Learning is Visual
Learning is Visual er et forskingsprosjekt finansiert av NORHED. I samarbeid med ulike insitutsjoner i Tanzania, skal forskere ved Høgskulen på Vestlandet bidra til å øke kunnskap om sammenhengen mellom syn og læring.
Når synsfunksjonene er forstyrret, kan elevene slite med lesing, læring, konsentrasjon og utholdenhet, selv med motoriske aktiviteter.
På grunn av mangel på ressurser i helsesystemene og mangel på oppmerksomhet om synsvansker i samfunnet for øvrig, har mange land som Tanzania ikke obligatorisk synsscreening.
Forskningsbasert kurs for lærere og spesiallærere
Prosjektet Learning is Visual (LiV) er et NORHED II-finansiert prosjekt. I samarbeid med Patandi Teachers College of Special Need Education i Tanzania og Tanzania Institute of Education skal Høgskulen på Vestlandet bidra til å utvikle et forskningsbasert kurs for lærere og spesiallærere.
Mastergrad i spesialpedagogikk med fokus på synsproblemer
Ved University of Dodoma vil det bli etablert en mastergrad i spesialpedagogikk med fokus på synsproblemer. Begge disse aktivitetene er laget for å sikre en bedre opplæring for alle elever. Målet er at vi sammen skal nå ut til alle nivåer i skoleverket og formidle kompetanse sammenhengen mellom syn og læring.
Les mer om prosjektetArtikler knyttet til prosjektet
Felder, M., Wilhelmsen, G. B. & Schneider, K. (2021). Developing “Vision for Learning” Competencies among Teachers in Tanzania – An Innovative Higher Education Initiative. Creative Education, 12, 82-102.
Wilhelmsen, G. B. (2016). School starters’ vision – An educational approach. Improving Schools, 1-13.
Wilhelmsen, G. B., Aanstad, M. I. & Leirvik, E. I. B. (2015). Implementing vision research in special needs education. Improving schools, 30(2), 134-149.
Wilhelmsen, G. B. & Knudsen, E. (2020). Reading starts as a vision process. In B. Hvidsten, I.
Kuginyte-Arlauskiene, G. Söderlund (Eds), Adapted Training and Special Needs Education in Theory and Practice [Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis]. Fagbokforlaget.
Wilhelmsen, G. B., Eide, M. G. & Felder, M. (2021). Assessment of eye movements and selected vision function tests in three pupils with albinism: A case study in Tanzania. British Journal of Visual Impairment.
Wilhelmsen, G. B. & Felder, M. (2021). Learning is Visual: Why Teachers Need to Know about Vision. Chaper 9 in S. Waller, L. Waller, V. Mpofu & Kurebwa, M. (Eds.), Education at the intersection of globalization and technology.
Wilhelmsen, G. B. & Felder, M. (2021). About the importance of vision screening by teachers in schools: A study from Tanzania. Improving schools, 1-18.
Wilhelmsen, G. B. & Felder, M. (2021). Structured visual learning and stimulation in school: An intervention study. Creative Education, 12, 757-775.