Vant prestisjepris innen hjertehelse

Professor Tone Merete Norekvål ved Høgskulen på Vestlandet mottok nylig internasjonal forskningspris og ESC Silver Medal, for sin forskning innen hjertehelse.

Prisen ble delt ut under den årlige kongressen European Society of Cardiology, der verdensledende eksperter innen kardiologi (hjertehelse) møtes for å diskutere det nyeste innen pasientbehandling, forskning og teknologi.

I år fikk Norekvål det ærefulle oppdraget å holde ESC Florence Nightingale Lecture in Nurse-Led Research, i forbindelse med tildeling av prisen.

Bilete: Professor Tone Merete Norekvål ved Høgskulen på Vestlandet mottok internasjonal forskningspris og ESC Silver Medal, for sin forskning innen hjertehelse. Utdelingen fant sted under kongressen European Society of Cardiology i London.

Løfter frem pasienten sin stemme i forskingen

Norekvål leder forskningsgruppa PROCARD, ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Haukeland Universitetssjukehus.

I PROCARD undersøker forskerne hvordan pasienter med akutt- og kronisk hjertesykdom opplever behandling og oppfølging i primær- og spesialisthelsetjenesten. I forskingen er det pasienten sin stemme som blir løftet fram, gjennom pasientrapporterte data og pasienten sine erfaringer med helsetjenesten. Viktigheten av å integrere pasienten sin stemme i klinisk forskning, var også tema for Norekvål sin forelesning på konferansen.

Gjennom hele sin karriere innen forskning, undervisning, innovasjon og ledelse har Norekvål gitt vesentlige bidrag til utviklingen av sykepleiefaget, særlig innen kardiologi/hjertehelse. Hun har ledet mange store forskningsprosjekt, senest eHjerteRehab, der forskerne skal utvikle et digitalt program, slik at hjertepasienter kan få rehabilitering hjemme i sin egen stue.

I bresjen for landets eneste masterutdanning i kardiologisk sykepleie

For Norekvål er utdanning en avgjørende og sentral strategi for å utvikle sykepleieprofesjonens tenking og praksis. Hennes engasjement for utdanning har vært en rød tråd gjennom hele karrieren.

Foto: Ingvild Constance Festervoll Melien.

I 2003 bidrog Norekvål til å opprette en nasjonal videreutdanning i kardiologisk sykepleie ved Høgskolen i Bergen (HiB, nå HVL), og i over 20 år har hun vært fagansvarlig for denne utdanningen. Dette var den første videreutdanningen i Norge innen hjertesykepleie.

Etter få år, i 2011, kunne høgskolen også tilby mastergrad. Master klinisk sykepleie - kardiologisk sykepleie er fortsatt den eneste masterutdanningen innenfor dette feltet i Norge. Mer enn 60 % av befolkningen blir i løpet av livet rammet av hjertesykdom, og hjerte-kar lidelser er dominerende i sykdomsbildet i befolkningen. Det er stort behov for flere sykepleiere med spesialkompetanse, og studenter fra hele landet kommer til HVL for å spesialisere seg på hjertesykdom.