Ny bok: Metodar i helsefagleg forsking - ein introduksjon

Professor og forskingsleder ved Senter for omsorgsforskning, vest, Frode Fadnes Jacobsen, professor Hans Lund ved Institutt for helse og funksjon og førstelektor Katrine Aasekjær ved Institutt for helse- og omsorgsvitskap har skrevet metodebok sammen.

Boken er skrevet først og fremst med tanke på bachelorstudenter i helsefag, men er også nyttig for masterstudenter.

Kapitlene er grunnleggende i sin fremstilling av metoder i helsefag og favner om metodemangfold og ulike veier til kunnskap, hvordan man bruker teori i forskning, data basert på kvalitative og kvantitative data, hvordan jobbe med synter basert på nåværende forskning og etiske spørsmål knyttet til helseforskning. En viktig del av boken for studentene ved Høgskulen på Vestlandet er også kapittel 7; Korleis ta i bruk kunnskap for å sikre gode tenester?, der leseren får innblikk i modell fra kunnskap til handling og implementeringsforskning.

Forhåpentligvis vil boken gjøre studentene nysgjerrige på forskning og også bidra til at forskningsbasert pensum blir lettere å forstå når de får innsikt i hvordan denne blir til. Samlaget skriver følgende: «Målet er å vise studentane kva metodane går ut på slik at dei både i studiane og i seinare praksis er i stand til å lese og kritisk vurdere ny kunnskap».

Les mer om boken på Samlaget: Metodar i helsefagleg forsking: ein introduksjon (samlaget.no)