Viten-TV er lansert

Mandag 16. september ble Viten-TV lansert. HVL er en av fire institusjoner som står bak den nye strømmetjenesten.

Det er Universitetet i Bergen, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Stavanger og Høgskulen på Vestlandet som står bak Viten-TV. Vitentv.no er adressa for den nye strømmetjenesten.

-  Vi tilbyr programmer av høy kvalitet og som går i dybden på temaer innenfor både naturvitenskap, teknologi, samfunn, miljø, helse og kultur. Mange opplever at de oversvømmes av videoer og påstander med tvilsomt opphav. Det er derfor vi lanserer Viten-TV, som skal være en garantist for faktabasert formidling, sa Odd Vegard Kandal-Wright, som leder styringsgruppa til Viten-TV, ved åpningsarrangementet i Media City Bergen.

Rektor Gunnar Yttri, Høgskulen på Vestlandet, åpna Viten-TV sammen med blant prorektor Pinar Heggernes, Universitetet i Bergen (t.v.) og rektor Klaus Mohn, Universitetet i Stavanger (t.h.).

Ønske om en felles plattform

I flere år har HVL sammen med andre norske universitet og høgskoler produsert fagfilmer til bruk i studier og for å nå ut med kunnskap til et større publikum. Produksjonene har ofte vært av høy kvalitet og blitt delt på plattformer som Youtube og Vimeo.

For en tid tilbake kom ideen om å gå sammen om en felles plattform for lagring og distribusjon av egenproduserte filmer, hvor det ikke er teknologigiganter som YouTube og Meta som har kontrollen på innholdet.

Etter flere år med drøftinger og hardt arbeid er endelig plattformen klar.

Kunnskap tilgjengelig på trygg og gratis plattform

Morten Morlandstø og Brian Holmedal, som sitter i styrings- og arbeidsgruppen på vegne av HVL, har gjort en viktig jobb for å komme i mål.

– Vi er veldig stolte av resultatet. Nå ser vi frem til å lansere Viten-TV og gjøre kunnskap tilgjengelig for så mange som mulig, på en trygg og gratis plattform, sier Sigrid Jordal Havre, enhetsleder i Medielab, Høgskulen på Vestlandet.

Lenke til Viten-TV