BARNkunne Publiserer Rapport fra Internasjonalt Pilotprosjekt om Barnehagers Arbeid med Vannkilder

BARNkunne har publisert rapport fra den norske delen av et internasjonalt pilotprosjekt som utforsker barnehagers arbeid med vannkilder. Med fokus på spørsmål som "Hvor kommer vannet fra der du bor?" og "Hva betyr vannet for barn og nærmiljø?", har barnehager i Tanzania, New Zealand og Norge deltatt i prosjektet over en lengre periode.

Målet med prosjektet har vært å øke bevisstheten om viktigheten av å verne om og beskytte vannlandskap og vannkilder. Gjennom prosjektet har barnehagene arbeidet med å utvide forståelsen av vann som et konsept og som en vital ressurs for barn og deres familier, på tvers av kontekster, nasjoner og kulturer.

Rapporten fra BARNkunne skisserer bakgrunn, kontekst, metoder og funn fra pilotstudien som ble gjennomført mellom 2022 og 2023 i to norske barnehager, en i Lærdal og en i Tromsø. Prosjektet ble utført i samarbeid med OMEP World, og det er forventet at resultatene fra pilotprosjektet vil danne grunnlag for et større internasjonalt engasjement om vannets betydning for barn og nærmiljø.

Dette samarbeidsprosjektet representerer en betydelig innsats for å fremme bevissthet om vannets rolle og betydning, og det understreker BARNkunnes forpliktelse til å bidra til bærekraftig utvikling og utdanning på tvers av landegrenser.

Her kan du lese rapporten: Water and Waterscapes- Wash from the start- Sustainability pilot Norway