Kvantifisere menneskelig ytelse for simulering av passasjerskipevakuering i polart klima

Hooshyar Henrik Azizpour disputerer den 22.8.23 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen "Quantifying human performance for simulation of passenger ship evacuation in polar climate".

Evakuering av passasjerskip under ekstreme værforhold, spesielt i polare strøk, er en betydelig utfordring. I samsvar med internasjonale standarder må passasjerskip som seiler i polare farvann sikre at alle passasjerer har tilgang til redningsdrakter som gir termisk beskyttelse i tilfelle nødsituasjoner eller evakuering. Passasjerene må ta på seg redningsdrakten ved mønstringsstasjonen før de forlater fartøyet.

Tidsbruk ved passasjerskip evakuering

Distribusjon og påkledning av redningsdrakter tar tid og kan påvirke passasjerenes bevegelseshastighet og mobilitet. I samsvar med internasjonale standarder må passasjerskip være sertifisert for å kunne evakueres innen 60 til 80 minutter, avhengig av skipets størrelse. Evakueringen evalueres ved å simulere den på en datamaskin, der effekten av krengning, trim, dynamisk bevegelse og røykspredning ignoreres. En sikkerhetsfaktor på 25 % legges til den totale mønstringstiden for å kompensere for de nevnte faktorene. Ved evakuering av et passasjerskip i polare farvann er det avgjørende å vite om denne 25 % sikkerhetsfaktoren er tilstrekkelig til å kompensere for den tiden som kreves for å distribuere og ta på seg en redningsdrakt, i tillegg til virkningen av krengning, trim, røykspredning og så videre.

Redningsdrakt og bevegelseshastighet

Formålet med denne doktorgradsavhandlingen var å undersøke tiden det tar å ta på seg en redningsdrakt og kvantifisere hvordan redningsdrakten påvirker passasjerenes bevegelseshastighet. Resultatene ble deretter brukt i en modell for skipsevakuering for å evaluere effekten av påkledning og bruk av redningsdrakt på evakueringsprosessen.

Bruker mer tid enn forventet

Resultatene av studien avdekket at passasjerer bruker betydelig mer tid enn forventet på å ta på seg redningsdrakten, og at den påvirker passasjerenes bevegelseshastighet negativt. Dette forlenger evakueringsprosessen. Simuleringen av skipsevakuering viste at en sikkerhetsfaktor på 25 % kanskje ikke er tilstrekkelig for å kompensere for tidsøkningen som oppstår på grunn av påkledning og bruk av redningsdrakt. Resultatene fra denne doktorgradsavhandlingen er publisert i tre vitenskapelige tidsskriftsartikler (i Safety Science og Ocean Engineering ). Funnene kan brukes til å forbedre utformingen av redningsdrakter, skipsdesign og driftsprosedyrer. Videre presenteres flere anbefalinger for å forbedre internasjonale regler angående sikkerhet om bord på passasjerskip i polare farvann.

Personalia

Hooshyar Azizpour er ansatt som høgskolelektor ved institutt for maritume studium ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Han er  kandidat ved felles doktorgradsprogram i Nautiske Operasjoner mellom NTNU, UIT, HVL og USN.

Disputas

Tirsdag 22. august kl. 9.00

Campus Haugesund, Auditorium C

Disputasen kan følges via denne linken.

Hovedveileder:

Professor Helle Oltedal, HVL

Opponenter:

  1. Karen Boyce, Belfast School of Architect and the Be
  2. Steven Mallam, Universitetet i Sørøstnorge

Leder av komiteen:

Professor Sigmund Simonsen, Høgskulen på Vestlandet