Forholdet mellom synskvalitet og lesing
John Zablon Urio disputerer for doktorgraden ved Høgskulen på Vestlandet 29. januar 2025 med avhandlingen “The Relationship between Some Vision Qualities and Reading. A tryout of visual stimulation and storytelling for better vision skills and reading speed in primary schools in Tanzania”.
Bakgrunn for avhandlingen
Forskningsprosjektet undersøkte forholdet mellom noen synskvaliteter og lesing blant elever i andre klasse.
Syn anses som det dominerende sansesystemet for lesing og den viktigste faktoren i læring som involverer 70 prosent av alle oppgaver relatert til skole. Lesing er den mest synsrelaterte aktiviteten man lærer på skolen. Et klart syn på både avstand og nært hold, sammen med sterk akkommodasjon og presis konvergens, er nødvendig for lesing.
Det er anerkjent at lesing er blant de viktigste ferdighetene som er nært knyttet til videre læring på alle utdanningsnivåer over hele verden. Selv om det å lære elever leseferdigheter er viktig for å utvikle læring, er det lite kjent og forsket på hvordan barns syn kan stimuleres og utvikles. De fleste lærere har ingen innsikt og vier lite oppmerksomhet til effektiviteten av elevenes synskvaliteter i lesing og har begrenset kunnskap om undervisningsmetoder for å stimulere visuelle ferdigheter.
Forskningsprosjektet undersøkte om elevenes leseferdigheter kan bli mer effektive gjennom en undervisningsmetode basert på strukturerte synsstimuleringsaktiviteter. Lesing er også en kognitiv, lingvistisk og sosiopsykologisk ferdighet. Derfor sammenlignet forskningen en synsstimuleringsmetode med effekten av historiefortelling.
Forholdet mellom synskvalitet og lesefart
Studien viser en betydelig sammenheng mellom elevenes nærsynsklarhet og deres lesefart. Det var et positivt forhold mellom nærsyn og avstandssyn, samt mellom akkommodasjon og konvergens. Resultatet viste at både akkommodasjon og konvergens hadde en positiv lineær sammenheng med nærsynsklarheten.
Sammenligning mellom klasser
Studien fant også at elevenes lesefart påvirkes av gruppetilhørighet. Å tilhøre synsklassen, selv om den er stor, ser ut til å være best for lesing. Dette kan skyldes lærernes erfaring og undervisningsmetoder. Det var vanskelig å sammenligne gruppene effektivt på grunn av variasjoner i antall elever og alder. Flere forskjeller i klassene kan ha en positiv eller negativ innvirkning på leseferdighetene deres.
Synsstimuleringen
Synsstimuleringen viste ingen klar effekt på elevenes lesefart. Dette kan skyldes at den ble gjennomført kun i 10 minutter per dag i løpet av fire uker, men dette burde gjøres over en lengre periode. Stimuleringen ble også gjennomført for hele klassen uten å ta hensyn til individuelle behov.
Innflytelsen av synskvaliteter på lesefart
Elevenes synskvaliteter påvirker deres lesefart, spesielt synsklarhet på nært hold. Skolescreeningsprogram bør derfor inkludere en test av nærsyn for å hjelpe elever som sliter med lesing. Alle gruppene, både med og uten stimulering, forbedret sine synskvaliteter og lesefart i ettertesten. Likevel er både synsstimulering og historiefortelling viktige undervisningsmetoder for å utvikle leseferdigheter og læringsevner.
Personalia
John Zablon Urio (f. 1982) er oppvokst og bor i Arusha, Tanzania. Urio er ansatt ved Patandi Teachers’ College of Special Needs Education, og har siden 2018 vært tilknyttet Høgskulen på Vestlandet (HVL) som stipendiat i ph.d.-programmet Studier av danning og didaktiske praksiser gjennom prosjektet "Securing Education for Children in Tanzania". Fra november 2021 til juli 2024, var Urio ansatt ved HVL og arbeidet med prosjektet "Learning is Visual" (LiV).
Prøveforelesning
29. janauar kl. 09.00 - 10.00 i rom M005, K2, campus Bergen.
Tema: How Vision Qualities Influence Children’s Engagement in Education: Implications for Improving Children’s Engagement and Achievement in Education Globally.
Disputas
29. januar kl. 10.30 - 14.00 i rom M005, K2, campus Bergen.
Avhandlingens tittel: The Relationship between Some Vision Qualities and Reading: A try out of visual stimulation and storytelling for better vision skills and reading speed in primary schools in Tanzania.
Bedømmelseskomite
- Første opponent: Professor Emer Ring, Mary Immaculate College.
- Andre opponent: Professor Julius William Nyahongo, University of Dodoma.
- Komiteleder: Føresteamanuensis leva Kuginyte-Arlauskiene, HVL
Disputasleder
Forskningsprogramleder Marit Rong
Veiledere
- Hovedveileder: Professor emerita Gunvor Birkeland Wilhelmsen, Høgskulen på Vestlandet
- Biveileder: Professor Katrin Schneider, Koblenz University of Applied Sciences
Lenke til strømming (Zoom)
https://hvl.zoom.us/j/64959730311?pwd=QEhEJxFVHfho4bszyILkU18KaWt1F3.1
Passcode: 677924
Webinar ID: 649 5973 0311