Nordic Conference in social studies didactics
See brief version of the program
Wednesday 11th of April
-
11.00 11.45Registration and refreshments
-
11.45 12.00Welcome
-
12.00 13.15Plenary lecture
Teaching a subject, educating citizens or activating for change?
Perspectives of German subject didactic research in the fields of social studies -
13.30 15.302 parallel sessions
Chair at panel session 1: Martin Kristiansson
Chair at panel session 2: Bodil Ravneberg
-
13.30 14.00
Panel session 1 at Aud 3 (C121): Vidar Fagerheim Kalsås, UiA:
«Forteljingar om minoritetar: Ein studie av undervisningsmateriell om dei nasjonale minoritetane romanifolket og romer.»
Panel session 2 at Aud 5 (C114): Claes Malmberg, Jörgen Johansson, Anders Urbas and Tomas Nilson, HiHalmstad:
«Unga medborgare och digitala resurser. Öppningar och paradoxer i skolans arbete med hälsofrågor som en komplex samhällsutmaning»
-
14.00 14.30
Panel session 1 at Aud 3 (C121): Olugbenga Ige and Olusayo Grace Ige:
«Effects of Action Learning, Concept-Mapping, and Value Clarification on Students' Attitude to ICT Concepts in Social Studies and Civic Education in Rural Learning Ecologies »
Panel session 2 at Aud 5 (C114): Bodil Ravneberg, HVL:
«Skolen i et folkehelseperspektiv – robuste partnerskap mellom skole og lokalsamfunn for integrering og bygging av sosial capital»
-
14.30 15.00
Panel session 1 at Aud 3 (C121): Sara Blank og Martin Kristansson, Uni Karlstad
«Att nå kunnskap om att utveckla samhällsorienterande undervisning om migrationsfrågor»
Panel session 2 at Aud 5 (C114): Helga Bjørke Harnes, NLA:
«Vurdering i historie»
-
15.00 15.30
Panel session 1 at Aud 3 (C121): Ingvill B. Åberg, Nord Universitet:
«Critical investigations of the term ‘diversity’»
Panel session 2 at Aud 5 (C114): Kjetil Knaus Fosshagen, HVL:
«Kultur i den norske læreplanen: Kultur som relativiserende kontrast eller selvforsvar?»
-
15.30 15.45Break
-
15.45 17.45Panel session 3
-
15.45 16.15
Rafto Work-shop: Keeping up Democracy? An analysis of “The Democracy Cake” as a political education board exercise
-
16.15 16.45
«Hvor demokratisk er elevdemokratiet? – et kritisk blikk på elevrådene»
-
16.45 17.15
«Climate change education in social studies»
-
19.30Dinner
Thursday 12th of April
-
09.00 11.002 parallel sessions
Chair at panel session 4: Irene Trysnes
Chair at panel session 5: Bjørn Henrik Johanessen
-
09.00 09.30
Panel session 4 at Aud 6 (D122): Lars Sandin, Midtuniversitetet:
«A veiled space - Ideological Images of Society in Swedish Compulsory School Civics»
Panel session 5 at Aud 9 (D112): Torben Spranget Christensen, university of Southern Denmark:
«Changing Objectives of Citizen Education in the Social Study School Subject?»
-
09.30 10.00
Panel session 4 at Aud 6 (D122): Jan Löfström, University of Helsinki:
«The first 15 years of social studies as an independent school subject in Finland – is it different from older social studies, and what will its future be like?»
Panel session 5 at Aud 9 (D112): Bjørn Henrik Johannessen, UiT:
«Lærerstudenters forståelse av demokrati og medborgerskap»
-
10.00 10.30
Panel session 4 at Aud 6 (D122): Irene Trysnes og Katja Skjølberg, UiA:
«Klasseromsforskning – samfunnsfag i praksis»
Panel session 5 at Aud 9 (D112): Göran Bostedt og Linda Eriksson, Midtuniversitetet:
«Elevinflytande som didaktisk strategi»
-
10.30 11.00
Panel session 4 at Aud 6 (D122): Åsmund Aamaas, Anders Davidsen og Lars Frers, HSN:
«Caseundervisning og undersøkende fellesskap i lærerutdanning»
Panel session 5 at Aud 9 (D112):
Anders Bromann og Martin Kristiansson, KAU:
«Att bidra till analys- och handlingskompetenser i tider av samhällsförändring och ökad segregation»
-
11.00 11.15Break
-
11.15 12.15Plenary lecture
Schools in a citizenship perspective – towards a new role for social studies?!
-
12.15 13.15Lunch
-
13.15 15.152 parallel sessions
Chair at panel session 6: Trond Solhaug
Chair at panel session 7: Yngve Skjæveland
-
13.15 13.45
Panel session 6 at Aud 6 (D122): Gunnar Grut, ILU NTNU
«The Social Studies assessment conundrum»
Panel session 7 at Aud 9 (D112): Anders D. Faksvåg Haugen, HVL:
«National Identity and Political Participation in Civics Education – Towards a theoretical take on potential relations»
-
13.45 14.15
Panel session 6 at Aud 6 (D122): Jacob Melting, HVL
«Har tilpasset opplæring noe for seg i samfunnskunnskap?»
Panel session 7 at Aud 9 (D112): Tove Grete Lie og Jakob Maliks, NTNU:
«Hvordan kan prosessorientert skriving med medstudentrespons trene studentenes evne til kritisk tenkning og refleksjon i samfunnsfag?»
-
14.15 14.45
Panel session 6 at Aud 6 (D122): Nora E.H. Mathé og Eyvind Elstad, UiO:
«16-17-Year-Old Students’ Perceptions of Citizenship Preparation in Social Studies»
Panel session 7 at Aud 9 (D112): Yngve Skjæveland, ILU NTNU:
«Samfunnsfagundervisning i ein fleirkulturell skule»
-
14.45 15.15
Panel session 6 at Aud 6 (D122): Trond Solhaug, NTNU:
«Democratic Schools»
Panel session 7 at Aud 9 (D112): Lars Leer, HVL:
«Pre-service teachers and their construction of diversity in the Araucania region.»
-
15.30 16.30Business meeting
Future Nordic/European cooperation
Friday 13th of April
-
09.00 11.002 parallel sessions
Chair at panel session 8: Espen Helgesen
Chair at panel session 9: Kjetil Børhaug
-
09.00 09.30
Panel session 8 at Aud 6 (D122): Hans P. Dahl-Hansen, HVL:
«Når det uklart presiserte blir det uklart praktiserte. Paradokser og utfordringer med samiske tema i PPU utdanningene»
Panel session 9 at Aud 9 (D112): Anders Stig Christensen, Syddansk Uni:
«Rationality and emotionality in social science education - a challenge for a democratic education»
-
09.30 10.00
Panel session 8 at Aud 6 (D122): Nina Enkvist, Åbo akademi:
«Samhällslära i samverkan med andra skolämnen»
Panel session 9 at Aud 9 (D112): Kjetil Børhaug, UiB:
«Globalisering og medborgarutdanning i samfunnskunnskap»
-
10.00 10.30
Panel session 8 at Aud 6 (D122): Espen Helgesen, HVL:
«’Viss alle berre kunne vere vener’. Demokratisk praksis og grunnleggjande (mat)rettar i Hakkebakkeskogen»
Panel session 9 at Aud 9 (D112): Malin Kleppe, UiB:
«Når Norge bryter Barnekonvensjonen – Undervisning om menneskerettigheter og enslige mindreårige asylsøkere»
-
10.30 11.00
Panel session 8 at Aud 6 (D122): Jonas Christophersen, HVL:
«Økonomitemaet i grunnskolens samfunnsfag»
Panel session 9 at Aud 9 (D112): Thomas Noven Eide, UiB:
«Ferdigheter i samfunnsfag. Forskningsmetoder, diskusjon eller mye prat?»
-
11.00 12.00Lunch