Senteret for kvinnehelseforskning åpnet av helseministeren

Målet med etableringen er å sikre at all kvinnehelse blir likestilt med andre helseområder i samfunnet.

Det nye senteret har fått navnet «Driv» og ble åpnet av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre 21.mai. Han sier til NRK at senteret vil være et banebrytende arbeid som kan få stor betydning for Norge.

HVL er med som partner

Driv er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, HVL og Helse Bergen. I tillegg støttes senteret økonomisk av Trond Mohn forskningsstiftelse, Grieg Foundation, Kreftforeningen, Forskningsrådet og Norske kvinners Sanitetsforening.

Som partner i senteret er HVL representert i styringsgruppen ved prodekan for forskning Marjolein M. Iversen og det faglige strategiske utvalget ved professor Erica Schytt.

Prodekan Marjolein M. Iversen holdt også innlegg under åpningsseremonien. Foto: Ingrid Hagerup/UiB

- Driv er en viktig samarbeidsarena for HVL. Vi har mye forskning som er relevant for DRIV - senter for kvinnehelseforskning. Eksempler er hverdagsutfordringer som å leve med muskel og skjelett problemer, familiekonflikter, reproduktiv helse, migrasjon, papirløse kvinner, diabetes og overgangsalderen, E-Card-rehab prosjektet, familieliv og vold i nære relasjoner er noen eksempler. På våre utdanninger skal vi tilby forskning om kjønn og helse. Vi skal bidra til implementering av kunnskapen og gode kunnskapsbaserte tjenester. Satsningen på Driv skal i felleskap drive frem økt kunnskap om kvinnehelse, sier prodekan Iversen.

Kvinnehelse  er ikke lenger «bikinimedisin»

Senteret skal fremme forskning som bidrar til å eliminere kjønnsbaserte ulikheter i helsevesenet. Hensikten med forskningen er at alle aspekter av kvinnehelse blir forstått, behandlet og prioritert på lik linje med andre helseområder.

Professor Eva Gerdts fra UiB understreket at senteret ikke skal holde på med såkalt "bikinimedisin". Foto: Marjolein M. Iversen

Forskningen i senteret er delt opp i følgende prosjekter; «hjertesykdom hos kvinner», «overgangsalderen», «oral helse i et kvinneperspektiv», «kvinner og migrene», «kvinner med nevrologisk sykdom og legemiddelsikkerhet i svangerskapet», «Svangerskap, fosterutvikling og fødsel», og «for gynekologisk kreft». HVL har en sentral rolle i forskningen på hvordan overgangsalder påvirker kvinner i arbeidslivet.

Les mer her: Får 20 millioner til å forske på overgangsalderen