open Societies

    Tom Are Trippestad (2014)
  • Visjonærstillingen

    Tom Are Trippestad (2014)
  • The rhetoric of experience and 'The Importance of Teaching'

    Tom Are Trippestad (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Herner Sæverot, Tom Are Trippestad, Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Internasjonalt forskningssamarbeid - Kinasamarbeidet

    Åsta Birkeland, Tom Are Trippestad, Stig A. Eriksson (2014)
  • Visjonærstillingen

    Tom Are Trippestad (2013)
  • The Bed of Procrustes - Philosophical, Principal and Practical questions for Policies of Equity in Education

    Tom Are Trippestad (2013)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Globalized World.”

    Tom Are Trippestad (2012)
  • Pedagogy, Urban and Teacher Education

    Tom Are Trippestad (2012)
  • Den nye politiske økonomien i lærerutdanning

    Tom Are Trippestad (2012)
  • Styringstekst - Et Roland Barthes perspektiv

    Tom Are Trippestad (2012)
  • The Bed of Procrustev: Philosophichal, Principal and Practical Questions for Policies of Equity in Education. Key Note

    Tom Are Trippestad (2012)
  • Frykter flaue prekenbilder

    Martin Eikeland, Tom Are Trippestad (2012)
  • Kunnskapskanalen NRK: Retorisk styring av profesjoner

    Tom Are Trippestad, Kristian Krüger (2012)
  • Response too Herner Severots Key Note: Irony and the Coming into Existence: From Socrates to Kierkegaard and Beyond

    Tom Are Trippestad (2011)
  • Visjoner og stategier for lærerprofesjonalitet

    Tom Are Trippestad (2011)
  • Retorisk styring av profesjoner

    Tom Are Trippestad (2011)
  • Den glokale lærer

    Tom Are Trippestad (2011)
  • The Glocal Teacher and the Education of the Universal Pupil

    Tom Are Trippestad (2011)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Global Age

    Tom Are Trippestad (2011)
  • Opening and welcome: The present challenge of teacher education research

    Tom Are Trippestad (2011)
  • The rhetorics of experience in teacher education

    Tom Are Trippestad (2011)
  • The Rhetoric of a Reform: the construction of ‘public’, ‘management’ and the ‘new’ in Norwegian education reforms of the 1990s

    Tom Are Trippestad (2011)
  • Kongens siste argument retorikk som kritisk samfunnsvitenskap og motsatt : en drøfting av muligheter, utfordringer og problemer

    Tom Are Trippestad (2010)
  • Tiåret da skolen gikk til Pisa Det siste tiåret er skolen blitt testet, reformert og heftig debattert. Men er den blitt bedre?

    Tom Are Trippestad (2010)
  • Danningsperspektivet. Viktig i profesjonsutdanning?

    Tom Are Trippestad (2010)
  • Pedagogikk og elevkunnskap

    Tom Are Trippestad, Sølvi Lillejord (2009)
  • Her er ekspertenes råd til foreldrene

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Mener Hernes har skapt mange tapere

    Tom Are Trippestad (2009)
  • The Construction of "Public", "Managment" and the "New" in New Public Managment

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Slakter "kommandohumanismen"

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Lærerne får strykkarakter

    Tom Are Trippestad (2009)
  • - Dårlige reformer Reformer har gjort svensk skole dårligere, konkluderer en ny rapport. Også den norske skolen er preget av dårlige reformer elevene nå betale for, mener bergensforsker

    Tom Are Trippestad (2009)
  • - Hernes skapte skoletapere Skolereformene på 1990-tallet var et eksperiment som i stor grad mislyktes, og gjorde tusenvis av skolelever til prøvekaniner, mener forsker Tom are Trippestad

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Av svin er du kommet - til folk skal du bli

    Tom Are Trippestad (2009)
  • - Hernes brøyt Gudmund Hernes representerer et brudd med venstresida, mener Cristin Clemet

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Avskaffet deltakerdemokratiet Ny doktorgrad kritiserer "Kommandohumanismen fra Gudmund Hernes"

    Tom Are Trippestad (2009)
  • The Code of Command Humanism and it`s Failures

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes` retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk

    Tom Are Trippestad (2009)
  • Organisasjonsstrategier i kampen om kunnskapssamfunnet

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Målstyrt avprofesjonalisering

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Identity as Public Managment

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Kommandohumanismen

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Politikk, samfunn, propaganda

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Herfra til enigheten

    Tom Are Trippestad (2007)
  • Mistillitens sosiologi - de norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    Tom Are Trippestad (2006)
  • Mistillitens sosiologi. De norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    Tom Are Trippestad (2006)
  • Kan man ha ansvar i Norge?

    Tom Are Trippestad (2005)
  • Fra politikk til butikk, propaganda og diskurs From business of politics to politics of business. Society as propaganda and discourse

    Odd Nordhaug, Hans-Ivar Kristiansen, Tom Are Trippestad, Tom Are Trippestad (2004)
  • Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet. Cultural-capitalism and the well-tempered self

    Tom Are Trippestad, Ole Jacob Sending, Iver Neumann, Thorolf Krüger (2003)
  • Maktens tekster Text of power

    Kjell Lars Berge, Siri Meyer, Tom Are Trippestad (2003)
  • Mistillitens sosiologi. Retorikk og reform i Hernes politikk. The sociology of distrust. Rhetoric and reform in the politics of Gudmund Hernes

    Tom Are Trippestad, Lars Løvlie, Rune Slagstad (2003)
  • Regjering av utdanning: Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet

    Thorolf Krüger, Tom Are Trippestad (2003)
  • Patriarkens røst. Gudmund Hernes retoriske forming av religionsfaget

    Tom Are Trippestad (2001)
  • Fra politikk til butikk. Om markedsregimenes kommunikasjonsregimer

    Tom Are Trippestad (2001)
  • Erfarin - Innenfor eller utenfor språket

    Tom Are Trippestad, Thorvald Sirnes (1999)
  • Politikk som utopisk ingeniørkunst

    Tom Are Trippestad (1999)