Om prosjektet

Et godt utdanningssystem spiller en nøkkelrolle i å motvirke ulikhet. Det gir tilgang til arbeidsmarkedet, gjør det lettere å delta politisk, og henger nøye sammen med velvære, god helse og livsmestring. Den skandinaviske modellen, og kanskje særlig den norske modellen, sees ofte på som kroneksempel på hvordan utdanning kan bidra til et inkluderende samfunn.

Ni deltakerland

Målet med forskningsprosjektet PIONEERED er å fremme likere kår for barn og unge på alle nivå at utdanningssystemet i EuropaHøgskulen på Vestlandet (HVL) og Universitetet i Bergen, er de to norske utdanningsinstitusjonene som deltar i prosjektet, hvor HVL leder arbeidspakke 5, "Pioneering practices in formal and informal education: comparative practice research. I tillegg deltar utdanningsinstitusjoner fra Finland, Tyskland, Ungarn, Irland, Litauen, Luxembourg, Spania og Sveits. 

En kombinasjon av metoder

Forskningen i dette prosjektet består av tverrfaglig mixed-method-tilnærming, kvantitative analyser av eksisterende datasett, policyanalyser og kvalitative undersøkelser.  

Forskere ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet skal bruke kvalitative undersøkelser for å se på nyskapende praksiser i skoler og barnehager som motvirker gjenskaping av sosial ulikhet.  

Les mer om Horizon 2020-prosjeket på denne nettsiden: PIONEERED - Pioneering policies and practices tackling educational inequalities in Europe