Nina Sofie Lem Samuelsen er nytt studentombud

– Jeg håper på en mest mulig fysisk studiestart i august, sier Samuelsen, som startet i jobben som studentombud 2. juni.

Ved semesterstart håper hun å kunne være mye til stede både ved å stå på stands og være synlig på campus i løpet av fadderuken.

Samuelsen er utdannet jurist og samfunnsviter. Hun har jobbet ved helserettsavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet og som utreder i Gulating lagmannsrett i Bergen.

Samtidig syns hun ikke det er lenge siden hun selv var student, så hun har erfaringer fra årene som student ganske friskt i minnet.

Tilgjengelig, men ikke som sakfører

Selv om Samuelsen er utdannet jurist, skal hun ikke ha en rolle som advokat i denne stillingen.

– Jeg kan gi råd og bistand, forteller hun. Stillingen som studentombud er uavhengig og nøytral. Jeg kan hjelpe med juridisk bistand og informere om rettigheter og plikter, og jeg har taushetsplikt både overfor studenter og ansatte, sier hun.

Fra 2019, etter «me too»-sakene som kom frem i lyset, ble alle studiesteder i Norge pålagt av Regjeringen å ha et studentombud.

Eksempler på saker en kan snakke med studentombudet om er blant annet trakassering og diskriminering, men også klager på sensur, spørsmål om praksis og hjelp til andre praktiske ting i studenthverdagen.

Samuelsen vil blant annet bruke sosiale medier for å nå ut til studenter og ansatte.

– Det blir viktig å være tilgjengelig og til stede både fysisk og digitalt, sier hun.

Delt med Volda

Studentombudet ved HVL er også ombud for studentene ved Høgskulen i Volda.

– Jeg må jo regne med å flytte en del på meg når vi har fem campuser ved HVL og jeg i tillegg er studentombud i Volda, sier hun.

Samuelsen har hovedarbeidsplassen sin i Bergen, og planlegger å få reist rundt til de fem HVL-campusene tidlig i høstsemesteret for å informere studenter og ansatte om hva hun kan bistå med.

– Jeg har blitt godt kjent med Studenttinget ved HVL allerede, og tror at jeg gjennom dem også kan formidle til studentene hva jeg kan bistå med, og få videreformidlet spørsmål og ønske om bistand fra studenter gjennom dem, sier hun.

Her finner du mer informasjon og kontaktinformasjon til studentombudet