
VI LÆRER NYTT, OG DELER KUNNSKAPEN VÅR!
I løpet av de to årene som Repeat har eksistert, har både partnere, skoleelever og andre forskere har blitt kjent med funnene fra prosjektet.
I den femte arbeidspakken har vi lagt særlig vekt på formidling til publikum og samarbeidspartnere. Hjemmesiden vår oppdateres jevnlig med nyheter fra prosjektet.
Mange visjoner for en bedre myrforvaltning kom opp under første samskapingskonferanse I Sogndal i 2022. Mikaela Vasstrøm og Laura Tolnov leder diskusjonen. Foto: Inger Auestad
Vi arrangerte et vitenskapelig møte med forskningspartnerne våre i 2023, samt to samskapingsverksteder. I det første verkstedet (2022) jobbet forskere og prosjektpartnere sammen for å identifisere utfordringer for og krav til bærekraftig forvaltning av myr. I det andre (2024) utvekslet forskere og prosjektpartnere ideer om politikk og forvaltning av myr med inviterte aktører fra Storbritannia.
Lærerstudenter gjennomfører praktiske eksperiment for å undersøke myrjordas evne til å fordrøye vann. Slike øvinger er I neste omgang enkle å gjenskape i klasserommet med egne elever, og vil I tillegg trolig inngå I undervisningsoppleggene som skal utvikles I Samarbeid med ViteMeir i 2025. Foto: Inger Auestad
Vi har også gjennomført flere undervisningsopplegg på ulike akademiske nivåer (ungdomsskole, videregående skole, universitet) og delt innsiktene og erfaringene våre i ulike fora. Disse erfaringene vil danne grunnlaget for undervisningsopplegg om myr som vi utvikler for vitensenteret ViteMeir.
Siden 2021 har det blitt skrevet ti masteroppgaver og tre bacheloroppgaver med temaer relatert til Repeat.
Philippa Roots og Jochem Schaik samarbeider om å ta jordprøver i drenert og oppdyrka myr. De er to av studentene som har skrevet masteroppgave med utgangspunkt i Repeat. Foto: Stein Joar Hegland