Vil motivere elever med ny mobilapp

Masterstudentene Michelle Sæther og Hana Colakovic har sammen med to tidligere medstudenter utviklet en mobilapp som skal motivere elever og studenter både til oppmøte på skolen og til å forbedre læringsmiljøet i klassen.

– Vi tror at måten dette spillet er lagt opp på kan bidra til å bedre miljøet i en klasse, sier Michelle og Hana.

Spillet er i hovedsak en plattform hvor elevene kan samle poeng ved å enten møte opp på skolen eller løse oppgaver sammen med andre eller alene.

Forespørsel fra en videregående skole

De kan ikke røpe helt konkret hva oppgavene går ut på enda fordi spillet er i en utviklingsfase, men de har testet en første versjon av spillet ut på en skoleklasse fra en videregående skole.

– Vi fikk forespørsel fra en videregående skole om å lage noe som kunne motivere elevene, det var sånn det hele startet. Vi har testet ut den første versjonen av spillet i en klasse ved denne skolen, og de har gitt gode tilbakemeldinger på spillet, forteller de.

– Vi tror at ungdom motiveres av en god lagånd der man gjør noe sammen og samler poeng utfra graden av aktivitet. Derfor tror vi at dette spillet vil motivere både til oppmøte og til å samarbeide med andre for å løse oppgaver, sier de.

Det er også en viktig del å gi noen gode råd og tips til elevene som er greit å kunne i forhold til overgangen til voksenlivet, som tips om kjøp av bolig, skatt mm.

– Alle slike tips, og oppgavene elevene skal løse, blir laget sammen med eksterne aktører med god kunnskap innen feltet, sier Michelle.

Opprinnelig en bacheloroppgave

Sammen med Eivind Lervik og Pål Vårdal Gjerde, skrev Michelle Sæther en bacheloroppgave som startet utviklingen av spillet. På masterstudiet i innovasjon og entrepenørskap ble Hana med i prosjektet. Hun har bachelor i øk. adm., mens de tre andre kom fra ingeniørstudiet.

– Målet vårt er å utvikle denne appen videre til å kunne brukes for alle elever helt fra grunnskole- og opp til studentnivå. Forhåpentligvis har vi klar en prototype på spillet etter endt masterstudium, sier de.

Fikk pris og skal søke om STUD-ENT-midler

De fire fikk pris på 50.000 kroner kr i BTO (Bergen Teknologioverføring AS) sin nye studentkonkurranse for gründere.

Michelle forteller at de også vil søke om midler fra Forskningsrådets stipendordning STUD-ENT. Her utlyses det inntil 1 million kroner i prosjektstøtte for de beste gründeridéene fra masterstudenter.

De forteller at BTO har vært til stor hjelp med oppfølging i forbindelse med prosjektet.

– Vi har også fått god veiledning fra Mohnsenteret til å skrive søknader. De ansatte der er dyktige folk, og den støtte og hjelp vi allerede har fått har vært til stor motivasjon for oss, sier de.

Satse videre

Vi håper å kunne satse videre på dette prosjektet etter endt masterstudium, forteller de. Nå får vi jobbe med gründerprosjektet vårt i gjennom resten av masterstudiet og se hvor mye tid vi får til å videreutvikle det.

– De gode tilbakemeldingene vi har fått, og i tillegg å ha fått gründerpris for prosjektet er veldig motiverende. Men det viktigste for oss er jo at elevene vil bruke dette spillet, og at det kan bidra til bedre læringsmiljø og motivasjon for dem som vil bruke det, sier de to.