Rapporten Emergent Ocean Literacy

Hvordan vil vårt engasjement og samarbeid med barn, personalet og kunstnere, kunne berike barnehagepedagogikken? I tre år har forskere ved BARNkunne studert dette.

One Ocean Utforskning har levert rapporten Emergent Ocean Literacy

Hva skjer når barn og voksne utforsker biotopen mellom land og hav sammen? Hvilken mening skapes? Hva vekker barnas interesse og engasjement? Hva kjennetegner utforskningen når vi legger opp til sanselige og estetiske erfaringer, følge opp nysgjerrighet og interesse for å finne ut og utrykke seg? Hva skjer når vi skaper generasjonsmøter?

Perspektivet er relasjonelt og designet er interdisiplinært og samskapende. Visjonen er å løfte frem de yngste barnas stemme i et håpefullt klimaperspektiv. Den større sammenhengen er FN’s havtiår. Den mindre sammenhengen er de lokale biotopene og kystkulturen.

Sammen med Kunstpilotene, barn og ansatte i fire barnehager med gangavstand til en strand på Vestlandet, og en lokal kystkulturforening, har forskerne studert dette. I rapporten kan du lese om barns meningsskaping og om en teoretisk utvidelse av begrepet ‘Ocean Literacy’.

I denne rapporten kan du lese om barns meningsskaping og om en teoretisk utvidelse av begrepet ‘Ocean Literacy’. Vi foreslår begrepet ‘Emergent Ocean Literacy’ for å vise hvordan de yngste barna utvikler en begynnende forståelse og sans for havet og biotopene der. De sanser, utforsker og utrykker seg i relasjon til landskap, biotoper og andre mennesker.

Visjonen med prosjektet var å løfte frem de yngste barnas stemme i et håpefullt klimaperspektiv. Den større sammenhengen er FN’s havtiår. Den mindre sammenhengen barnehagens praksis i de lokale biotopene og kystkulturen.

Rapporten beskriver aktiviteter vi har gjort sammen med barn, kunstnere og ansatte i barnehagen i Bergen og Øygarden.

English version
How can our engagement and collaboration with children, staff, and artists enrich early childhood education? For three years, researchers at BARNkunne have studied this.

What happens when children and adults explore the biotope between land and sea together? What meaning is created? What sparks the children's interest and engagement? What characterizes the exploration when we emphasize sensory and aesthetic experiences, follow curiosity, and interest to find out and express oneself? What happens when we create intergenerational meetings?

The perspective is relational, and the design is interdisciplinary and co-creative. The vision is to elevate the youngest children's voices in a hopeful climate perspective. The broader context is the UN's Decade of Ocean Science. The smaller context is the local biotopes and coastal culture.
Together with Kunstpilotene, children and staff from four kindergartens within walking distance of a beach on the west coast, and a local coastal culture association, the researchers have studied this. In this report, you can read about children's meaning-making and a theoretical expansion of the concept of ‘Ocean Literacy.’

In this report, you can read about children's meaning-making and a theoretical extension of the term 'Ocean Literacy'. We propose the term 'Emergent Ocean Literacy' to show how the youngest children develop a beginning understanding and sense of the ocean and its biotopes. They sense, explore, and express themselves in relation to landscapes, biotopes, and other people. The concept can inform further positive action on a child level.

The vision of the project was to elevate the voices of the youngest children in a hopeful climate perspective. The larger context is the UN's Decade of Ocean Science. The smaller context is the kindergarten's practices in the local biotopes and coastal culture.

The report describes activities we have conducted together with children, artists, and staff in kindergartens in Bergen and Øygarden.