BARNkunne bidrar til ny dokumentar: "Til månen på 1-2-3!"

BARNkunne har bidratt til en ny dokumentar, "Til månen på 1-2-3". Filmen tar barnets perspektiv under overgangen til barnehagen og gir et unikt innblikk i barnas verden og deres kamp for å bli sett, hørt og anerkjent av både foreldre og ansatte i Norge og Danmark.

Dokumentaren følger barna gjennom deres første dager i barnehagen, og kameraet fanger de rørende farvel-øyeblikkene. Denne reisen reflekterer professor Ole Henrik Hansen og dr. Alicja R. Sadowniks syn på barns indre liv, signaler og atferd.

Dokumentaristen Kine Storjorde tilfører prosjektet en spesiell dimensjon. Som mor til et barn som selv har gått gjennom denne overgangen, ble hun inspirert til å stille spørsmål: Hvordan har det blitt helt normalt, og nesten sunt, med hysterisk gråt over uker eller måneder under barnets overgang til barnehagen?

Produksjonen av dokumentaren er i regi av UNIFRAME. Blant prosjektets partnere finner vi BARNkunne, HVL, Foreldreutvalget for barnehager, Voksne for Barn, Stiftelsen Dam, Fagforbundet og Partnerskap mot mobbing.

Denne dokumentaren gir et verdifullt perspektiv på en avgjørende periode i barns liv og bidrar til en bredere forståelse av deres opplevelser og behov. Vi er stolte av å være en del av dette viktige prosjektet og ser frem til å dele innsikten med et bredt publikum. Filmen kan du se her: Til månen på 1-2-3 (tilmaanen.no)