Årsrapport 2023: Mye kontakt og samarbeid om havvind

Havvind ble det gjentakende temaet både med tanke på samhandling og prosjektutvikling for Senter for sjøsikkerhet.

Kontakten og samarbeidet med den maritime næringen har blant annet ført til opprettelsen av kurset for innføring i havvind, som er gratis og starter opp i januar ved campus Haugesund.

- Her er det forskning og utvikling i vårt prosjekt Sikkerhetskultur i grønne maritime næringer som har gitt grunnlaget for faglig forankring og kapasitet for gjennomføring av dette kurset, og det er vi veldig stolte av, sier fungerende senterleder Kristoffer Fagervoll Sortland.

Næringen ønsker samarbeid

Han opplever at det er mange aktører på Vestlandet, både nye og etablerte, som ønsker å samarbeide med HVL innen havvind og som ønsker mer informasjon rundt HVL sine tilbud rettet mot havvind.

- I våre møter med eksterne aktører har vi vært tydelig på at HVL allerede tilbyr den kompetansen som er etterspurt og som flere rapporter trekker frem som viktig for havvindsatsingen i Norge. HVL har derfor også utviklet en egen nettside for havvind for å enklere synliggjøre høyskolen sine relevante prosjekter, infrastruktur og utdanninger rettet mot havvind, sier Sortland.

Her kan du lese årsrapporten

Flere eksterne møter

Senteret har ambisjoner om å være Vestlandets foretrukne arena for samhandling mellom akademia, maritimt næringsliv og maritime myndigheter. Målet er å sammen utvikle ny kunnskap som bidrar til å dekke kompetansegapet i den grønne og digitale omstillingen i maritimt næringsliv.

Senter for sjøsikkerhet, møte med Sjøfarten.jpgSamarbeid og samspill er nøkkelord for arbeidet til Senter for sjøsikkerhet. I januar 2023 holdt senteret maritim fagdag saman med Sjøfartsdirektoratet ved campus Haugesund, hvor deltakare fra institutter for maritime studier, maskin og marin, og økonomi og administrasjon var med og fekk lære og diskutere problemstillinger rundt regelverk for grønn skipsfart og batterisikkerhet.

Det siste året har antallet møter ligget på samme nivå som året før, men antallet eksterne møter er økende.

- Dette kan tyde på at senteret har inntatt en tydeligere posisjon både internt og eksternt. Dette er svært viktig for vårt virke og for vår funksjon for å mellom annet synliggjøre HVL sine fagmiljøer og utdanninger relatert til de maritime områder. For det neste året vil vi ha som ambisjon å opprettholde eller øke dette nivået av ekstern samhandling, sier Sortland.

Ønsker flere tverrfaglige prosjekter

Det er ønskelig for senteret å utvikle flere tverrfaglige prosjekter i fremtiden.

- Dette henger sammen med at utfordringene maritim næring står ovenfor i møte med grønn og digital omstilling er komplekse og ofte krever tverrfaglige innfallsvinkler. Vi opplever at fagmiljøer ved HVL er åpne for mer tverrfaglig samarbeid og at dette har en verdi for utvikling. Gjennom det siste året har vi utviklet prosjekter sammen med ulike fagmiljøer som organisasjonsfag, maritime fag, datateknologi, maskin og helse. Dette viser videre de mange mulighetene våre ulike fagmiljøer kan ha innen samhandling med maritim bransje, sier senterlederen.

Året har også vært preget av organisatoriske endringer, struktur og strategiutvikling i HVL. Senter for sjøsikkerhet er berørt av sammenslåingen av Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap (FØS) og Fakultet for Ingeniør- og naturvitenskap (FIN), som vil skje på nyåret i 2024.

- Senteret har vært delaktige i prosesser knyttet til plassering i det nye fakultetet. Nå er det vedtatt at senteret vil inngå i det nye sammenslåtte instituttet for maskin- og marinfag og maritime studier, og dette tror vi vil kunne gi flere muligheter for å knytte oss enda tettere til det svært relevante ingeniørmiljøet. Vi håper at SFS kan bidra til å bygge nye samarbeid i dette nye instituttet, samtidig som vi ikke må glemme andre fagmiljøer ved HVL hvor vi allerede har opprettet samarbeid og hvor det er flere spennende prosjekter innen våre tematiske satsingsområder.