Backe Rogaland skal bygge nytt campusbygg i Haugesund

Prosjektrammen har en verdi på over 400 millioner kroner og er et av de største byggeprosjektene Høgskulen på Vestlandet noen gang har satt i gang.

Fire entreprenører ble kvalifisert til å gi tilbud med løsningsforslag på prosjektet i februar i år. I dag ble det klart at Statsbygg sin evalueringskomite har kåret Backe Rogaland som vinner i konkurransen om å bygge det nye campusbygget i Haugesund. Backe Rogaland vinner kontrakten i samarbeid med arkitektkontoret Holon.

Vil styrke HVL i regionen

HVL-rektor Gunnar Yttri ser frem til oppstarten på et prosjekt som vil styrke HVLs posisjon som utdannings- og forskningsinstitusjon, og gi oss kraft til det nye universitetet.

-  Det nye campusbygget er et spennende prosjekt for Høgskulen på Vestlandet og for Haugesund. Dette bygget vil få en viktig rolle både for våre studenter og for fagmiljøene, blant annet på grunn av de moderne laboratoriene for helse, teknologi og nautikk. Nybygget gir oss også enda bedre muligheter til å bidra til samfunnsutviklingen i regionen, sier Yttri.

Nybygg med fire hovedelementer

Det har vært arbeidet lenge med et nytt bygg på campus Haugesund. Allerede i 2015 ble det utarbeidet en mulighetsstudie for et maritimt kompetansesenter på tomten, sør for eksisterende bygg. Nybygget, som nå blir en realitet, har en ramme på litt over 4000 kvadratmeter.

Det nye bygget består av fire hovedelementer

• Samlokalisering av maritimt simuleringssenter
• Ny og større simuleringsarena for helsefag (SIM-arena)
• Nye læringsarealer
• Flere kontorarbeidsplasser

Avvikler eksterne leieforhold

Nybygget vil gjøre det mulig å avvikle leieforholdet av eksterne undervisningslokaler utenfor campus og samle alle ansatte i Haugesund på ett sted.

I tillegg til nybygget inngår også ombygging av eksisterende høgskolebygg i Haugesund i prosjektet.

Nye studentlokaler

Når ombyggingen starter, etter at nytt bygg er ferdig, blir det utskiftning og nytt ventilasjonsanlegg i eksisterende høgskolebygg. I dagens SIM-arena blir det nye sosiale arealer for studentene

- Mange av dagens studentaktiviteter foregår utenfor campus og det vil være et løft for studiemiljøet i Haugesund å få slike arealer på campus, slik som studentene har på andre campus i høgskolen, sier Knut E. Kismul, leder for byggeprosjektet i HVL.

I prosjektet inngår det ny varmesentral i nybygget som skal dekke behovet for begge byggene, samt etablering av midlertidig energiforsyning.

Som en del av tildelingsprosessen inngår en karensperiode på 15 dager og Statsbygg tar sikte på å skrive kontrakt i midten av august.

Arbeidet med nybygget starter i høst og målet er at det nye bygget skal stå ferdig til studiestart i august 2026.