Nordic Conference in social studies didactics

See brief version of the program

Wednesday 11th of April

  • 11.00
    11.45
    Registration and refreshments
  • 11.45
    12.00
    Welcome
  • 12.00
    13.15
    Plenary lecture

    Teaching a subject, educating citizens or activating for change?
    Perspectives of German subject didactic research in the fields of social studies

  • 13.30
    15.30
    2 parallel sessions

    Chair at panel session 1: Martin Kristiansson

    Chair at panel session 2: Bodil Ravneberg

  • 13.30
    14.00

    Panel session 1 at Aud 3 (C121): Vidar Fagerheim Kalsås, UiA:

    «Forteljingar om minoritetar: Ein studie av undervisningsmateriell om dei nasjonale minoritetane romanifolket og romer.»

    Panel session 2 at Aud 5 (C114): Claes Malmberg, Jörgen Johansson, Anders Urbas and Tomas Nilson, HiHalmstad:

    «Unga medborgare och digitala resurser. Öppningar och paradoxer i skolans arbete med hälsofrågor som en komplex samhällsutmaning»

  • 14.00
    14.30

    Panel session 1 at Aud 3 (C121): Olugbenga Ige and Olusayo Grace Ige: 

    «Effects of Action Learning, Concept-Mapping, and Value Clarification on Students' Attitude to ICT Concepts in Social Studies and Civic Education in Rural Learning Ecologies »

    Panel session 2 at Aud 5 (C114): Bodil Ravneberg, HVL: 

    «Skolen i et folkehelseperspektiv – robuste partnerskap mellom skole og lokalsamfunn for integrering og bygging av sosial capital»

  • 14.30
    15.00

    Panel session 1 at Aud 3 (C121): Sara Blank og Martin Kristansson, Uni Karlstad

    «Att nå kunnskap om att utveckla samhällsorienterande undervisning om migrationsfrågor»

    Panel session 2 at Aud 5 (C114): Helga Bjørke Harnes, NLA:

    «Vurdering i historie»

  • 15.00
    15.30

    Panel session 1 at Aud 3 (C121): Ingvill B. Åberg, Nord Universitet:

    «Critical investigations of the term ‘diversity’»

    Panel session 2 at Aud 5 (C114): Kjetil Knaus Fosshagen, HVL:

    «Kultur i den norske læreplanen: Kultur som relativiserende kontrast eller selvforsvar?»

  • 15.30
    15.45
    Break
  • 15.45
    17.45
    Panel session 3
  • 15.45
    16.15

    Rafto Work-shop: Keeping up Democracy? An analysis of “The Democracy Cake” as a political education board exercise

  • 16.15
    16.45

    «Hvor demokratisk er elevdemokratiet? – et kritisk blikk på elevrådene»

  • 16.45
    17.15

    «Climate change education in social studies»

  • 19.30
    Dinner

Thursday 12th of April

  • 09.00
    11.00
    2 parallel sessions

    Chair at panel session 4: Irene Trysnes

    Chair at panel session 5: Bjørn Henrik Johanessen

  • 09.00
    09.30

    Panel session 4 at Aud 6 (D122): Lars Sandin, Midtuniversitetet:

    «A veiled space - Ideological Images of Society in Swedish Compulsory School Civics»

    Panel session 5 at Aud 9 (D112): Torben Spranget Christensen, university of Southern Denmark: 

    «Changing Objectives of Citizen Education in the Social Study School Subject?»

  • 09.30
    10.00

    Panel session 4 at Aud 6 (D122): Jan Löfström, University of Helsinki: 

    «The first 15 years of social studies as an independent school subject in Finland – is it different from older social studies, and what will its future be like?»

    Panel session 5 at Aud 9 (D112): Bjørn Henrik Johannessen, UiT: 

    «Lærerstudenters forståelse av demokrati og medborgerskap»

  • 10.00
    10.30

    Panel session 4 at Aud 6 (D122): Irene Trysnes og  Katja Skjølberg, UiA:

    «Klasseromsforskning – samfunnsfag i praksis»

    Panel session 5 at Aud 9 (D112): Göran Bostedt og Linda Eriksson, Midtuniversitetet: 

    «Elevinflytande som didaktisk strategi»

  • 10.30
    11.00

    Panel session 4 at Aud 6 (D122): Åsmund Aamaas, Anders Davidsen og Lars Frers, HSN: 

    «Caseundervisning og undersøkende fellesskap i lærerutdanning»

    Panel session 5 at Aud 9 (D112): 

    Anders Bromann og Martin Kristiansson, KAU:

    «Att bidra till analys- och handlingskompetenser i tider av samhällsförändring och ökad segregation»

  • 11.00
    11.15
    Break
  • 11.15
    12.15
    Plenary lecture

    Schools in a citizenship perspective – towards a new role for social studies?!

  • 12.15
    13.15
    Lunch
  • 13.15
    15.15
    2 parallel sessions

    Chair at panel session 6: Trond Solhaug

    Chair at panel session 7: Yngve Skjæveland

  • 13.15
    13.45

    Panel session 6 at Aud 6 (D122): Gunnar Grut, ILU NTNU

    «The Social Studies assessment conundrum»

    Panel session 7 at Aud 9 (D112): Anders D. Faksvåg Haugen, HVL: 

    «National Identity and Political Participation in Civics Education – Towards a theoretical take on potential relations»

  • 13.45
    14.15

    Panel session 6 at Aud 6 (D122): Jacob Melting, HVL

    «Har tilpasset opplæring noe for seg i samfunnskunnskap?»

    Panel session 7 at Aud 9 (D112): Tove Grete Lie og Jakob Maliks, NTNU:

    «Hvordan kan prosessorientert skriving med medstudentrespons trene studentenes evne til kritisk tenkning og refleksjon i samfunnsfag?»

  • 14.15
    14.45

    Panel session 6 at Aud 6 (D122): Nora E.H. Mathé og Eyvind Elstad, UiO:

    «16-17-Year-Old Students’ Perceptions of Citizenship Preparation in Social Studies»

    Panel session 7 at Aud 9 (D112): Yngve Skjæveland, ILU NTNU:

    «Samfunnsfagundervisning i ein fleirkulturell skule»

  • 14.45
    15.15

    Panel session 6 at Aud 6 (D122): Trond Solhaug, NTNU: 

    «Democratic Schools»

    Panel session 7 at Aud 9 (D112): Lars Leer, HVL:

    «Pre-service teachers and their construction of diversity in the Araucania region.»

  • 15.30
    16.30
    Business meeting

    Future Nordic/European cooperation

Friday 13th of April

  • 09.00
    11.00
    2 parallel sessions

    Chair at panel session 8: Espen Helgesen

    Chair at panel session 9: Kjetil Børhaug

  • 09.00
    09.30

    Panel session 8 at Aud 6 (D122): Hans P. Dahl-Hansen, HVL: 

    «Når det uklart presiserte blir det uklart praktiserte. Paradokser og utfordringer med samiske tema i PPU utdanningene»

    Panel session 9 at Aud 9 (D112): Anders Stig Christensen, Syddansk Uni:

    «Rationality and emotionality in social science education - a challenge for a democratic education»

  • 09.30
    10.00

    Panel session 8 at Aud 6 (D122): Nina Enkvist, Åbo akademi:

    «Samhällslära i samverkan med andra skolämnen»

    Panel session 9 at Aud 9 (D112): Kjetil Børhaug, UiB:

    «Globalisering og medborgarutdanning i samfunnskunnskap»

  • 10.00
    10.30

    Panel session 8 at Aud 6 (D122): Espen Helgesen, HVL:

    «’Viss alle berre kunne vere vener’. Demokratisk praksis og grunnleggjande (mat)rettar i Hakkebakkeskogen»

    Panel session 9 at Aud 9 (D112): Malin Kleppe, UiB:

    «Når Norge bryter Barnekonvensjonen – Undervisning om menneskerettigheter og enslige mindreårige asylsøkere»

  • 10.30
    11.00

    Panel session 8 at Aud 6 (D122): Jonas Christophersen, HVL: 

    «Økonomitemaet i grunnskolens samfunnsfag»

    Panel session 9 at Aud 9 (D112): Thomas Noven Eide, UiB:

    «Ferdigheter i samfunnsfag. Forskningsmetoder, diskusjon eller mye prat?»

  • 11.00
    12.00
    Lunch