Batteri Fjell 1945
Opplev Norges skjebnesvangre vendepunkt i et nyskapende VR-spill. Gå inn i rollen som journalist og reis tilbake til de dramatiske frigjøringsdagene på Fjell festning i 1945.
Batteri Fjell 1945 er en nøyaktig rekonstruksjon av Fjell Festning utenfor Bergen slik den fremstod da andre verdenskrig var slutt i 1945. Her vil du oppleve en verden i kaos og usikkerhet. Gjennom dine egne valg vil du møte forskjellige personer – som en motstandsmann med intense behov for hevn og rettferdighet, en lokal innbygger som har møtt den store kjærligheten, en tysk krigsfange,en alliert soldat som prøver å håndtere den skjøre situasjonen m.fl.
Gjennom journalistrollen i spillet vil du utforske festningen i denne spennende tiden. Dette unike spillet har som mål å engasjere elever i historien og hjelpe dem med å virkelig forstå de ekstraordinære omstendighetene som utfoldet seg i landet, der tradisjonelle roller ble snudd på hodet og hevntanker rådet.
Lær og reflekter
"Batteri Fjell 1945" er ikke bare et spill, det er en læringsopplevelse. Ved å engasjere seg i historien, vil elever få et dypere innblikk i den menneskelige naturen, konfliktløsning og de komplekse følelsene som oppstår i tider med ekstreme omveltninger. Etter å ha fullført spillet vil refleksjonsspørsmål og læringsmateriale kunne bidra til å fremme forståelsen av denne kritiske perioden i Norges historie.
VR-spillet tilbyr en oppslukende opplevelse som vil utfordre dine oppfatninger og gi deg en dypere forståelse av den komplekse virkeligheten som møtte Norge under fredsdagene i 1945.
Hovedmålgruppen for spillet er elever på ungdomstrinnet.
Bakgrunnen for prosjektet
Samarbeid mellom HVL og Museum Vest
Prosjektet "Batteri Fjell 1945" er et resultat av en langvarig samarbeid mellom Museum Vest Fjell og Høgskulen på Vestlandet - Medielab. I 2018 gikk vi sammen og søkte om prosjektstøtte fra Norsk Kulturråd, og vi fikk tildelt finansiering for å utforske potensialet i bruk av AR-teknologi for formidling på Fjell festning. Vårt fokus lå på å skape en opplevelse som bygger på en narrativ som kunne ha utspilt seg på festningen under denne historiske perioden.
Studentdrevet VR-prosjekt
Samtidig, med den samme fortellingen som basis, så vi på muligheten til å initiere et parallelt studentdrevet VR-prosjekt. Utviklingen av VR-prosjektet har i hovedsak blitt drevet av ulike bachelorgrupper. Totalt fire slike grupper har deltatt i utformingen av VR-versjonen av "Batteri Fjell 1945", og til slutt har Medielab finpusset prosjektet slik at det nå er klart for publikum.
Studentinnvolvering
Studentgrupper som har deltatt i prosjektet:
- Bachelorstudenter, Landmåling og eiendomsdesign (2018)
- Kartlegging av Fjell festning ved bruk av laserskanning og fotogrammetri.
- Masterstudent, Programutvikling (2018)
- Bruk av Augmented reality for å visning av komplekse 3D objekter i utendørsmiljø
- Bachelorstudenter, Dataingeniør (2018)
- “Fra punktsky til 3D modell i Unity”. Komprimering av punktskyer for anvendelse i Unity. Bruk av åpne høydedate.
- Bachelorstudenter, Dataingeniør (2020)
- Gamification i VR
- Bachelorstudenter, Dataingeniør (2022)
- Gamification i VR, optimalisering, rekonstruksjon, motioncapture, mm.