08/10/24 - SKOL seminar: Krister Schönström (Stockholm University)

Vi har gleden av å informere om at forskergruppen Tegnspråk, tolking, lingvistikk og kommunikasjon (TOLK) vil arrangere et seminar med Krister Schönström (Stockholms universitet) for SKOL-programmets medlemmer og studenter som er interessert i å delta. Seminaret vil foregå på svensk tegnspråk og vil bli tolket til engelsk og NTS.

Krister Schönström er førsteamanuensis ved Stockholms universitet og har fått midler til å være gjesteforsker ved Fakultet for lærerutdanning, kunst og idrett (FLKI) denne høsten. Han vil være på HVL med forskergruppen TOLK i hele oktober måned. 

Foredraget finner sted på HVL i rom M005. 8. oktober 2024 kl. 13.00-14.00.

Tittel

Bokstavering og leseutvikling hos døve og hørselshemmede tegnspråklige elever - noen utdrag fra ReadSign-prosjektet

Sammendrag

Litteratur om leseferdigheter hos døve barn fremhever ofte utfordringer med å utvikle aldersadekvate leseferdigheter (f.eks. Goldin-Meadow & Mayberry, 2001). Mange lese- og skriveprogrammer fokuserer imidlertid på auditiv læring og følger modellen Simple View of Reading (Hoover & Gough, 1990), som legger vekt på fonologisk kunnskap for avkoding og baserer seg på talespråklige ferdigheter for leseutvikling. I motsetning til dette mener vi at døve elever trenger en tilnærming som tar hensyn til deres unike utgangspunkt. Når de begynner å lese, har de ofte en dobbel oppgave: De må ikke bare lære seg å avkode, men også å lære seg et helt nytt språk.

Det mangler imidlertid effektive verktøy for å støtte lese- og skriveutviklingen hos døve elever. For å gjøre noe med dette lanserte vi prosjektet ReadSign, som fremmer lesing ved hjelp av undervisningsmateriell basert på tegnspråk og bokstavering med håndalfabetet. I samarbeid med Stockholms universitet og Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) evalueres en tilpasset versjon av Fingerspelling Our Way to Reading (Schick et al., 2018) for bruk på svensk tegnspråk. Dette materialet, som er utviklet for elever på første trinn i 6-årsalderen, har som mål å styrke den fonologiske bevisstheten og bokstaverings ferdighetene, og forbedre ordgjenkjenningen. Prosjektet evaluerer effekten av materialet i døveskoler fra 2023 til 2025. I denne presentasjonen vil vi skissere materialet, dets teoretiske grunnlag og dele innsikt fra klasserommene, og diskutere utfordringer og positive resultater i elevenes leseutvikling.