Skoleledelse og -kultur spiller en avgjørende rolle for læreres bruk av fysisk aktiv læring og profesjonelle læring

Ståle Bye Teslo disputerer 20. august for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlinga "Physically active learning and teachers’ professional learning ".

Fysisk aktiv læring (FAL) kan forbedre elevenes faglige prestasjoner, helse og glede ved undervisning, men norske lærere opplever å mangle nødvendig kompetanse, ifølge en ny avhandling.

De senere årene har fysisk aktiv læring (FAL)  fått økt oppmerksomhet blant politikere, forskere og lærere i Norge. Forskning viser at FAL kan styrke elevenes faglige prestasjoner, helse og glede knytt til undervisning. FAL integrerer kroppslig bevegelse i faglig undervisning for å skape relevante erfaringer hos elevene, for eksempel, gjennom lek, konkurranser og samarbeid både i og utenfor klasserommet.

Til tross for de positive funnene, viser forskning at få lærere i Norge er kjent med FAL og bruker det i liten grad i sin undervisning. Selv om lærere generelt sett er positive til denne måten å undervise på, opplever de å ha begrenset kompetanse i å ta det i bruk. Dermed blir bruken av FAL ofte overlatt til tilfeldighetene, avhengig av læreres tidligere erfaringer og egeninteresser. Forskning foreslår derfor etter- og videreutdanning som en måte å støtte lærere i å ta i bruk FAL i større grad.

Denne avhandlingen undersøker hvordan en etter- og videreutdanning i FAL kan styrke og støtte læreres kompetanse i å ta i bruk FAL, og deres profesjonelle læring. Tre kvalitative studier ble gjennomført for å utforske oppfatninger og erfaringer hos lærere og rektorer som deltok i en etter- og videreutdanning i FAL i Norge.

Funnene viser at etter- og videreutdanning i FAL kan styrke og støtte læreres profesjonelle læring ved å være arbeidsplassbasert og ta utgangspunkt i lærernes daglige praksis. Dette innebærer å fokusere på elevenes læring i FAL, legge til rette for praktisk eksperimentering med FAL i undervisning, og muligheter for å reflektere over disse erfaringene individuelt og sammen med andre. Det er også viktig at læreres profesjonelle læring plasseres i sentrum av etter- og videreutdanninger dersom målet er å styrke lærere som profesjonsutøvere. Dette inkluderer å styrke lærernes kontekstavhengige ferdigheter og kunnskaper (slik som i FAL), samt deres evne og holdninger i å lære av sine erfaringer og utvikle sin egen praksis. Skoleledelse og -kultur spiller en sentral rolle i denne kollektive innsats.

Oppsummert, understreker funnene i avhandlingen kompleksiteten i å styrke og støtte lærernes profesjonelle læring og hvordan det dynamiske samspillet mellom den enkelte lærer, skolekulturen og eksterne aktører påvirker denne utviklingen.

Personalia

Ståle Bye Teslo (f.1993) er utdannet idretts- og kroppsøvingslærer ved Høgskolen i Hedmark (nå Høgskolen i Innlandet), og har en mastergrad innen idrettsvitenskap ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Norges Idrettshøgskole (NIH). Hans doktorgradsarbeid er gjennomført ved HVL, og institutt for pedagogikk, religion, og samfunnsfag. Han har vært stipendiat ved HVL sitt ph.d.-program studier av danning og didaktiske praksiser.

Prøveforelesning

Tirsdag 20. august 2024 klokka 09.00, auditorium Storen, campus Sogndal.

Disputas

Tirsdag 20. august 2024 klokka 10.30, auditorium Storen, campus Sogndal.

Bedømmelseskomité

Professor Ulf Blossing (førsteopponent)
Professor May Britt Postholm (andreopponent)
Førsteamanuensis Anne Mette Færøyvik Karlsen (komitéleder)

Disputasleder

Dekan ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Asle Holthe

Veiledere

Førsteamanuensis Hege Eikeland Tjomsland (hovedveileder)
Professor Eirik Sørnes Jenssen (medveileder)
Doktor Anna Chalkley (medveileder)

Følg prøveforelesning og disputas på Zoom:

https://hvl.zoom.us/j/61513791565?pwd=bQrsl4thQpy1VTeFZcEebd0nceDozv.1

bilde av Ståle Bye Teslo

Ståle Bye Teslo

Høgskulelektor