Utforskning av generasjonsmøter mellom barn og eldre i feltet av barnehage utdanning og pedagogikk

Czarecah Oropilla disputerer den 21.4.2023 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen " Utforskning av generasjonsmøter mellom barn og eldre i feltet av barnehage utdanning og pedagogikk "

Generasjonsmøter skjer på ulike steder i hverdagen. Barn treffer unge og eldre på tvers av generasjoner på forskjellige steder, men disse interaksjonene blir sjelden beskrevet som arenaer for berikelse og læring. Generasjonsmøter mellom små barn og eldre voksne er ikke teoretisert, selv om møtene praktiseres i ulike institusjoner. Det er en kritisk mangel på forskning på hvordan man kan forstå møter mellom generasjoner som arenaer for læring, utvikling og danning. I lys av dette er fokuset for denne avhandlingen å utforske generasjonsmøter i tidlige barndomsmiljøer, inkludert barnehager og familie- og samfunnsmiljøer.

Rasjonale for forskningsprosjektet er forankret i en verdiposisjon der generasjonsmøter og programmer for generasjonsmøter ses som en mulig styrking og berikelse av barndomserfaringer og barnehagepraksis som er i tråd med mål om bærekraftig utvikling.

Formålet med avhandlingen er å utvikle bedre forståelse for og kunnskap om generasjonsmøter gjennom å granske vilkår og praksis for generasjonsmøter i Norge og på Filippinene. Studiens objekt er ideer, prosjekter og programmer for generasjonsmøter og generasjonsmøter som hverdagspraksis under Covid-19 pandemien. Oppmerksomheten mot generasjonsmøter er forankret i barnehage- barndom- og familieforskning.

Gjennom fem delstudier og fem akademiske publikasjoner tilbyr dette forskningsprosjektet teoretiske, metodiske og empiriske bidrag for å bedre forstå generasjonsmøter mellom små barn og eldre voksne. Denne avhandlingen gir en ny linse på forskning på generasjonsmøter som vanligvis forstås ut fra en verdibasert posisjon for å styrke livskvaliteten for eldre individer. Det foreslås en konseptuell modell for å visualisere og analysere sosiale og materielle forhold i forhold til ulike sammenkoblede elementene innenfor generasjonsmøter. Studien gir en utvidet forståelse og ny kunnskap om generasjonsmøter knyttet til to lokale kontekster under COVID-19-pandemien – Norge og Filippinene. Forskningsprosjektet peker også mot ny forskning og kreativ pedagogikk, både gjennom pedagogisk praksis i familier og barnehager, og peker videre mot generasjonsdesign av rom, materialer og infrastruktur. Til slutt fremhever oppgaven viktigheten av å bruke både globale, lokale og urfolksforståelser for å tolke generasjonsmøter.

Kort biografi

Czarecah Oropilla (Eya) er for tiden bosatt i Bergen, som stipendiat ved HVL, hvor hun er en del av KINDknow Center (Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures).

Hun har en Bachelor of Science in Family Life and Child Development fra University of the Philippines. Hun ble tildelt et Erasmus Mundus-stipend for en internasjonal mastergrad i Early Childhood Education and Care, et felles program for Høgskolen i Oslo og Akershus (nå Oslo Metropolitan University), Universitetet i Gøteborg, Dublin Institute of Technology (nå Technical University Dublin), og Universitetet i Malta.

I tillegg til opplæring i forskning og utdanning i europeiske land, har Oropilla undervist grunnskole- og barnehagelærerstudenter ved University of the Philippines. Hun har også arbeidet som barnehagelærer og i tillegg ledet driften av KidZania, et internasjonalt rolleleksanlegg for barn og deres familier i Manila.

Hennes hovedveileder er Professor Elin Eriksen Ødegaard (HVL), og medveiledere er Prof. Dr. Jayne Elizabeth White (University of Canterbury) og Dr. Gloria Quinones (Monash University).


Disputas

Tid: 21. april, 2023 kl.10.30
Sted: Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen, Auditorium M005

Prøveforelesning

Tid: 21. april, 2023 kl. 09.00 
Sted: Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen, Auditorium M005

Present and critically discuss methodological issues relating to visual research methods in research with children. Include an elaboration of approaches, analysis, potential and pitfalls with respect to a range of visual methods.

Bedømmelseskomité: