PhD-prosjekt: Kreativitetspedagogikk i musikklærerutdanning
Av Jonas Cisar Romme.
Holder det at musikklærerstudentene lærer å være kreative selv?
Hvis elevene skal være kreative, bør musikklærerstudenter også lære noe om å kunne drive undervisning etter kreativitetspedagogiske prinsipper?
Hvordan forbereder vi som lærerutdannere studentene på dette?
Det overordnede formålet med prosjektet er å utvikle forståelse av lærerutdannerekspertise i det å drive kreativitetspedagogikk i musikklærerutdanning:
Hvordan kan lærerutdannerekspertise i kreativitetspedagogikk karakteriseres, og hvordan kan kreativitetspedagogikk undervises til musikklærerstudenter?
Vi forsøker å besvare disse spørsmål gjennom forskning på et undervisningopplegg som vi har satt sammen basert på tidligere forskning og gjennomført med et fokus på musikklærerstudentenes erfaringer underveis i et slikt pedagogisk opplegg.
Jeg forsker på egen praksis gjennom metodikken Self-Study of Teaching and Teacher Educator Practices (S-STTEP) og bruker primært tre intervjuer med hver enkelt student (en-til-en) i løpet av det pedagogiske opplegget og studentenes personlige, skriftlige mappeeksamensbesvarelser som forskningsmateriale og setter dette inn i kreativitetsteoretiske og kreativitetspedagogiske kontekster. Sekundære kilder er undervisningsplaner, undervisningstekster, egne feltnotater og notater fra kollegaveiledning.
Ph.d. prosjektet er artikkelbasert (3 artikler) og blir veiledet av Kari Holdhus (hovedveileder) og Magne Espeland (bi-veileder). Prosjektet er internfinansiert av HVL og avsluttes desember 2024.
Les meir om prosjektet Facilitating Creativity and Creative Pedagogy In Music Teacher Education på prosjektsida i Cristin.