Bruk av mobilapplikasjoner i undervisning krever aktiv innsats

Susanne Grødem Johnson disputerer 18. juni 2024 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen «Use of a mobile application for learning evidence-based practice: A multi-method approach”.

Bruk av mobilapplikasjoner i høyere utdanning krever aktiv innsats fra både studenter og undervisere. For å oppnå en vellykket bruk av mobilapplikasjoner i undervisning må oppgaver og aktiviteter i undervisningen inkludere bruk av applikasjonen. Applikasjonen må også være enkel å forstå og studenter må få opplæring i bruken av den. Det er også viktig å gjennomføre brukertesting for å innhente ulike perspektiv på hvordan applikasjonen fungerer.     

I Johnson sin avhandling ble bruk av mobilapplikasjonen EBPsteps undersøkt som et verktøy for opplæring i kunnskapsbasert praksis (KBP). KBP involverer bruk av forskning, kliniske erfaringer og pasientkunnskap for å ta informerte beslutninger i praksis. Opplæring i KBP bør være interaktiv, variert og integrert i praksis, og studentens ferdigheter bør vurderes.

I den første studien av avhandling fant vi at studenter opplevde både triggere og barrierer ved bruk av EBPsteps. Triggere inkluderte informasjonsbehov, akademiske krav og forventinger fra veiledere om å bruke KBP i praksis. Barrierer inkluderte mangel på kunnskap om KBP, mangel på akademiske krav og veiledere som ikke etterspurte KBP. Designet av EBPsteps påvirket også studentens bruk, da de opplevde at applikasjonen gav en oversikt over KBP trinnene og fungerte som en digital notatbok. Tekniske problemer som navigasjonsvansker og ukjente ikoner vanskeliggjorde imidlertid bruken av applikasjonen.

I den andre studien brukte 79 prosent av ergoterapistudentene EBPsteps. Resultatene viste at studentene i stor grad klarte å besvare de første trinnene i KBP prosessen, men fullførte ikke de to siste trinnene. Det ble funnet en assosiasjon mellom det å formulere et spørsmål og det å identifisere forskning.  

I den tredje studien, som var en kartleggingsstudie, ble det konkludert med at det er behov for å benytte ulike brukertestingsmetoder og -egenskaper for å få en mer omfattende vurdering av brukervennlighet.  

Samlet sett viser avhandlingen at bruk av mobilapplikasjoner i undervisning krever aktiv innsats fra både studenter og undervisere, og at opplæring, design og brukertesting er viktige faktorer for vellykket bruk av applikasjoner.

Personalia

Susanne Grødem Johnson (f. 1978) er utdannet ergoterapeut og har en master i kunnskapsbasert praksis. Doktorgradsarbeidet hennes er gjennomført ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), institutt for helse og funksjon, bachelor i ergoterapi. Hun har vært stipendiat ved ph.d.- programmet helse, funksjon og deltagelse ved Fakultet for helse- og sosialvitskap, HVL. Hovedveileder har vært førsteamanuensis Nina Rydland Olsen.

Prøveforelesning

Tirsdag 18.juni 2024 klokka 10.15 i Høgskulen på Vestlandet, Aud. M005, campus Bergen.

Tittel: Pedagogisk bruk av teknologi i helseutdanning: Nåværende undervisningspraksiser og fremtidige muligheter.

Disputas

Tirsdag 18. juni 2024 klokka 13.00 i Høgskulen på Vestlandet, Aud. M005, Campus Bergen

Tittel på avhandling: Use of a mobile application for learning evidence-based practice: A multi-method approach.

Slutt cirka 16.00

Prøveforelesning og disputas blir avholdt på norsk.

Bedømmelseskomite

Professor Peter Bradley, Director of Public Health Jersey (førsteopponent)

Førsteamanuensis Yngve Røe, OsloMet (andreopponent)

Førsteamanuensis Elisabeth Grov Beisland, HVL (komitéleder)

Lenke til strømming av prøveforelesning og disputas (Zoom-webinar):

https://hvl.zoom.us/j/62219807756?pwd=cfyQ1aLaDmlbEoiaKrEpmcEJr3485z.1

Veiledere

Førsteamanuensis Nina Rydland Olsen (hovedveileder)

Professor Birgitte Espehaug (medveileder)

Forsker Lillebeth Larun, Folkehelseinstituttet (medveileder)

Professor em. Donna Ciliska, McMaster University (medveileder)